iluzia
Inchid cu un sentiment potolit acest blog. Este timpul sa deschid un blog german. Inteleg realmente ca un blog in romana, despre relatia mea cu Romania, nu mai este potrivit. Pentru cei care ma citesc. Pentru mine va fi intotdeauna si il voi duce probabil pe hartii din sertarele mele multi ani de-acum incolo. Relatia cu Romania este una foarte dificila pentru oricine are pielea subtire si mintea curajoasa si harnica. Nu cred ca tristetea, furia, nedumerirea in privinta conditiei de roman se vor potoli vreodata. Probabil, la fel ca in cazul multor romani destepti, ele nu se vor potoli niciodata. Dar se va salva cine va putea si va face asta si fara biciuirile mele. Am intelegere si scarba deopotriva pentru cei agresivi in a sustine cu patriotism entuziast o identitate nationala ca cea romaneasca in stadiul actual. Nu va grabiti sa credeti sau sa spuneti ca cele doua raportari nu pot coexista. A intelege in detaliu un lucru sau un proces de gandire nu te scuteste de sila si stupoare in ceea ce-l priveste.
Majoritatea romanilor imi amintesc de animale abuzate care sfarsesc prin a fi eutanasiate dupa o lupta blanda si tenace data pentru reabilitarea lor. Iar cei care nu sunt asa imi rup inima. Pentru ca cei care nu sunt asa duc o povara imensa pe umeri, o povara de care nu se vor elibera niciodata. De fiecare data cand intalnesc un roman cu adevarat fin si destept (si am intalnit foarte multi si prin intermediul acestui blog), ma cuprinde teama. Cum va supravietui? Cat de adanc va fi ranit si cata vreme va reusi sa-si pastreze mintea ascutita, puterea? Mi-a obosit teribil sufletul in aceasta teama.
Autenticitatea, disciplina mentala, emanciparea, toleranta, deschiderea reala, respectul fata de intimitatea celuilalt, cunoasterea si respectarea drepturilor celor din jur – toate astea sunt bucati hazlii de divertisment pentru romani, hrana pentru batjocura care ii tine vii. Vii in forma pe care o cred ei in registrul vitalitatii. Nu este greu de vazut ca romanii sunt un popor bolnav. Viata are o definitie aparte, grotesca in Romania. Dar nu ma voi stradui sa o astern aici.
Am vazut odata un caine jegarit, tremurand, abandonat pe marginea drumului. L-a luat de-acolo o asociatie care se ocupa de caini parasiti, abuzati, bolnavi. L-a dus la sediul asociatiei, l-a pus pe picioare, l-a hranit, i-a pansat ranile. Cainele pastra inca urmele unei vieti cumplite dar se intremase, latra, manca, era intr-o stare decenta. Era mutilat de loviturile pe care le primise, de muscaturi, de fel si fel de abuzuri, avea ochii mici si rai dar capatase o sansa la o viata ca lumea. Urma sa dea testul suprem si anume cel in care o mana enorma de plastic manuita de un ingrijitor incearca sa ii ia mancarea din fata. Daca avea sa se repeada la mana, trebuia eutanasiat. Daca nu, putea fi adoptat de o familie care sa-l faca sa fie mai sanatos si mai vesel decat acum. Cainele nu a trecut testul, s-a repezit cu o agresivitate inspaimantatoare la mana de plastic si a facut-o praf. Mi-a facut mila cainele ala, il voi tine minte toata viata. Dar, asa cum si-au dat seama si ingrijitorii asociatiei, nu mai era nimic de facut cu el. Era un pericol. Pentru cei din jur si pentru el insusi. Sarind la orice ii aparea in cale cu asemenea forta, sansele erau mari sa fie razbit la un moment dat de un caine si mai agresiv decat el. Incercarea de a-l mentine in viata ar fi costat prea mult, financiar si emotional, si ar fi constituit un risc permanent. Cainele a fost eutanasiat. M-am gandit nopti la rand la acel caine, ma mai gandesc si astazi la el. Ma voi gandi nopti la rand la Romania, pana la sfarsitul vietii mele, cu siguranta. Va fi o poveste care nu se poate incheia limpede, va fi o poveste care nu se poate incheia nicicum, va exista intotdeauna speranta periculoasa ca ceva s-a schimbat in esenta Romaniei, va exista intotdeauna tentatia de a intinde o mana catre ea. Banuiesc ca nu se poate altfel si nici nu cred ca trebuie sa se poata. Nu putem sa ne rupem definitiv de nimic. Dar putem incerca si aceasta incercare ne da uneori iluzia curateniei si demnitatii.




Merita sarbatorit
Sper totusi ca blogul tau in germana va fi mai mult despre viata decat despre moarte
DCM a spus asta la 9 aprilie 2010 la 1:02 am
@DCM: merita, intr-adevar. Si eu sper ca va fi un blog despre viata si nu despre moarte. Sau, oricum, despre moarte demna.
confruntadurerea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 2:28 am
succes in continuare… din pacate nu inteleg lb germana.
imprecator a spus asta la 9 aprilie 2010 la 3:22 am
Sper ca eliberarea ta sa fie pe masura mahnirii mele in clipa in care am citit aceasta decizie. Poate imi scrii pe mail adresa noului blog, ma voi stradui cu dictionare, cu prieteni, cu ce mai stiu in germana.
Mircea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 3:41 am
@imprecator: iti multumesc foarte mult.
@Mircea: noi corespondam in continuare, nu e nevoie de dictionare.
confruntadurerea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 4:00 am
Eu sunt si trista si vesela… trista pentru ca-mi erai mangaiere si inspiratie, vesela pentru ca dai peste nas tuturor prin faptul ca esti bine si nu mai vrei sa ai de-a face cu raul de mahala care ii omoara pe romani cu zile. Needless to say… vreau si eu adresa noului blog in germana, vara mea stie destul de bine limba, ne descurcam
MagdaDobre a spus asta la 9 aprilie 2010 la 5:29 am
@MagdaDobre: sa fii vesela, Magda. Ca e un inceput bun. Ma rog, un final bun. Care implica un inceput bun.
confruntadurerea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 5:59 am
Traiasca google translate si oamenii care trec la o alta etapa in viata lor.
Si eu imi inchid blogul in vreo 2 postari si vad ce fac mai departe.
Da, sa ne spui unde si cand te muti.
DeA a spus asta la 9 aprilie 2010 la 10:25 am
ai putea face un redirect spre el. eu te-as citi in continuare si in germana. bis naechste mal
andrei a spus asta la 9 aprilie 2010 la 10:55 am
Ma bucur. am tot sperat sa te vad scriind in germana. e totusi o bucurie amara pentru ca stiu ca nu exista un final, o inchidere definitiva a ranii, ca acolo va ramane permanent o cicatrice, care oricat de mult s-ar micsora, se va deschide mereu cu usurinta. in sufletul meu exista aceiasi teama care ma mentine, cred, pe traseu, ca atunci cand te trezesti dimineata inaintea ceasului de teama ca nu te vei trezi la timp. ma surprind uneori spunandu-mi mie insumi, ca o mama disperata care isi sfatuieste fiul pentru ultima data: sa nu te lasi strivit, convertit, induplecat! sa nu renunti! Groaza ca nu voi fi unul din cei care se va salva ma face sa imi mentin pozitita cu mai multa indarjire.
Ma bucur ca nu m-am inselat in privinta ta si demonstrezi asta.
Fireste ca vreau adresa noului blog.
