poveste simpla cu morala complicata

Decat sa tin o teorie sau decat sa impletesc mai multe, mai bine va povestesc ceva de data asta. Fara sa adaug nimic la cele intamplate, fara sa reduc nimic din cele intamplate. Un fel de poveste buddhista care nu e deloc buddhista ci e de-a dreptul crestina si imputita iar morala pe masura: incerta, apasatoare, jenanta, in pom. Dar, ca sa fiu in spiritul crestin si la finalul ei, o sa va spun eu care este morala, o sa v-o bag pe gat, ca asa suntem obisnuiti noi, cei care am fost sau care suntem crestini. Va spun de la inceput si despre ce vorbesc: despre oameni pierduti prin viata si tafnosi, despre oameni in viata carora nu se leaga nimic pentru ca este ceva imputit in ei, ceva ce pentru ochii neavizati este de nevazut. Despre oameni care nu se opresc o secunda pentru a-si spune: “Sunt in cacat, sunt de cacat, trebuie sa ma adun si sa fac ceva. Altceva.”
Eu am avut de la gradinita si pana la finalul facultatii o colega. Ea a fluctuat intre a ma jigni cu insinuari topesti (cel mai infect mod de a jigni, cel mai josnic si foarte des intalnit la femei) si a-mi spune ca sunt singurul om cu care are o legatura pe lume. Cand acceptam ideea ca am putea avea o legatura, veneau insinuarile iar cand ii spuneam ca am obosit sa incerc orice cu ea, veneau declaratiile lacrimogene pe marginea presupusei legaturi dintre noi.
Ea era copil de inginer si profesoara de chimie. Spunea de fiecare data ca ea stie cum e cu medicamentele si bolile, ca doar are medicina in casa. Profesoara de chimie, adica. Nu avea biblioteca in casa dar arunca multe nume de scriitori in discutii. Doar beletristica, la altceva nu se baga. Nu era in stare sa laude niciodata pe nimeni. Dar pe nimeni. Am intrebat-o odata de ce nu poate rosti cuvinte de lauda, mi-a spus ca ea le rosteste dar ca nu le aud eu. La gradinita nu vorbea cu nimeni decat atunci cand le spunea celorlalti copii ca vine mama ei si ii cearta. Nu-mi mai aduc aminte de ce. La scoala avea note de 7 si 8 dar avea nasul atat de pe sus iar parintii ei ne priveau cu atat de multa condescendenta pe noi, aia numai cu 9 si 10, de ne gandeam ca e mai bine sa iei 7 si 8. Nici macar la sport nu reusea sa fie ca lumea. Alerga gafaind inca de la prima tura in jurul scolii, se oprea in spatele scolii si statea pe bara cateva ture. Ne spunea lucruri care sa ne faca sa intelegem ca numai prostii sunt buni la sport si facea niste scenete care sa demonstreze cat ii e de rau asa incat profesoara de sport sa ii planga de mila si sa ii ofere un statut privilegiat de ciufuta care sta pe bara. A stat toata scoala in banca langa cea mai grasa si cea mai urata fata din generatie, era singura fata langa care se simtea si ea importanta, nu ar fi rezistat la o prietenie de la egal la egal. Aratau ca Lolek si Bolek si lumea se uita lung dupa ele pe strada, in ideea de “keep it in the circus”. Dar macar se uita asa ca fetele obtinusera ceva. Cateva profesoare urate si nefutute, cu o cultura subreda si cu cateva fixatii culturale o admirau pe fata asta sau cel putin asa spuneau, doar de dragul de a tempera increderea in sine a celor cu adevarat destepti. Erau momentele in care fata ne privea dispretuitor, cu expresia de “v-am spus eu ca sunteti niste prosti”. Nu a fost nici macar o data cu un baiat, nici macar o data. Cu oricare, cu cel mai pricajit, cu cel mai imputit, cu cel mai tampit macar. Nu. Comenta in schimb orice relatie, pe cele mai multe le reducea la atractie fizica si spunea asta ca si cum atractia fizica ar fi fost un fel de rubeola. In acelasi timp, in acelasi timp cu dispretul ei pentru latura fizica, venea cu fuste foarte scurte si bluze foarte stramte. Nu resimtea nimeni cine stie ce efect, ca avea genul de corp fara potential de trezit efecte, ca sa ma exprim elegant. Genul de corp caruia nu ii poti reprosa nimic dar despre care nici nu prea iti vine sa spui nimic. Baietii, prosti si cu ochii dupa alea inferioare, ramaneau imuni la farmecele ei. Si ea atunci incerca sa intre in orice relatie se construia in clasa sau in alte clase. Incerca sa joace rolul desteptei, inteleptei in mijlocul unei relatii care, fiind vie si tanara, era, inevitabil, lipsita de intelepciune. Facea lucruri ca trantirea unei felii de tort pe pieptul unui tip indragostit