Chiar daca nu se incheie decat un capitol imi vine greu sa-mi gasesc cuvintele. Eu cred ca tot ce tine de tine e despre demnitate.
roguefilthypunk a spus asta la 9 aprilie 2010 la 11:03 am
Mi-era tot mai greu sa te citesc in romana, draga mea, marturisesc.de parca as fi fost infometata, cu mainile legate pe termen incert si mi-ai fi fluturat fructe proaspete prin fata in timp ce-mi repetai ca inca nu le merit.aveam placerea unei suferinte concentrate insa.sunt convinsa ca schimbarea va prine bine tuturor.
stef a spus asta la 9 aprilie 2010 la 3:16 pm
stiam, stiam, stiam, ma intrebam cand se va intampla si in ce context … dar … imi pare rau… tare imi placea sa te citesc, analizez, sa-mi regasesc aici conceptii de viata, ganduri, sentimente poate inca neformulate, nearticulate de mine, dar traite intens si cu convingere. a fost o experienta fascinanta!
nici pe mine sa nu ma uiti, sa-mi dai te rog si mie noua ta adresa. bis dann! chapeau!
cris a spus asta la 9 aprilie 2010 la 4:20 pm
Ruperea asta de Romania este buna. Cu un blog in germana te poti asigura ca mai putini romani vor mai citi si te vor mai combate. Constat cu seninatate (da, se poate si in Romania
) ) ca recunosc, pentru ca cata oara, parvenitul/emigratul caruia ii “pute” orice pala de vant dinspre tara natala si arunca mizerii din universul in care s-a culcusit confortabil. Imi pare rau cand vad asa ceva, atata suferinta, atatea frustrari adunate, generalizari si tristeti, departarea aparent insurmontabila de evolutia mentala si spirituala. Astept cu interes comentariile care imi vor combate postul (daca apare), zambind si stiind ca nu sunt decat efectul unei imposibilitati de a intelege ce este viata cu adevarat si cum ar trebui sa ne construim pe noi insine (din interior) pentru a putea fi oameni. Va doresc sa aflati asta, macar mai tarziu decat niciodata
Cristina a spus asta la 9 aprilie 2010 la 4:57 pm
DeA: traiasca noile etape. Ne gasim noi, ne citim noi.
@andrei: asa voi face.
@roguefilthypunk: sunt foarte multumita ca mi-ai scris. Tot ce imi scrii tu imi sprijina demnitatea.
@stef: si eu sunt convinsa de asta, draga mea.
@cris: cum sa te uit, draga mea? Nici vorba.
@Cristina: daca ai avea rabdare sa citesti primele comentarii aparute la aceasta postare, ai afla ca mai toti romanii care imi stiu blog-ul ma vor citi in continuare.
Putini m-au combatut cu argumente. Dar cei care au facut-o imi sunt aproape si au tot respectul meu. Sunt cativa care s-au iritat din motive pe care nu au stiut sa le defineasca civilizat. Asta cred ca vor putea face si pe blog-ul in germana. Tafnele si meschinariile nu au nevoie sa inteleaga un sistem de gandire, ele se varsa pe unde apuca.
Eu am criticat Romania cand traiam in ea, am criticat-o din ce in ce mai putin din clipa in care m-am mutat in Berlin asa ca nu inteleg la ce te referi in fraza care contine parvenit/emigrant, “pute”, “pala de vant”, “mizerii”, “culcus confortabil”.
Pentru propria imagine (ma refer acum la a ta) este bine sa nu asociezi ideea de parvenit cu ideea de emigrant. Si cel mai bine ar fi sa intelegi ca nu suntem toti niste capsunari care pleaca nadusind apoi pentru a-si construi un culcus confortabil. Unii sunt intelectuali care calatoresc toata viata. Educatia oricarui om cu scoala ar trebui sa se desavarseasa in Europa – nu stii treaba asta, nu ai citit niciodata despre asta? Calatorim, facem studii, descoperim, cunoastem lumea asta, nu stiu de unde ti-a venit ideea de culcus confortabil. Repet, prea multi romani considera doar capsunarii emigranti, ei nu inteleg ca un om trebuie sa vada lumea. Fara culcus, fara sa parvina. Limpezindu-si mintea si apoi consolidand-o. Nu stiu exact ce ai vrut sa scrii in comentariul asta. Si nici nu am inteles nu tocmai subtila ironie cu “daca apare”. Eu nu opresc aparitia comentariilor decat atunci cand cineva face o criza si nu se mai poate opri din ea. Si dau niste semne de avertizare inainte sa le opresc. Aici nu este o sectie a unui spital de boli nervoase si nici nu este o ciondaneala tipic romaneasca, aici este un loc diferit fata de majoritatea locurilor romanesti.
“Ma construiesc din interior” in fiecare zi, cu totii facem asta. Nu am inteles nici ideea asta. Ce legatura are calatoria, mutarea, indragirea unui nou oras cu imposibilitatea de a te cladi interior?
confruntadurerea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 5:25 pm
@confruntadurerea: clasa… inteligenta si eleganta pana la ultimul cuvant. Eu nu ma pot bucura cu adevarat de ce se petrece pentru ca erai singurul blog de om plecat in strainatate care chiar spunea ceva si spunea lucrurile la un anumit nivel. Sper sa ne vedem in München cat de curand.
Mihai a spus asta la 9 aprilie 2010 la 5:38 pm
Cineva a vorbit de mahnire mai sus, o simt si eu. Dar si o bucurie, pentru un nou inceput. Povestea cainelui ma bantuie de cand ai punctat-o acum multe insemnari aici. Facusesi comparatia si inainte si imi ramasese in minte. Reactiile de sarit la mana imi sunt cunoscute, mult prea cunoascute, din partea altora, uneori si din partea mea. Sper sa ne vorbim mai departe in germana si iti cer scuze de acum ca nu mai am exercitiu in scris/vorbit, dar inteleg perfect. sper sa-mi scuzi viitoarele stangacii.
rhea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 5:44 pm
Practic, cainele ala trebuia sa inteleaga ca totul s-a schimbat in jurul lui? ca trebuie sa aiba incredere fara sa puna la indoiala? Pilda asta pare rupta din biblie, numai ca omul a luat locul lui doamne doamne si se joaca cu vietile “inferioare” lui.
Daca cei de la adapost erau budisti crezi ca mai dadeau “testul suprem” animalului?
Salamanov a spus asta la 9 aprilie 2010 la 6:26 pm
si eu care imi propusesem sa invat germana abia dupa ce voi iesi la pensie!
evident ca-mi pare rau ca nu mai scrii aici… insa devenirea ta nu are nimic de-a face cu parerea mea de rau. m-am bucurat mult cand te-am descoperit. sper sa nu inchizi blogul asta. recitirile mie imi fac mereu bine
lollitta a spus asta la 9 aprilie 2010 la 6:43 pm
n am mai intrat de f multa vreme pe blogul asta. mi am busit laptopul si am reintrat de pe vechiul pc – unde te aveam la favorite. in afara de stupizenia aia cu dragostea materna n am mai gasit ceva de reprosat:). un stil aparte de selectare si abordare a subiectelor… mult succes si n germana. de curand am facut o prima excursie de 7 zile in germania – frumoase locuri. suntem f departe…in urma.
cvv a spus asta la 9 aprilie 2010 la 7:11 pm
@rhea: noi doua vom vorbi intotdeauna. Nu am indoieli in privinta asta.
@Salamanov: nu, din pacate, nu cred ca ai cum sa intelegi ca s-a schimbat totul in jurul tau nici macar atunci cand se schimba. Poti, in cel mai bun caz, sa duci o lunga (nesfarsita) lupta de adaptare.