muci de alta tipa, de exemplu. Si era genul care iti raspundea, in cazul in care-i spuneai ca este ridicol sa faci asa ceva, “e libertate, draga”. Ducea baieti pana acasa incercand sa afle ce le place la fata cu care sunt si povestindu-le lucruri neadevarate despre fata respectiva. Nu a reusit nici macar un sarut in timpul liceului, nici macar unul. In afara de fata obeza nu a mai avut nici o prietena iar cu fata obeza nici macar nu era prietena cu adevarat. A fost o singura data plecata din tara, doua saptamani, la unchiul ei din America si s-a intors cu accent american. Profesoara de engleza se inrosise de rusine si abia isi tinea rasul, se uita la mine si la colegul meu de banca cerand ajutor din priviri. Nu a castigat nici un concurs, nu a fost la nici o Olimpiada. A dat la Uman cu toate ca spunea ca ea ar fi trebuit sa dea la Real. Momentul de glorie al vietii ei este, cu siguranta, cel in care profesorul de matematica a intrebat-o, de fata cu noi, ce cauta un om ca ea la Uman, cand ea e atat de buna la matematica. Avea tot timpul parul prins in coada, sprancenele ca ale lui Mircea Albulescu, tot felul de bubite pe fata, nu s-a fardat nici macar o data. Mi-a spus la un moment dat ca banuieste ca eu am succes la baieti pentru ca ma ocup de mine si sunt “dichisita”. Nu “ma ocupam” in nici un fel. Era doar felul ei de a nega orice succes al meu.
Incetul cu incetul isi gasise justificari pentru toate nefericirile ei: barbatii nu voiau decat sa se futa, era la Uman si nu la Real asa ca mintea nu ii era solicitata in directia in care trebuie, nu avea note bune la engleza pentru ca avea un prea puternic accent american.
In facultate lucrurile au continuat la fel. Nici un prieten, nici urma de sex, nu a fost nici macar o singura data cu noi la munte sau la mare, si-a ales ca limbi portugheza si olandeza, fiind singura la cursuri si neinvatand-o pe nici una. Noi, prostii, ne luaseram din astea de porc: germana, engleza si franceza. Sau, cei mai aventurosi, italiana. Aia care facusera Dante Alighieri, mai exact. Nu a laudat-o nici un profesor, nu a scris nici o lucrare care sa genereze aplauze la scena deschisa, nu a participat niciodata la cenaclul literar, nu a scris nici o bucata de proza care sa dea pe cineva pe spate, la finalul facultatii a tras concluzia ca fiecare profesor avea favoriti si ca nici un profesor nu era stapan pe materie.
O interactiune umana a existat totusi in facultate. S-a imprietenit cu o fata derutata din Ploiesti. Si fata aia s-a combinat cu un baiat. Si deja vechea mea colega s-a dat la el in barul de la facultate, stiu si astazi cand: in ziua in care a venit Andrei Plesu sa ne vorbeasca despre fidelitate. Probabil ca a fost devastator pentru ea sa vada ca gagicile grupei stateau fiecare in brate la cate unu’. Si atunci a incercat sa se aseze si ea la baiatul asta in brate, la baiatul cuplat cu ploiesteanca. Si ploiesteanca a incercat sa se sinucida in noaptea aia luand 62 de Diazepame.
Dupa facultate, fata noastra a avut doua job-uri, unul de secretara la o firma germana si unul de traducator la o firma germana. Una era o firma de cauciucuri, alta era o firma de masini, ea fiind traducator pe zona de camioane. Cand mai vorbeam la telefon imi spunea ca ar citi si ea ca mine dar nu isi mai gaseste capul de munca si ca eu sunt intretinuta “oarecum”. De parinti, nu ma intelegeti gresit. Mi-a spus ca a si scris niste chestii si ca ar vrea sa se retraga undeva in salbaticie si sa mai scrie. Asta ca afront direct la faptul ca eu scriam noapte de noapte si ca, fara sa ma gandesc la asta, eu nu eram altceva, eram scriitor si nu ai cum sa pleci din chestia asta ca apoi sa te intorci. Cu scrisul nu se cocheteaza, esti scriitor si atunci nu poti sa dormi noaptea pana cand nu iti asterni ideile, personajele pe hartie sau nu esti si gata. Nu-i rusine. Nu trebuie sa fim cu totii intelectuali, cu succes la sexul opus sau la acelasi sex, nu trebuie sa fim toti liberi, nu trebuie sa fim toti populari, nu trebuie sa traim povesti spectaculoase. Chiar nu trebuie.
La 24 de ani a facut un copil din flori, tatal copilului nu a vrut sa-l recunoasca si nici nu a vrut sa se mai vada cu fata, el s-a casatorit cu o fata frumoasa si vesela, cu adevarat desteapta si cu nasul la nivelul potrivit.