Daca cei de la adapost erau buddhisti, indraznesc sa cred ca nu considerau necesar, important testul. Ar fi fost blanzi cu el pana la sfarsitul vietii, l-ar fi ingrijit pana la sfarsitul vietii. Nu era important pentru ei cum este cainele ci cum sunt ei in raport cu acest caine, ce pot face ei pentru el.
@lollitta: blog-ul va putea fi citit in continuare. Eu nu voi mai adauga nimic. Dar ceea ce am scris pana acum va ramane online. M-a bucurat foarte mult ce mi-ai scris. Iti multumesc.
@cw: iti multumesc. Ma bucur ca ti-a placut in Germania. Nu stiu la ce te referi cand spui “stupizenia aia cu dragostea materna”, ar fi cel putin doua posibilitati. Fie adoratia mea pentru mama, fie incapacitatea mea de a resimti dragoste materna pentru cineva si hotararea de a nu avea copii. Sper sa te referi la cel de-al doilea lucru. Pentru ca in privinta primului nu mai pot schimba nimic.
confruntadurerea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 8:11 pm
Vreau sa stiu daca dupa parerea ta cainele a avut vreo sansa. Ce au vrut oamenii? sa vada daca si-a depasit conditia de caine? Cazurile rare in care cainele nu isi apara mancarea apar probabili la cainii handicapati, neadaptati, caini cu dubla personalitate care se cred temporar pisici…
O rugaminte: sa scrii in germana in asa fel incat sa poata si google translate sa inteleaga cate ceva
Multumesc
Salamanov a spus asta la 9 aprilie 2010 la 8:23 pm
@Salamanov: cainele avea doar sansa ca ingrijitorii sa-l tolereze asa agresiv.
Am aflat si eu (nu foarte de curand, ce-i drept) ca un caine care nu a fost niciodata agresat nu sare atunci cand vrei sa-i iei mancarea din fata. Am aflat asta si in privinta oamenilor. Asta nu inseamna ca ei nu deprind agresivitatea imediat ce sunt expusi la ea si asta nu inseamna ca am incredere intr-un mediu armonios prin excelenta, lipsit complet de agresivitate. Nu prea cred in rostul unei astfel de mediu, de fapt. Nu in faza asta a existentei.
confruntadurerea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 8:49 pm
La buna vedere!
dollo a spus asta la 9 aprilie 2010 la 9:55 pm
@Dollo: asa o sa fie.
confruntadurerea a spus asta la 9 aprilie 2010 la 10:00 pm
Iti cunosc si citesc blogul de peste un an, cand o cautare pe net asemanatoare cu “urasc romania”, nu-mi mai amintesc exact, m-a adus aici. Am citit cateva postari, apoi tot restul blogului, l-am adaugat in bookmarks si-am revenit constant. Apreciez ca pentru a-ti intelege complet scrierile trebuie sa mai treaca niste ani, respectiv carti citite. Sau poate nu voi putea niciodata, who knows?
Sunt o persoana plina de prejudecati (pe cat posibil, originale) si consider ca generalizarile reflecta, in pofida numeroaselor critici, acel sambure de adevar de care am atata nevoie. Blogul tau abundand in asa ceva (“romanii”, “germanii”), acest aspect n-a putut decat sa ma bucure. Din pacate, nu am parasit niciodata granitele Romaniei, deci nu cunosc gradul de dezvoltare al lumii vestice in mod direct, ci doar prin intermediul povestirilor altora. In consecinta privesc vestul (in particular, Germania) ca ceva total diferit (in bine) de Romania.
Una dintre aceste preconceptii este ca Germania este tara perfecta, pentru ca (si aici o sa enumar lucrurile care ma deranjeaza teribil la Bucuresti si, prin extrapolare, la Romania – diferentele regionale nu cred ca sunt majore, desi as vrea sa fie): pe strazi nu gasesti gunoaie, cainii vagabonzi nu s-au “inventat”, nu beneficiezi de privelisti in care unii-si scuipa plamanii pe trotuare, exista respect fata de pietoni/biciclisti. Ideal ar fi ca acel car culture sa nu fi fost adoptat de germani, desi radiourile regionale anunta “Stau”-urile cum se anunta vremea la noi. Ma intreb mereu cat de intens e traficul auto intr-o metropola germana fata de cel din Bucuresti…
Parerea generala buna despre nemti s-a format si datorita prezentei continue a numelor germane in domeniile stiintei si cunoasterii inca din vremuri stravechi. Intotdeauna am admirat oamenii inteligenti si n-am suportat prostia si ignoranta. Vizitarea principalelor cetati sasesti si constientizarea urmei germane din Transilvania au sporit acest respect. Am comparat frumusetea fostelor sate germane cu cele romanesti. Si am constatat ordinea care domneste in trasarea strazilor, in arhitecura caselor… si nici macar nu mai sunt sasi acolo! Un sat romanesc nu-mi trezeste aceleasi sentimente. Ulterior am aflat ca majoritatea oraselor acum romanesti au fost intemeiate de germani sau de unguri (Iorga dixit).
M-am indragostit cu adevarat cand am inceput studierea limbii germane. Dupa un an si jumatate de studiu asiduu puteam incepe sa citesc primele carti in germana. Iubesc ordinea si buna organizare a limbii, modularitatea cuvintelor si bogatia vocabularului, alaturi de istoria rezolvata (sintagma de-a ta) a germanei. Imi plac radacinile adanci, cele ale romanei fiind prea scurte (1526, cand in Vest se scria de secole in vernacular?)
Sunt asadar un germanofil si -fon, nemultumit de tara-n care traieste si dornic de a trai intr-o tara ale carei limba, societate si cultura (atat cat poate intelege) le respecta si care nu gaseste (suficiente) motive pentru a fi mandru de Romania (relief superb au si alte tari europene, iar de istorie nu mai discut).
Nu am comentat niciodata pe blogul tau pentru ca eram de acord cu tine, sau tratai subiecte pe care nu le aprofundasem. Nu m-am simtit nicodata “flagelat”, pentru ca eu nu tin la acest popor, iar critica (pe marginea oricarui subiect) mi se pare constructiva.
Nu te-am intrebat la momentul oportun: la ce te-ai referit cand ai spus ca romanii au o istorie nerezolvata? Eu m-am gandit la Evul Mediu sau la istoria de dupa 1945. Tu? Foarte frumos exprimat, intr-adevar.
Totusi inversunarea, i-as zice eu, cu care ataci romanii mi se pare, pe alocuri, exagerata. Nu-mi plac extremele si le tratez intotdeauna cu precautie. In special cand extremele se gasesc in domeniul negativului, pentru ca celor pozitive le va fi mereu redusa magnitudinea la contactul cu realitatea, care, oricum ar fi, are mereu un randament subunitar. Sunt un pesimist care incearca sa se situeze in apropierea unui zero, fara a-l depasi insa sau atinge. Valorile prea negative ma pun pe ganduri totusi.
Concret, ai afirmat intr-unul din comentariile raspenultimului articol ca “oamenii din Romania sunt urati fizic si psihic”. Aceasta asertiune m-a determinat, de altfel, sa scriu acest comentariu. Tind sa cred insa ca natura umana este universala si ca frumusetea psihica este recunoscuta indiferent de grupul social, oriunde pe glob. Pentru ca ma indoiesc de existenta vreunei societati in care altruismul si preocuparea pentru binele celuilalt nu sunt considerate calitati. Omul este o fiinta sociala care s-a organizat in triburi din preistorie, indiferent de meridiane, oder?
Pus in fata superioritatii societatii germane, as admite totusi ca germanii sunt mai frumosi psihic, e posibil sa fie asa, n-am cunoscut germani. Povestile tale in care descriai omenia berlinezilor m-au impresionat, recunosc, dar nu sunt pe deplin convins de veridicitatea lor. Ar fi asa frumos sa fie adevarat, serios! Nu e nicio ironie, desi poate suna asa. Ca o paranteza, inainte sa descopar apologia facuta de tine Berlinului, nici nu voiam sa ajung prin Berlin in caz ca vizitam Germania. Pot spune ca mi-am mai schimbat parerile.
Ramane frumusetea fizica. Aici se aplica foarte bine principiul “de gustibus non est disputandum”. Insa m-am gandit la tine. Tu nu esti romanca? Stramosii tai au apartinut altui grup etnic (poate german?). Daca parintii tai sunt romani neaosi, ei sunt frumosi sau urati?
As intelege daca ar fi straini, e ca si cum ai cere unei albe sa-i placa asiaticii sau negrii, totul tine de gusturi pana la urma. M-ar bucura daca ai raspunde.
Eu, desi iubesc mintea germana si fruntile inalte, nu pot sa spun ca nemtoaicele sunt frumoase (poate ca barbatii germani sunt mai aratosi, dar nu ma pricep). Sincer vorbind, m-am simtit jignit (poate nu trebuia) pentru ca mi-a fost atacat indirect “gustul”.
La final, consider ca este o decizie buna aceea de a deschide un blog in germana. Chiar sunt curios daca s-ar ridica la nivelul inalt al celui romanesc. De ce consider asta? Deoarece mi se pare ciudat sa judeci atat de intens o societate in mijlocul careia ai crescut (incepand cu parintii, daca sunt romani, si incheind cu scoala, cu certitudine o componenta a sistemului romanesc) cu ajutorul uneltei de baza a acestei societati: limba romana. Am imaginea unei persoane care se automutileaza, care-si taie craca de sub ea, nu pot exprima exact. Ciudat, atat, ciudat. Nu spun sa uiti romana, bilingvismul mi se pare o calitate si prezinta o capacitate de gandire mai mare decat cea a unui “monolingual”, dar… eu vorbesc doar pentru mine, nu as putea critica Romania, asa cum o faci tu, in romana
Ah, sa nu crezi ca-mi place limba romana! O consider uratica si saracacioasa, iar sunetul slav â imi displace total (fonetic, nici germana nu e superba).
In incheiere, nu pot decat sa-ti urez succes!
Stefan a spus asta la 9 aprilie 2010 la 10:14 pm
Sa inteleg ca e un lucru deja stiut ca un caine agresat isi apara mancarea? daca singura lui sansa era sa fie ingrijitorii buni cu el, de ce toata mascarada?
Salamanov a spus asta la 9 aprilie 2010 la 11:06 pm
Am vazut ca esti vedeta si m-am bucurat din toata inima; sa faci un blog pe putin la fel de bun ca asta, sa dai dovada de excelenta si acolo.
magda a spus asta la 10 aprilie 2010 la 5:22 am
@Stefan: si dragostea mea pentru nemti a pornit de la cultura lor. Ani in sir mi-am gasit confortul mental in precizia si grandoarea culturii germane. Mai ales in filozofie si sociologie. Si aveam mult de iertat pentru ca, asa cum am mentionat in postari mai vechi, biblioteca bunicului meu era plina de carti despre drama Holocaustului. Pe ele le-am citit intai, apoi am facut un efort sa nu consider dezagreabil poporul german. Trebuia sa fac un fel de pace pentru ca, asa cum stii, am facut gradinita germana, scoala germana si liceul german. Si structura mintilor germane, operele lor m-au salvat din caderea intr-o teama combinata cu repulsie. I-am admirat din ce in ce mai mult, pe masura ce citeam. Am descoperit minti germane pe care le consider spectaculoase.
Ordinea germana o consider respect fata de intimitatea si proprietatea fiecaruia, nicidecum rigiditate si lipsa de haz, asa cum am auzit-o des descrisa. Mie imi place foarte mult ordinea, imi place foarte mult disciplina, nu am fost si nu sunt o persoana care sa se simta bine in absenta acestor lucruri.
Cand spuneam ca Romania are o istorie nerezolvata, ma refeream de aceasta data la comunism. La mineriade. La Securitate. La tot ce implica necuratarea si nesanctionarea structurilor comuniste. Pe scurt.
Vehementa in raport cu romanii mi-o condamn si eu, incerc sa o potolesc.
Eu nu vad frumusetea romanilor, ei imi par abrutizati, vulgari in mare parte. Se vede si traiul prost pe ei si asta nu este vina lor, nu au cum sa tina departe poluarea, alimentatia infestata si asa mai departe. Dar intotdeauna m-a surprins intrarea in Romania prin aparitia unor fizionomii abrutizate. Femeile imi par mai frumoase in Occident. Mai luminoase, cu o musculatura mai frumos definita, mai proaspete, mai linistite, mai tandre, mai feminine, cu pielea mai frumoasa – lucruri pe care nu pot sa le descriu fara a supara oamenii de-aici. Barbatii? Barbatii sunt niste prezente mai discrete decat romanii. Iar la corp arata mult mai bine pentru ca fac foarte multa miscare dar nu la sala ci, la fel ca toata lumea, mergand mult pe jos sau pe bicicleta. Strainii petrec mult mai mult timp in aer liber. Gustul nu il vom discuta aici. Ma rog, subiectul nu e foarte interesant si nici foarte istet. Am incercat doar sa schitez la ce ma refer. Poate ca si tu ai observat diferentele astea. Nu putem discuta aici ca mie imi plac mai mult nordicii si tie latinii sau slavii, de exemplu – nu si-ar avea rostul o astfel de discutie, ar fi chiar vorba despre gust care nu se discuta.
Eu am imaginea unui om care a facut o terapie serioasa in care a spus exact ce se intampla, cu riscul unei dureri si mai mari. Aveam o problema legata de Romania, am descris-o/strigat-o in limba romana, nu am avut pudori de genul “este totusi tara in care am crescut” sau “parintii mei sunt romani”, mai ales ca am explicat de nenumarate ori ce a insemnat ca parintii mei sa fie romani, am explicat de nenumarate ori cum am trait in pofida Romaniei. Mie mi-a parut o terapie cat se poate de sincera. Un lucru pe care romanii nu sunt dispusi sa il faca in nici o privinta. Dar asta nu m-a impiedicat pe mine sa-l fac. Si m-a bucurat sa vad ca s-a construit un “support group” neasteptat de mare, “support group” chiar in acceptiunea terapeutica, un grup al multor oameni care se confruntau impreuna cu mine cu problemele lor legate de Romania. Mi s-a parut ca foarte putini au refuzat “terapia” si, oricum, au facut-o cu atat de multa agresivitate vecina cu nebunia incat nici nu am mai avut nevoie sa specific cata nevoie este de terapie in Romania. Nu vad romanii confruntandu-se real cu problemele lor, sinceritatea, terapia sunt in continuare subiecte pe marginea carora se glumeste sau injura, terapia este un semn de slabiciune iar cei puternici rezista sa injure si sa se minta pana la capatul vietii, nu au de ce sa faca o pauza.