Pe la vreo 26 de ani colega mea s-a casatorit cu un tip de 62, cunoscut la nunta unei prietene. Avea obiceiul sa barfeasca orice nunta si orice casnicie, gasea cate un motiv josnic pentru orice unire a destinelor. La nunta asta prietena ei i-a adus un bosorog pentru ca fetei, pe langa toate fricile de femeie statuta si singura, i se mai adaugase una: sa nu ramana fata batrana. Mi-a scris ca este singurul barbat langa care nu simte presiuni stupide si ca este singurul barbat care nu are exigenta imbecila a majoritatii barbatilor, singurul barbat “care nu face alegeri previzibile”. Alta palma pentru mine. Eu fiind intotdeauna “alegerea previzibila”, banuiesc.
M-am dus sa o vizitez in noua casa, la interfon mi-a spus ca nu trebuie sa urc, coboara ea. Dar eu am urcat, ca mi-a deschis cineva usa si imi era, in mod cretin si inexplicabil, foarte dor de ea si de copiii ei (ca mai facuse doi intre timp, nu reusea sa-si convinga sotul sa foloseasca prezervativ si ii era frica de pastile anticonceptionale, cu toate ca doctorul ii spusese ca este riscant sa faca al treilea copil), voiam sa o vad cat mai repede, sa vad unde doarme si cum se simte casa ei, cu totul. In casa era ca la squatteri, o mizerie de nedescris, o saracie de nedescris. Ea era imbatranita si parca mai sleampata decat o stiam. Mi-a spus fals dar concentrat, aproape ca a jucat bine scena: “Mai, m-am tot gandit la tine, in ce hal trebuie sa-ti fie viata acum, de cand a murit mama ta. Ma uit la astia micii si la toata bucuria din viata mea si nu pot sa nu sufar pentru tristetea din viata ta.”
Singurul meu punct vulnerabil, precum zona de pe umarul lui Siegfried din “Cantecul Nibelungilor”, era acum delectarea ei. In sfarsit, ceva imi slabea fara echivoc puterea, in sfarsit avea ceva in plus fata de mine: mama ei traia. Nu mi-a mai raspuns la mail-uri si nici la telefon dupa ce a aflat de la amici comuni ca am transformat si moartea in ceva productiv, sa zicem.
Morala: exista oameni a caror nemultumire de sine marunta si constanta te poate indispune. Daca intalniti oameni cu fluctuatii, daca cineva face insinuari si nu va spune direct ce crede, daca intalniti oameni care nu isi accepta defectele si care au pretentii deplasate de la propria viata fara sa faca absolut nimic pentru a le satisface, fugiti. Nu glumesc. Fugiti. Nu aveti ce sa faceti cu ei, nu aveti cum sa-i ajutati. Nemultumirea lor bovarica este ca nisipurile miscatoare si vor face tot ce le sta in putinta, voluntar sau involuntar, sa va traga in propriul nisip miscator. Viata nu e treaba relativa, amestecata, nu lasati indecisii sa va faca sa credeti ca ar fi asa. Ca nu e. Exista oameni ca lumea si oameni de rahat, nu va complicati cu indulcirea acestui adevar in spiritul tolerantei si deschiderii. Nu, nu orice om de cacat are sansa de a deveni un om ca lumea.



Dar nu e deloc usor sa procedezi asa, sa fugi, chiar tu admiti ca ai tinut legatura cu fata asta, în pofida faptului ca nu aveti nimic în comun. Postul asta îl vad legat de cel precedent despre prietenie si locul altora in viata ta. Din post se întelege ca ai pastrat multi ani legatura cu fosta ta colega,ce sperai tu de la ea, ce asteptai, sa se schimbe, sa învete de la tine, sa întrevezi posibilitatea de a o ajuta?
Antoaneta a spus asta la 31 mai 2009 la 7:06 pm
@Antoaneta: eu intotdeauna sper ca oamenii din jur sa fie mai destepti decat mine. Si mai fermi. Suna fals dar e adevarat.
Am pastrat multi ani legatura cu ea pentru ca o iubeam. Ceea ce am scris este ce ramane dupa iubire neimpartasita asadar – probabil sunt si “bitter”, nu pur obiectiva.
Speram (stiu ca e ridicol) ca ea nu era asa cum parea, speram sa am o relatie reusita cu o femeie (ca stii ca asta nu mi-a reusit niciodata).
Nu speram sa invete de la mine si nici nu speram sa o ajut, sunt sincera si iti recunosc asta. Speram sa isi deschida sufletul si sa simta iubirea pe care o tot descria. Iar cu mine i-ar fi fost simplu. Ca pe vremea aia nu aveam nimic imputit in mine si nu cunosteam nici un tertip, nu cunoasteam mecanisme de flituit, umilit si alte mizerii.
confruntadurerea a spus asta la 31 mai 2009 la 7:32 pm
Si cum puteai sa o iubesti daca nu o respectai? Pentru ca din ce spui rezulta ca-i dezaprobai conduita.
Cât despre tertipuri, cred ca sunt utile pentru avocati si politicieni, în prietenie e suficient sa te ridici si sa pleci de lânga cel pe care nu-l consideri apt de a-ti împartasi prietenia. Cum spuneai în alt post, prietenia adevarata cere sentimente la fel de puternice ca si dragostea, e o legatura spirituala. Daca celalalt o merita, de ce ai folosi stratageme de umilire, daca nu, ce ar întelege din atitudinea ta? Si în cazul asta, merita sa-ti irosesti energia umilind o persoana care nu are ce cauta in viata ta?
Antoaneta a spus asta la 31 mai 2009 la 8:51 pm
@confruntadurerea: Da-mi adresa ei, sa ma duc s-o omor.
I Am Cookie a spus asta la 31 mai 2009 la 8:53 pm
@Antoaneta: eu nu am folosit niciodata tertipuri fata de prieteni si nici nu i-am umilit. Vorbeam despre ce emani, despre ce esti in timp. Vorbeam despre faptul ca eram pura, oricat de penibil ar suna. Nu aveai ce sa vezi imputit in mine. Nu am spus ca folosesc strategii fata de prieteni. Dar acum le cunosc. Acum stiu sa umilesc, stiu sa fac rau si asta se vede, asta strica aura unui om, daca vrei. Eu nu fac mare deosebire intre a stapani ceva fara a pune in practica si a stapani punand in practica. Capacitatea de a face rau imi pare la fel de grava cu facerea raului.
Evident, nu merita sa umilesti o persoana care nu are ce cauta in viata ta. Nu merita sa umilesti pe nimeni. Si nu e o lozinca, e un adevar simplu. Infinit de simplu.
@I Am Cookie: stau si rad citind si recitind ce ai scris. Rad ca proasta.
confruntadurerea a spus asta la 31 mai 2009 la 8:58 pm
Nu cred ca strica aura unui om faptul ca stie cum sa faca rau si nu-l face. Dimpotriva. E mai grav cum sa stii sa faci binele si sa nu-l faci. Si nu e vorba de sofisme. Cum spui tu, e simplu.
Antoaneta a spus asta la 31 mai 2009 la 9:04 pm
@Antoaneta: sper sa fie asa, draga mea, sper sa fie asa. Sper ca nu iti strica prea mult aura faptul ca stii cum sa faci rau.
confruntadurerea a spus asta la 31 mai 2009 la 9:08 pm
“Capacitatea de a face rau imi pare la fel de grava cu facerea raului.” – asta e o chestie foarte desteapta, dar e si discutabila. Era o recama pe discovery cu unu de statea in fata unui magazin de bijuterii si se gandea ca el ar putea sa sparga geamul, sa bage mana sa ia ce poate, si sa dispara in 30 de secunde. Era vorba de chestia aia care te face sa iti pui gandurile in aplicare. alea rele. capacitatea de a face rau o avem toti intr-o masura oarecare.
Scuze de offtopic
danut a spus asta la 31 mai 2009 la 9:35 pm
@C.D. am spus ceva nepotrivit? Adica ti-am facut rau în vreun fel?
Antoaneta a spus asta la 31 mai 2009 la 9:43 pm
@Danut: nu e offtopic, Danut. Si in mintea mea este inca discutabila egalitatea dintre a gandi rau si a face rau. De fapt, e mai degraba speranta ca voi descoperi ca aceasta egalitate nu exista. Asta ca sa imi mai dau o sansa
confruntadurerea a spus asta la 31 mai 2009 la 9:47 pm
@Antoaneta: nu, draga mea, eu ma refeream la mine. Vai, ce domnisoara adorabila – sa se gandeasca ea ca a spus ceva nepotrivit. Nici vorba.
confruntadurerea a spus asta la 31 mai 2009 la 9:50 pm
Uf, da, I took it personally, vezi ca în româna nu exista formulari impersonale, cum ar fi it doesn’t harm one’s aura when one knows how to do harm:) Poti sa faci rau fara sa stii si fara sa vrei, si poti sa stii cum sa faci rau si sa te abtii. Aura tine de vointa si de constiinta, sau de inocenta? Dar cum de ti-a venit sa scrii despre subiectul asta?