@Salamanov: daca ma intrebi asa, imi spun si eu ca nu a avut rost aceasta incercare. Dar iti voi da un raspuns simplu, cu toate ca sunt tentata sa accept cu mahnire faptul ca reabilitarea si testul nu si-au avut rostul. Raspunsul simplu: un numar foarte mare de caini abuzati si apoi reabilitati au reusit sa nu aiba o reactie violenta atunci cand ingrijitorii le-au luat mancarea din fata.
@magda: saru’mana, Magda.
confruntadurerea a spus asta la 10 aprilie 2010 la 6:06 pm
S-ar putea sa ajungi in pozitia Hertei Müller, cea de a nu te putea sa scrii decat despre ce ti-a pricinuit Romania… si ar fi in regula devreme ce asta ar fi autentic, nu cred ca trebuie sa te fortezi sa renunti la ce te apasa doar pentru ca ce te apasa este nedorit pentru cei care nu vor sa vada. Succes mult si astept noul blog.
Ligia Demetrescu a spus asta la 10 aprilie 2010 la 6:47 pm
* de a nu putea sa scrii … imi cer scuze
Ligia Demetrescu a spus asta la 10 aprilie 2010 la 6:49 pm
Mi-am inchipuit ca te refereai la perioada de dupa ’45. Eu n-o sa-i iert Romaniei alungarea comunitatii germane, deportarile nach Russland si nationalizarile ulterioare. Cat trebuie sa fi suferit oamenii astia pentru a se rupe de radacinile vechi de peste 850 ani si a pleca la straini (pentru ca nemtii sunt, din cate stiu, foarte atasati de “landul” originar)! Cartile lui Eginald Schlattner mi-au deschis ochii, iar pentru cartea “romancei” (cf. mass-mediei romanesti) Herta Müller trebuie sa ma motivez. Si cate alte minoritati mai putin vizibile au avut de suferit dupa venirea comunistilor…
Ma framanta gasirea unu tap ispasitor pentru plaga comunista. Pentru evrei am un profund respect (mai mare decat fata cel german, insa limba lor nu ma atrage), poporul rus a suferit cel putin la fel de mult ca al nostru (deportari, secularizari), iar noi am fost mereu ghidati de altii.
Incerc sa inteleg, de asemenea, cum a putut o societate atat de dezvoltata ca cea germana sa comita acele orori. Si cum puteau sa se inroleze benevol sasii in SS?
Cred ca oamenii sunt niste oi bipede. Clar. Eu as vrea sa fiu doar biped.
Da, nivelul de trai se reflecta intrucatva si in fizionomie, pentru mine primul neconstituindu-se insa ca factor in determinarea frumusetii.
Dar discutia nu e inteligenta, intr-adevar.
Stefan a spus asta la 10 aprilie 2010 la 7:39 pm
@Ligia Demetrescu: la Berlin am scris un roman a carui actiune se petrece in Berlin si care nu are nimic de-a face cu Romania. M-a suprins asta. O spun cat se poate de serios, fara urma de ipocrizie. Aproape ca m-am simtit jenata sa vad ca este atat de simplu sa schimbi coordonatele propriei literaturi. Ramasesera undeva multe impuritati si ele au iesit la suprafata si prin acest blog, sper sa ma pot spala cum trebuie pana la urma si sa scap cu literatura curata.
Destinul Hertei Müller si literatura ei implicit ma indurereaza in ideea pe care o aduci si tu in discutie aici si anume in ideea imposibilitatii de a depasi in propria literatura amprenta urata a Romaniei. Desigur, literatura ei nu doar asta contine si nu doar asta are in subtext.
@Stefan: asa cum poate stii, si eu am un respect extraordinar pentru evrei si am preluat, sa spunem, drama Holocaustului inca de foarte mica. M-am ciocnit de ea intai in poze, apoi in scrieri, nu am reusit nici pana astazi sa o depasesc (nici nu cred ca trebuie depasita). Tocmai pentru ca ma preocupa foarte serios, sistematic ceea ce spui. Cum a putut societatea germana sa comita acele orori? Ma transpun in situatia evreilor atunci (evident, am citit enorm despre Holocaust si nu voi inceta niciodata sa citesc tot ce gasesc pe tema lui), ma transpun in situatia evreilor de-acum, ma intreb cum pot convietui cu neo-nazismul. Ma tulbura infinit orice manifestatie neo-nazista si orice marturie prezenta a unui evreu care sta si priveste aceasta manifestatie sau care afla despre ea.
Recunosc ca as vrea sa vad in nemti mai multa umilinta, mai multe remuscari pentru Holocaust dar acest lucru nu pare sa se intample decat la nivel oficial, sa zicem, nu la nivel individual. De cate ori am incercat sa aflu ce simte un prieten neamt despre Holocaust, m-a suprins sa vad ca se dezice imediat de ce s-a intamplat atunci si apoi schimba subiectul.
confruntadurerea a spus asta la 11 aprilie 2010 la 6:28 am
Sa traiesti, fata frumoasa.
magda a spus asta la 11 aprilie 2010 la 7:39 am
“Cum a putut societatea germana sa comita acele orori? ”
Cum? Pentru ca multi din respectiva societate s-au pretat si au acceptat ororile. Asta mie imi spune ca nu erau o societate cu adevarat “civilizata” Adica nu a existat o majoritate de oameni care sa fi avut cu adevarat internalizate valorile asa zisei civilizatii occidentale – libertate, toleranta, demnitate etc ci eventual simulau letargic civilizatia. De fapt, in contextul istoric valorile respective nu erau la ordinea zilei – nemtii aveau tot felul de frustrari legate de istoria lor recenta mai ales de primul razboi mondial. La ordinea zilei se aflau nationalismul si problemele economice. Batalia ideologice era data intre extrema stanga si cea dreapta, nu exista o pozitie de centru bine definita. Un teren extrem de fertil pentru manipulare politica. Citeste acest articol, mecanismul e similar : http://oenoanda.blogspot.com/2010/04/empatie-si-dezumanizare-deculacizare.html
mmoss a spus asta la 11 aprilie 2010 la 4:19 pm
Stiu ca nu am comentat aproape deloc aici, dar te rog sa-mi trimiti si mie adresa noului blog. S-o fi limitand germana mea la firmiturile prinse din versuri de cantece, dar, cu google translate si-un dictionar, as vrea sa continui sa te citesc. Felicitari pentru iesirea din convalescenta.
Stille a spus asta la 11 aprilie 2010 la 11:39 pm
Personal, cred că trebuia să i se acorde a doua șansă câinelui. Cred că i s-a intins o cursă. Cu oamenii de ce nu se fac teste asemănătoare? Așa am eutanasia trei sferturi dintre români.
Din păcate nivelul meu de germană este undeva la începători…foarte începători. Singura șansă de a mai înțelege ceva ar fi cu ajutorul google translate, din germană în engleză, pentru că din germană în română traduce aiurea. Și nici măcar nu am terminat de citit tot blogul. Sper că închiderea blogului să însemne doar că vei opri postările și nu vei șterge blogul. Lasă-l să rămână aici, ca o palidă umbră a ceea ce a fost cândva.
Zalmoxys a spus asta la 12 aprilie 2010 la 1:17 am
“Inchid cu un sentiment potolit acest blog. Este timpul sa deschid un blog german.”
Asta se cheama “upgradare”. Sau “promovare” !
0RT0D0X a spus asta la 12 aprilie 2010 la 12:15 pm
Mi se pare ca iei o decizie cat se poate de corecta. Scriind in continuare aici, e ca si cum ai avea un brand new boyfriend, superior celui parasit, dar ai continua sa vorbesti cu prietenele, la o cafea, despre ex-ul care e asa si pe dincolo. Esti cu destui pasi inaintea mea, din toate punctele de vedere, dar o parte din ei imi apar luminati si intentionez sa calc pe ei. In scurt timp.
Pamflezistul a spus asta la 12 aprilie 2010 la 12:27 pm
clar, punem manuta pe Pimsleur si invatam, in 90 zile voi fi capabil sa citesc si eu noul blog:)
Referitor la caini, problema majora cu reabilitarea lor este ca se face in custi.
Din proprie experienta, va spun ca un caine legat, sau tinut ingradit, se salbaticeste.
Cainele are nevoie de afectiune, atentie, nu doar hranit cand iti aduci aminte. In momentul cand observa atasament fata de el, atunci raspunde cu atasament.
Mai mult de cat atit, folosirea unui obiect strain. Sunt absolut sigur ca un caine cat de domestic vreti, daca stapanul pune mana sa ii ia mancarea, nu va zice nimic, insa daca stapanul incearca sa ii traga mancarea cu un bat, cainele va ataca batul.
De asemenea, eu cand am avut caine, singurul om care a reusit sa ii ia mancarea fara probleme, am fost eu. Restul oamenilor din familie nu puteau sa faca asta, pentru ca, un caine are adanc infipt conceptul de haita.
Orce caine are acest concept, chiar daca el este alterat prin prezenta unor creaturi diferite.
Pentru un caine, exista un singur stapan, iar restul fac parte din haita. Cainele iubeste intreaga haita, dar va asculta supus doar de seful haitei, acela fiind stapanul.
Este foarte interesant de observat, ca un caine atribuie chiar roluri celor din haita.
Astfel, daca cineva il hraneste mereu, ala va fi omul care il hraneste, daca acesta e diferit de stapan.
Astfel, cainele niciodata nu va veni sa ceara mancare la stapan, daca nu el il hraneste, ci se duce la ala de la care stie el ca primeste mancarea.
E un proces complex, iar exemplul cu cainele de la asociatia de protectia animalelor amintit, mi se pare simplut din pacate, este unul din acele exemple pe care le primesc ca spam cu mailuri de genul “trimite la 5 prieteni”.
Daca el este pur adevarat, dovedeste o grava lipsa de instruire a celor de la asociatia respectiva.
Radu Vasile a spus asta la 12 aprilie 2010 la 8:37 pm
@mmoss: cand am citit ce ai scris, mi s-a parut clar si adevarat. Din pacate, cred ca este adevarat. Citind insa ce ai scris mi-am dat seama ca nu am o imagine suficient de detaliata a societatii germane in perioada respectiva. Si, evident, asta trebuie sa fac: sa imi documentez aceasta imagine mult mai bine decat am facut-o pana acum. Am citit doar carti care incercau sa explice Holocaustul asa incat toata istoria Germaniei, toata Germania acelei perioade erau prezentate prin aceasta prisma. Iti multumesc foarte mult pentru link.
@Stille: ma bucura decizia ta, sunt miscata de faptul ca accepti sa ma citesti si in germana. Iti voi spune adresa blog-ului meu imediat cum il voi deschide.
@Zalmoxys: nu voi sterge blog-ul. Ce sa spun? Sunt impresionata foarte puternic de interesul tau pentru ceea ce am scris aici. Da, sa ramana ce am scris ca o umbra a ceea ce s-a petrecut candva la mine in viata.
@ORTODOX: upgradare sau promovare sa fie. Doar stagnare sa nu fie in vreo privinta.
@Alin Farcas: si eu mi-am construit aceeasi comparatie in minte si mi-am dat seama cat imi displac oamenii care, in pofida unei relatii noi, insista pe defectele celei vechi. De cand am citit ca astepti sa incepi sa traiesti, am stiut ca te vei desprinde si tu curand de ceea ce te sufoca in Romania. Astept cu acelasi respect si cu aceeasi recunostinta urmatorii tai pasi.
@Radu Vasile: din pacate este adevarat exemplul si abia acum imi dau seama ca se putea face mai bine treaba cu reabilitarea cainelui. Eu am vazut un reportaj cu aceasta poveste, asociatia nu era in Romania si am avut incredere in cei de-acolo (foarte rau am facut), m-am gandit ca naivitatea mea de a crede cele pe care le-si scris si tu aici nu are nimic de-a face cu “profesionalismul” in domeniul reabilitarii cainelui.
Ne reintalnim peste 90 de zile
confruntadurerea a spus asta la 13 aprilie 2010 la 1:27 am
Of, si mai am doi ani de stat pe aici.
Messa a spus asta la 13 aprilie 2010 la 9:32 am
Ah.. pe de o parte ma bucur de inaltare si de noul blog (sper sa ma ajute Google translate), pe de alta, sper ca totusi nu vei sterge acest blog. Ar fi tare pacat sa se piarda. Nu doar lucrurile despre Romania, cat si lucrurile despre viata, despre oameni, despre tine.
xelomon a spus asta la 13 aprilie 2010 la 12:35 pm
@Messa: doi ani trec repede, mai ales daca ne mai scriem din cand in cand, draga mea draga. Si daca ii mai indulcim cu o calatorie pe la mine.
@xelomon: nu voi sterge blog-ul. Iti multumesc ca ai scris atat de frumos despre el, iti multumesc ca gandesti atat de frumos in privinta lui.
confruntadurerea a spus asta la 13 aprilie 2010 la 1:16 pm
Imi pare tare rau ca ma descoperit acest blog de-abia acum, la spartul tirgului; sper ca nu inchizi acest blog definitiv; sau sper macar ca nu il stergi. Iti urez succes cu noul tau blog.
tibi a spus asta la 14 aprilie 2010 la 5:42 pm
Desi eliberarea totala e imposibila, tentativa e de laudat !
Viata frumoasa !
(Ma alatur si eu celor care te roaga sa nu stergi, macar un timp…)
Leo a spus asta la 15 aprilie 2010 la 2:09 pm
@tibi: nu sterg nimic din ce am scris pana acum. Si mie imi pare rau ca ai descoperit blog-ul abia acum. Dintr-un singur motiv: puteam discuta pe unele subiecte. Iti multumesc foarte mult pentru succesul pe care mi l-ai urat.
@Leo: incep sa inteleg foarte bine ca eliberarea totala este imposibila. Nu sterg nimic. Macar un timp
confruntadurerea a spus asta la 16 aprilie 2010 la 3:43 am
Pacat…
bl000g a spus asta la 18 aprilie 2010 la 12:40 am
@bl000g: multumesc pentru gand.