Antoaneta a spus asta la 1 iunie 2009 la 4:14 am
@Antoaneta: draga mea, foarte buna intrebare. Foarte buna. Ca subiectul nu e deloc in stilul blog-ului. De fapt, felul in care este expus nu e deloc in stilul blog-ului. In foarte putine situatii o poveste (stupida si seaca, fara urma de spectaculos) spune mult mai mult decat o teorie despre inutilitatea anumitor incercari. Spune mai mult decat o teorie despre felul in care ne murdareste o anumita tipologie umana inocenta. In felul asta marunt, intins peste ani, cu nimic pe care sa pui degetul. Am scris despre oameni in fata carora nu ai nici o sansa, de fapt.
Aura? De vointa eu zic ca nu prea poate sa tina, ca imi si imaginez un om inclestat si crispat, straduindu-se din rasputeri sa nu ii tasneasca gandurile negre prin el. Dar cateva raze urate tot scapa. De constiinta? Da, constiinta nu poate juca un rol, ea e curata sau murdara si cred ca asta iese la suprafata. De inocenta? Cred ca inocenta este varianta cea mai sigura, cu inocenta nu dai gres, mergi la sigur in materie de aura stralucitoare. Scriu pe un ton glumet pentru ca imi este drag sa iti scriu lucrurile astea in dimineata asta.
confruntadurerea a spus asta la 1 iunie 2009 la 5:28 am
@Antoaneta: dar cred ca vointa, constiinta si inocenta sunt atat de intrepatrunse incat aura tine de toate, de fapt.
confruntadurerea a spus asta la 1 iunie 2009 la 5:31 am
Unde-i postul cu casa pe care scria mare: nu-i cum sau n-are cum sau ceva de genul asta. Incepusem sa-l citesc dar acum nu-l mai gasesc. Sau am visat.
In ce o priveste pe colega ta, ti-ai pus intrebarea ce s-ar intampla daca ar citi acest post si s-ar recunoaste? Textul asta mi se pare o vivisectie care ne arata doar cacatul din om, doar locul in care se formeaza cacatul in om, concluzia fiind cat se poate de simpla: iata, ati vazut cat cacat contine acest om, inseamna deci ca e un om de cacat sau un cacat de om.
Pana la urma morala nu-si atinge scopul: a spune ca lumea se imparte in oameni ca lumea si oameni de cacat se reduce la a zice ca lumea se imparte in oameni si non-oameni. Pentru ca din omul descris mai sus n-am vazut decat rahatul, non-omul. Daca as fi vazut o singura scaparare, sclipire, ceva, orice care l-ar fi putut salva dar de care nu a fost in stare sau nu a fost sa fie sa se agate, sa se salveze, atunci clasificarea ta ar fi fost justa, asa aduce mai degraba a vendeta (extrem de bine executata) justificata de jena (?) starnita de un individ oarecare.
horiapatrascu a spus asta la 1 iunie 2009 la 7:41 am
confruntadurerea:
Cand intalnesc asemenea specimene, eu folosesc DDT ( si aici nu vorbesc de trupa rusesca de rock
)
Trent Reznor a spus asta la 1 iunie 2009 la 8:23 am
Un tip (sau o tipă) care semnează “Confruntă durerea” nu dă dovadă tot de o “nemulţumire bovarică” ?
http://morfoze.wordpress.com/ a spus asta la 1 iunie 2009 la 8:54 am
wow.cum poti sa-i blamezi pe oamenii care primesc atat de putine de la viata? in genere, esti cat primesti.daca ai posibilitatea sa te intinzi mai mult, e perfect. si dupa cum ai formulat tu, lumea cauta”o fata frumoasa si vesela,”pana la urma oamenii sunt prea grabiti ca se le pese si cauata fericirea din ceilalti.asta daca nu ii insulta..pana si acolo gasesti tipuri scarboase de caractere.enfin sunt sigura ca fata asta de care povestesti tu aici n-ar fi stiut ce sa faca intr-un moment de bucurie.nu cred ca e prea familiarizata cu asa ceva.si sunt sigura ca “somnul” asta al ei e salvator.desi, am banuiala ca intuia ce e cu ea si se autoapara in cel mai ieftin mod.ca un animalut.na.sper ca n-am deranjat pe aici cu mesajul asta.
attoterra a spus asta la 1 iunie 2009 la 9:11 am
“Don`t worry about the people in your past… There`s a reason why they didn’t make it to your future… ” Fereste-te de oamenii a caror invidie sufoca! Tine-ti aproape oameni veseli, deschisi, calzi… oameni cu suflete de copil!
misstiqque a spus asta la 1 iunie 2009 la 12:18 pm
“cum poti sa-i blamezi pe oamenii care primesc atat de putine de la viata? in genere, esti cat primesti”
nu. esti ceea ce faci. ceea ce alegi, ceea ce folosesti din ce primesti si ceea ce cauti dincolo de ce ai primit. aici. in lumea civilizata ai posibilitati oricand.
rhea a spus asta la 1 iunie 2009 la 3:00 pm
@Horia Patrascu: “N-ai cum”. Asta scria pe casa.