confruntadurerea a spus asta la 18 aprilie 2010 la 4:48 am
stii ca ma tot intorc pe aici sa vad ce s-a mai intamplat, ce ai mai scris etc. si cand scriam acum numele in addressbar -confrunta durerea- mi-am dat seama de mai multe. de pilda de cum am confruntat durerea din decembrie (sau poate chiar octombrie) pana acum si ca intradevar asta e, durere, orice rahat mic pe care nu vrei sa-l acoperi sau sa-l amortesti ca sa-l poti ignora, cauzeaza durere. Dar mi-am dat seama si ca, pentru ca nu fac decat sa o confrunt, am uitat sa ma bucur de restul lucrurilor din jur. durerea a devenit obiectul principal de urmarit, observat, disecat, analizat si asta mi-a daunat in cele din urma in creativitate, in viata de zi cu zi. m-am luptat cu o rana care, in loc sa se vindece, se deschidea din ce in ce mai mult si facea puroi.si m-am revoltat pe puroiul ala. mi-a fost frica, ca daca il scot la iveala nu o sa ma mai lase sa fac nimic la fel. ca nu voi mai fi la fel, si nestiind ce urmeaza, mi-era teama de acea posibila schimbare. asa ca, in ultimele zile am dormit mai mult, m-am plimbat, am lasat-o moarta. nu durerea ci disectia, disectia incapacitatii de a scrie, de a crea… am lasat-o in pace. nu am mai zgandarit-o in fiecare zi, nu m-am pus impotriva ei, nu am inceput sa ma agat de ea (dar de ce nu pot sa scriu, care e sursa, de ce ma racaie etc). am facut-o suficient pana acum. stiu ca nu s-a rezolvat si stiu si cauzele ei, dar am ajuns sa le accept. si ce daca. nu ma mai intereseaza cutare subiect, nu mai e la fel, etc etc… si ce daca. in loc sa ma lupt cu el l-am acceptat. e ok sa nu ma intereseze, e ok daca lucrurile nu vor mai fi la fel, e ok daca fac asta sau asta (sunt criptica pentru ca nu are importanta care e problema de fond). si chestia asta m-a ajutat sa iau o pauza, sa-mi limpezesc creierul. si acum am din nou idei, pot scrie din nou. nu sunt “at peace” dar am atins un punct in care sunt mult mai bine. pentru ca, pana la urma, nu ma mai lupt cu mine, impotriva mea. vroiam sa spun asta, fara mare legatura cu subiectul. poate ca si are, pana la urma, legatura de fapt. mi-a trecut prin cap asta cand a trebuit sa scriu adresa. e bine sa confrunti durerea. dar nu e bine sa te pui impotriva ei.nu e bine sa fugi si sa o cosmetizei, dar nu e bine nici sa te revolti impotriva ei. cred ca asta e ce am invatat eu in ultimele luni.locul asta a fost mereu un fel de… carje nu e bine spus… un fel de antrenor, mut, invizibil, dar mereu acolo. mersi
(sunt cam incoerenta, scuze)
rhea a spus asta la 19 aprilie 2010 la 1:56 pm
@rhea: draga mea, pentru mine este o constanta bucurie si o constanta onoare sa te cunosc, de fiecare data cand ai scris aici, pe blog, m-am umplut de o multumire completa, o multumire din care m-am hranit multa vreme. Sper si astept in continuare sa ne cunoastem si personal dar sunt recunoscatoare daca ne scriem din cand in cand, dincolo de acest blog. In cazul in care intalnirea intarzie sau nu vine. De fapt, nu are cum sa nu vina. Poate doar sa intarzie.
confruntadurerea a spus asta la 19 aprilie 2010 la 10:32 pm
Cred ca ar fi buna si o bine-meritata pauza. De tot. Sa te ridici deasupra liniei timpului si sa analizezi. Romania, Germania, pe tine. O privire de ansamblu ar putea sa te faca sa te razgandesti. Chiar daca confrunta durerea se inchide, noi o sa ne confruntam durerea, temerile, dusmanii si prostia in continuare. Pentru ca prin acest blog am invatat sa opunem rezistenta, sa spunem ce ne doare, si cel mai important, ne-am facut auziti. Ce bafta pe mine ca stiu germana
))
vreausapotsapotsavreau a spus asta la 21 aprilie 2010 la 10:55 pm
@vreausapotsavreau: asa am gandit si eu. Ma vedeam prinsa intr-o furie urata. Obiectivarea, distantarea, o privire calma si realista peste toate cele pe care le enumeri: Romania, Germania, eu – asta sper sa obtin.
Iti multumesc cu toata puterea mea pentru ce ai scris despre blog.
Ce bafta pe mine ca stii germana
confruntadurerea a spus asta la 21 aprilie 2010 la 11:32 pm
Mult succes in continuare. Si eu sunt una dintre aceia care te citesc si nu comenteaza
— te rog foarte mult sa ne spui unde ai sa publici in continuare. Ti-am trimis o invitatie si pe Facebook, nu stiu daca postezi acolo…
Delia a spus asta la 22 aprilie 2010 la 11:01 pm
@Delia: sigur ca o sa spun. Iti multumesc ca ma citesti.
Din pacate, nu mai pot accepta prietenii noi pe facebook de la oamenii pe care nu-i cunosc bine pentru ca in ultima perioada o fata isterizata de continutul unei postari de pe acest blog a dezvoltat o obsesie ingrijoratoare pentru persoana mea si a incercat sa imi sparga conturi (Twitter, facebook, mail-uri) sperand sa obtina cat mai multe detalii personale. Mi s-a mai intamplat sa fiu hartuita un timp dupa un schimb de replici pe blog dar de data asta totul a capatat niste nuante absolut ingrijoratoare, o spun din nou. Am invatat in ultimele saptamani sa fiu mult mai atenta decat in rest cand vine vorba despre informatii personale. Regret ca tocmai in acest context a aparut cererea ta de prietenie. O pastrez insa pana cand trece valul asta de agresiune.
confruntadurerea a spus asta la 23 aprilie 2010 la 1:27 am
Multumesc pentru raspuns. Mi se pare infricosator ce spui despre fata asta. Eu mi-am facut recent contul pe Facebook, si deja am primit invitatii de la oameni despre care nu stiam nimic. Cred ca o sa imi schimb poza
sau o sa ma trec in profil “barbat”. Mult succes!
Delia a spus asta la 23 aprilie 2010 la 4:15 pm
@Delia: m-ai facut sa rad. Da, cred ca e bine sa iti schimbi poza si sa spui ca esti barbat, ai nevoie de o minima protectie, nu poti sa stii ce animozitati starnesti
confruntadurerea a spus asta la 23 aprilie 2010 la 5:39 pm
Ne-am intersectat noi scurt cu ocazia prezentarii lucrarilor mele, am fost trimis aici cu ura/sete de razbunare sau asa ceva si am ended up citindu-ti integral blog-ul si trecand fara regrete de cealalta parte a baricadei, daca ma primesti… este munca senzationala aici, nici nu am stiu ca un roman (cu atat mai putin o fata) poate sa fie atat de devotata subiectelor si atat de puternica. Eu o sa am o expozitie la Berlin in mai (la final, intre 22-27 e expozitia, as vrea sa iti fac un portret, daca esti de acord, un portret in seria-mi noua de portrete, nu iti spun tema ca poate te sperii si refuzi inainte de a ma lasa macar sa schitez… ce zici, incercam, facem?
Sergiu a spus asta la 24 aprilie 2010 la 6:24 am
@Sergiu: “Pictor Sergiu ma place”, asa cum spunea un amic italian despre picturile tale. In ideea ca ii plac picturile tale, in ideea ca te admira ca pictor. Ma bucur sa primesc o veste de la tine, sigur ca ne vedem cand vii, da-mi un semn pe mail cand ajungi si incercam, facem. Daca nu portret, macar trebuie sa iti vad expozitia.
confruntadurerea a spus asta la 24 aprilie 2010 la 5:47 pm
@confruntadurerea: ai fi de acord sa faci si mai publice de-atat parerile de-aici? Cu respect si cu interes te salut. Iti garantez ca nu este o intrebare rautacioasa… ca am vazut ca au aparut cativa corbi cu toate ca n-a murit nimeni si nimic.