E o diferenta intre oameni si non-oameni. Doar ca eu nu o cunosc. Nu cred ca exista categoria “non-oameni”. O cunosc insa pe cea intre oameni ca lumea si oameni de cacat. Sunt oameni si unii si altii.
Ma ingrijoreaza (in ideea in care nu cred ca iti voi putea oferi intotdeauna ce iti doresti) ca tu nu accepti ca lucrurile sunt uneori albe sau negre si ca, oricat te-ai stradui, nu ai cum si nici nu ai de ce sa le faci gri. Unii oameni nu au sclipiri bune, altii nu au sclipiri rele. Nu este posibila stabilirea unui echilibru in orice situatie. De fapt, nu exista echilibru in orice situatie dar poate exista stradania cuiva de a-l stabili.
Cat despre scapare, s-ar putea ca multi oameni sa gaseasca nenumarate portite de scapare ale fetei respective: are familie, are copii. Are o familie decenta, referindu-ma aici la parinti. Criticile pe care i le-am adus eu tin de gust, daca vrei. Multi oameni nici nu privesc aceasta fiinta ca pe una suparatoare. Nu stii tu cum scriu eu despre oameni care imi fac scarba. Textul asta al meu e neimplicat.
@Trent Reznor: incep sa citesc si eu instructiunile de la DDT.
@Morfoze: nu. Si ar trebui sa ma opresc aici.
Tu ai citit “Madame Bovary”? Daca da, stii ca nu are nici o legatura cu a confrunta durerea.
Daca nu, citeste-o. Si sunt convinsa ca nu imi vei pune din nou intrebarea de mai sus.
@Attoterra: tu ai mare dreptate atunci cand spui ca aceasta fata nu ar fi stiut ce sa faca intr-un moment de bucurie. Ma gandesc des la asta in privinta oamenilor a caror ingustime sufleteasca ma apasa. Si, asa cum spui si tu, de cele mai multe ori compasiunea reala (nu gluma aia dispretuitoare cu “mi-e mila de tine”) isi face loc.
@Misstiqque: e buna asta cu “there’s a reason why they didn’t make it to your future”. Foarte buna. Chiar o sa tin minte asta. Si o sa incerc sa imi tin aproape oameni ca cei pe care-i descrii in finalul comment-ului.
confruntadurerea a spus asta la 1 iunie 2009 la 3:08 pm
Care e durerea ta, pe care o confrunţi, atunci ?
http://morfoze.wordpress.com/ a spus asta la 1 iunie 2009 la 3:20 pm
@Morfoze: pai, nu e mai bine sa citesti tu blog-ul? Ca e limpede ce dureri confrunt. Si as putea sa nu confrunt nici o durere ci sa indemn doar oamenii sa isi confrunte durerile. Sa le confrunte cu ale altora si sa le infrunte deopotriva.
confruntadurerea a spus asta la 1 iunie 2009 la 3:33 pm
confruntadurerea:
Are Kant un termen care in Engleza e tradus deseori ca “dependency”/ tutelage, in Germana cred ca e Unmündigkeit” dar in traducerea romaneasca e – absolut genial- “minorat sufletesc”.
Cred ca se potriveste perfect cu personajul central al naratiunii tale.
“Laziness and cowardice are the reasons why so great a part of humanity prefers to remain in a lifelong condition of dependency long after Nature (granting them majority in years) has freed them from management by others – and why it is so easy for these others to put themselves forward as their guardians. It is so comfortable to be dependent. If I have a book that understands for me, a pastor who has a conscience for me, a physician who prescribes a diet for me, and so on, I don’t need to bother myself. There’s no need for me to think when I can just pay: others will take over the whole irksome business for me. That by far the greater part of mankind (and among them virtually the whole of the fair sex) regard the step to independence, quite apart from its difficulty, as dangerous – this is something quite deliberately arranged for by those guardians who have so kindly assumed the burden of supervising them” ( Kant 1784)
Tu chiar crezi ca cineva care se balaceaste o viata in starea asta de minorat sufletesc poate sa inteleaga si altceva? Cam cat crezi tu ca uraste acest cineva orice si pe oricine care isi profeseaza dreptul la independenta si la individualitate? Pentru asemenea specimene, a critical ontology of the self este a priori incomensurabila. Why waste precious time?
Trent Reznor a spus asta la 1 iunie 2009 la 6:30 pm
@Trent Reznor: ca tot se vorbea despre “Madame Bovary” – pe mine personajele din zona “minoratului sufletesc” m-au prins intotdeauna. As fi spus “atras” dar nu e potrivit termenul. Am fost intotdeauna Charles Bovary in raport cu femeile, intotdeauna. Nu le-am inteles plictiseala, nemultumirea tipic feminina, m-a apasat genul asta de stare si am vrut sa o schimb. O vanitate stupida care m-a costat. Timp pretios, asa cum spui. Daca fata de durerile mari am stiut intotdeauna cum sa ma comport, fata de zona “minoratului sufletesc” nu am stiut niciodata sa ma comport si, pe masura ce imi constatam incapacitatea, ma adanceam si mai mult in incercari. Latura masculina a fiintei mele a trait, iata, si damnarile unei laturi masculine in raport cu ocazionala incalceala feminina.
Teoretic eram pregatita pentru aceasta capcana si gata scarbita de aceasta capcana. Practic am cazut in ea. Si nu o singura data.
confruntadurerea a spus asta la 1 iunie 2009 la 6:46 pm
confruntadurerea :
)
Been there, done that! Lost precious time. Not anymore. I do not have the Messiah Complex.
One last thing: it is not just about women. Some men are also really, really into Bovarysm. Moreover, there is something called the “Bovarysm of collectivities” ( sounds familiar? rings any bells?
“Le Bovarysme. Essai sur le pouvoir d’imaginer” by Jules de Gaultier is still very actual and quite cool, if you ask me
Trent Reznor a spus asta la 1 iunie 2009 la 9:45 pm
Eu am tot citit, şi textul şi comentariile. Şi nu am reuşit să-mi dau seama de ce o iubeai pe fata asta??? Că de ce te detesta ea, în toată splendoarea micimii ei, e clar. Dar tu? Ai putea oare contabiliza câtă energie ai irosit pe această fiinţă? Chiar şi pe cea folosită pentru a scrie acest post.
LiaLia a spus asta la 1 iunie 2009 la 11:55 pm
@LiaLia: draga mea, eu nu sunt renumita pentru a iubi oamenii pe merit. Dar incerc sa corectez asta si sa iubesc virtuti sau macar abisuri. Nu agitatii marunte.
In ultimul comentariu catre Trent Reznor am detaliat latura asta a mea.
confruntadurerea a spus asta la 2 iunie 2009 la 12:50 am
De fapt stiu si eu ca sunt oameni de cacat. Numai ca acel “spirit crestinesc” de care vorbesti ma face sa nu accept asta, sa le gasesc scuze sau macar sa-i dau uitarii, chiar atunci cand put ingrozitor de tare. Stiu ca chestia asta inseamna pierdere de timp, de energie, ca e mult mai simplu sa recurgi la clasificarea dihotomica, cu toate astea lupt impotriva propriilor senzatii.
sa nu te lasi indusa in eroare de comentariile mele. E pentru prima oara cand contrazic pe cineva doar pentru ca simt un profund acord cu ceea ce spune, ca si cum m-as contrazice pe mine insumi.
Horia a spus asta la 2 iunie 2009 la 6:08 am
@Horia: dragul meu, nu iti face nici urma de grija. Eu iti stiu si iti respect enorm mintea. Si te rog sa ma contrazici atunci cand simti nevoia sa o faci, oricare ar fi motivul pentru care o faci. Ajungem noi la concluzii folositoare pana la urma. Stabilim un echilibru, asa cum am reusit intotdeauna, fie si dupa discutii tumultuoase.
confruntadurerea a spus asta la 2 iunie 2009 la 3:24 pm
Felicitari, ai ridicat bila si ad-hominem-ul vadimist la rang de eseistica. “Eu, fiind perfecta si frumoasa si culta si satisfacuta si budista, sunt atat de ofensata de acesti pigmei dezgustatori din jurul meu care se incapataneaza sa existe, ei fiind de (mare) cacat.”
Jenant.
mofturi a spus asta la 6 iunie 2009 la 12:46 am
@mofturi: da, exact asta am facut. Ma bucur ca este evident, altfel ar fi trebuit sa adaug explicatii si nu aveam vreme pentru ele. Eu, fiind perfecta, sunt ofensata de tot ce este imperfect. Asta este motto-ul, iti repet ca ma bucura sa-l vad perceput exact.
Dincolo de ironie, spun din nou ca nu trebuie sa ne ferim de comparatii, ierarhii, superioritate si inferioritate.
Te supara foarte tare persoana mea, stiu asta de multa vreme, vad ca dupa o pauza lunga te intorci cu aceleasi tafne si micute isterii. Asta nu imi place dar nici nu imi displace. Mi se pare o pierdere de timp. Insa respectul pentru mine ma face sa iti raspund totusi.
confruntadurerea a spus asta la 6 iunie 2009 la 2:08 am
Nu ma supara “persoana ta”, ocazional iti apreciez proza, insa mult din ceea ce exprimi mi se pare pur si simplu….condamnabil. Din multiple puncte de vedere si pe multiple fronturi. Pierdere de vreme ar fi sa stau sa disec pe larg mizantropia si complexele de superioritate ce transpar in numeroase din micile tale tafne si isterii literare de pe acest blog.