Marius a spus asta la 2 mai 2010 la 5:16 am
@Marius: nu. Aici am scris texte usurele. In plus, incerc sa fac pace cu Romania. Cat se poate de serios si disciplinat. E un lucru important, dificil, va dura. Pentru asta scriu o carte cu un ton diferit fata de ce am scris aici. Nu am crezut ca o sa scriu altceva decat beletristica dincolo de blog dar uite ca s-a conturat nevoia de a structura informatia, trairile, tristetea legate de Romania mult mai atent decat aici.
confruntadurerea a spus asta la 2 mai 2010 la 7:01 pm
@confruntadurerea: multumesc pentru raspuns, speram intr-unul dar credeam ca nu te mai ocupi de blog deloc. Bafta multa iti doresc si respect munca de-aici si cea pe care doar o pot banui. Da-mi si mie te rog un semn cand faci ceva public.
Marius a spus asta la 2 mai 2010 la 8:45 pm
Putem ști adresa noului blog în germană? Sau încă nu l-ai deschis?
Zalmoxys a spus asta la 18 mai 2010 la 10:48 pm
@Zalmoxys: sunt intr-o perioada de detoxifiere. Mai mult, lumea online ma indispune pe zi ce trece, ma gandesc (nu foarte des, ce-i drept) daca merita sa te implici in blogosfera. Fie ea si a Germaniei. Inclin sa cred ca, daca esti scriitor, trebuie sa publici la o editura ca lumea si atat. Nimic altceva. Sau sa ai modestia lui Franz Kafka de a nu iti dori sa publici nimic. Calea asta de mijloc a blogosferei imi devine teribil de nesuferita. Iti multumesc insa foarte mult pentru intrebare.
confruntadurerea a spus asta la 18 mai 2010 la 11:32 pm
Foarte rău îmi pare că ai închis CONFRUNTĂ DUREREA. Foarte rău. Nemţeşte nu ştiu. Sunt, deci frustrat încă odată, pe lîngă regretul că n-o să mai am bucuria dialogului cu tine. Că n-o să-ţi mai citesc replicile deştepte şi consideraţiile atît de umane.CONFRUNTĂ DUREREA rămîne în blogroll-ul varanusului, ca o amintire atît de marcantă încît e musai ca şi alţii să se bucure sau să se întristeze de ea.
varanus a spus asta la 31 mai 2010 la 9:16 pm
@Varanus: pai, tu crezi ca eu uit de cafeaua pe care trebuie sa o bem noi doi aici, la Berlin? Nu uit. Tu crezi ca Varanus nu va fi la mine pe blogroll pana cand or arde toate computerele de pe lume? Un domn, un domn superb ai fost si ramai, imi doresc sa gasim o modalitatea de a discuta, trebuie sa gasim. Nu se poate ca discutiile noastre, ideile noastre sa se dilueze incetul cu incetul, sa devina sfrijite si uitate. Trebuie sa facem cumva si sa mai vorbim. Varanus, Varanus, dragul meu Varanus, credeam ca m-ai alungat si ca nu m-ai putut ierta ca am plecat cu furie.
confruntadurerea a spus asta la 4 iunie 2010 la 5:20 am
impresionanta povestea cu catelul. dar pt mine nu mai putin amuzant unghiul din care ai expus-o tu si ce vrei sa comunici de fapt. un caine de mahala, dupa cum l-ai descris, este obisnuit cu violenta, mai exact sa lupte pt o bucata de mancare. daca il testezi dupa cum ai descris tu, “cu manusa care ii ia mancarea din fata”, chiar si dupa ce a beneficiat de ingrijiri atente nu faci decat sa ii apelezi niste reflexe vechi. mod mai imbecil de a determina daca un caine este favorabil adoptiei nici ca am mai intalnit. nu ii dai o sansa sa vezi daca poate fi iubit ci il provoci, in mod obtuz, netinand cont de trecutul sau si il judeci daca isi apara mancarea, daca vrea sa supraviatuiasca. tare de tot. apoi ingrijitorii care au realizat ca acel caine este un pericol pt sine (lol!) cat si pt cei din jur, apoi abordarea economica referitoare la viata cainelui, dpdv financiar si emotional (lol!)… raman fara suflu. de cand se masoara viata oricarei vietati dpdv financiar si emotional? in ce mod a fost salvat cainele ala de la viata crunta pe care o ducea? ca apoi sa fie etichetat ca nesustenibil economico-emotional? ma faci sa rad cu lacrimi amare. cred ca ii era mai bine jigarit decat in grija unor imbecili. interesant modul in care privesti tu lumea. amuzant ca incerci sa storci o lacrima cu asa o povestioara si sa incerci sa arati cat de sensibila esti la suferinta altora. din pacate nu dovedesti decat ca faci parte din peisaj, din peisajul pe care il deplangi. multumesc. am ras in hohote.
george a spus asta la 3 iulie 2010 la 3:56 pm
Mi-a placut cum ai comparat Romania cu un caine abuzat si reabilitat.
Auf einen neuen Anfang!
NeverEnding a spus asta la 3 iulie 2010 la 7:24 pm
@george: a trecut foarte multa vreme de cand am intrat aici, eu, asa cum stii, am renuntat la a mai scrie pe propriul meu blog de ceva vreme. Ce sa spun? Nu mai am registrul de comunicare pe care il aveam inainte, s-a dus, nu mai pot sa fac bascalie, nu mai pot sa dau replici dure doar de dragul de a ma simti stapana pe o situatie, nu prea stiu ce sa iti raspund. Daca, intr-adevar, ai ras in hohote, e bine. Eu nu am putut multa vreme sa rad in hohote si nici nu cred ca voi putea sa fac asta curand. Abia exersez niste zambete.
Sigur ca fac parte din peisajul pe care-l deplang. Tocmai asta am si deplans incontinuu: faptul ca fac parte din peisaj, oricat de departe sunt geografic si oricat de placuta imi este viata aici, in Berlin.
@NeverEnding: Auf einen neuen Anfang! Asa sa fie. Pentru mine si pentru tine, daca simti nevoia unui nou inceput.
confruntadurerea a spus asta la 12 iulie 2010 la 5:14 am
bafta la noul tau proiect
va iesi ceva bun ca si aici
Olympia a spus asta la 15 septembrie 2010 la 6:40 pm
Ma bucur sa gasesc acest blog deschis, chiar daca ai incetat sa mai scrii pe el, ceea ce mi se parea firesc sa se intample, la un moment dat. Ti-am scris acum, dupa mult timp, deoarece am gasit, rasfoind in blogul tau, o motivatie puternica in a face o schimbare, radicala, in viata mea. Am hotarat sa emigrez definitiv din Romania. Drept pentru care m-am reinscris la colegiul sanitar(spun reinscris deoarece am facut deja 2 ani din el dar nu l-am terminat din motive strict de supravietuire) sa plec legal, cu viza de munca,cat mai departe, ca asistent medical.Preferintele mele sunt Noua Zeelanda , apoi Canada.Este o bataie de joc ce se intampla in Romania si nu inteleg cum oamenii mai suporta atata umilinta…
In fine, iti multumesc pentru tot ce ai scris,pentru curajul de a spune adevarul, pentru ce gandesti, pentru OMUL din tine. Multumesc, draga mea! Ne mai auzim!
Ps: am vrut sa stii ca blogul tau a folosit cuiva in adevaratul sens al cuvantului!
anusca a spus asta la 17 octombrie 2010 la 6:55 pm
Salut! Ce zici de un link exchange cu ARFE.RO? Are PageRank 3 si aproape 2000 unici/zi. Contacteaza-ma te rog pe contact[at]arfe.ro daca te intereseaza. Mai multe detalii aici: http://arfe.ro/parteneri/
Cocalari si Pitipoance a spus asta la 8 mai 2011 la 9:10 pm