Scriitura de fata e exemplul perfect.
mofturi a spus asta la 7 iunie 2009 la 5:44 am
@mofturi: ma imiti, vad. Asta e un semn bun. Ai schimbat doar putin, ai spus: “micile tale tafne si isterii”.
Acceptand ca scrierile mele sunt “condamnabile”, iti pot spune un singur lucru: asta este singurul post care nu are cum sa fie condamnabil. Pentru ca el nu reprezinta opinia mea, este doar o relatare.
Nu poti spune cuiva ca ceea ce face este condamnabil “din multiple puncte de vedere si pe multiple fronturi” ca apoi sa adaugi ca nu vrei sa iti pierzi vremea extinzand subiectul. Nu are haz, nu are putere, nu are rost. E egal cu zero.
Superioritatea si mizantropia merg de cand lumea impreuna. Si la mine ele merg mana in mana. Nu e mare lucru de disecat.
confruntadurerea a spus asta la 7 iunie 2009 la 5:30 pm
Nu te imit, te parafrazez. Get over yourself.
mofturi a spus asta la 8 iunie 2009 la 2:46 am
@mofturi: nu, nu ma parafrazezi. Asta ai scos-o la inghesuiala.
Nu-mi mai da ego boost peste ego boost intrand la mine pe blog, ca te contrazici. Si poate ma si plictisesc. Deocamdata nu m-am plictisit si tin inca asul in maneca pentru o eventuala provocare. Mie imi place sa joc ca lumea si inca sper la o provocare ca lumea, nu la o prapadita si lunga laba. Ca nu vii cu nimic tare, totul e previzibil.
Si nu mai insista cu “get over yourself”. E asa de… cacacios.
Nu pot sa get over myself, credeam ca ai inteles. Si nu o sa pot niciodata. Sunt intr-o perpetua admiratie a propriei persoane, sufar de cea mai cumplita forma de narcisism. La care se adauga cea mai cumplita forma de hedonism. La care se adauga si posibilitatea de a trai asa. Si tu ai fi indragostit de propria persoana, jur. Si nu te-ai mai caca atat pe tine. Ti-o spun cu tandrete si cu duiosie.
confruntadurerea a spus asta la 8 iunie 2009 la 4:10 am
“Asta ai scos-o la inghesuiala” – tu ma crezi tare tampit, papusa tandra si duioasa (iar te imit?!). Cat de prost ar trebui sa fiu ca sa te imit cu doua randuri mai jos, cu alt scop decat sa iau in deradere maniera pretentioasa in care raspunzi la comentariile care nu-ti mangaie egoul supradimensionat? Poate trebuia sa pun ghilimele sau sa scriu cu italice ca sa pricepi gluma.
Nu inteleg unde si in ce fel m-am contrazis; ma distreaza felul in care plasezi mici “oameni de paie” in raspunsurile astea ca sa-ti discreditezii detractorii.
N-ai inteles nimic din traiul in lumea civilizata, de care faci atata parada. Nu vad cum ar putea fi o virtute narcisismul tau, dar cum nu duci lipsa de aplaudaci pe blogul asta, nu cred ca vei scapa de el prea curand. Stai linistita, nu-ti mai fac trafic, esti complet lipsita fair-play in dialogul cu ceilalti (cat de “romaneste” din partea ta) si chiar nu mai am chef sa-ti ridic mingea la fileu.
mofturi a spus asta la 8 iunie 2009 la 6:10 pm
@mofturi: si totusi o faci, fir-ar sa fie. Atat de multa energie investita intr-un necunoscut. Cat de trista trebuie sa fie viata ta? Si cat de goala?
Nu, nu, fairplay nu am, asta e clar.
Lipsa de aplaudaci nu duc. Si aici pe blog sunt maruntisuri, sa vezi cat ma ling in cur cei din viata reala. Blog-ul e doar o mostra.
Nu vezi cum ar putea fi o virtute narcisismul meu… hmmm, aici e complicat. Ca e cam proletara treaba la tine acolo.
Nu am inteles nimic din traiul civilizat, evident. Cine a zis altfel?
Dincolo de cacatul asta in care tot incerci sa ma tragi: chiar nu observi ca nu discut, de fapt, cu tine? Nu ai mintea suficient de puternica. Doar despre asta este vorba. Nu e vorba despre lauda sau critica. Ia-o de la capat cu identitatea proprie si vedem la turul urmator.
Cu tine nu am fair play. Nu am avut si nu voi avea niciodata cu semidocti care te impung ca pe urma sa se miorlaie ca vor fair play.
Si pentru ca iti place sa scrii in engleza, iti fac placerea ca ultimul sfat sa fie nu doar in engleza ci si la nivelul tau mental: get a life.
confruntadurerea a spus asta la 8 iunie 2009 la 10:40 pm