colectionez stari pe care le inteleg

Cat de boema sunt, de fapt? Cat de emancipata? Rad dar ma si contorsionez la intrebarile astea. Depinde in ce dispozitie sunt cand mi le pun. Arta. Primul contact cu arta in Berlin: niste fotografii. Doua fotografii, avand legatura una cu cealalta. In prima: mana unei tipe masturband un tip. In poza a doua tipul stand cu fata in perna, depersonalizat, umilit si sperma lui pe cearsaf.
Pe strada oameni batrani, tineri, foarte bogati, foarte saraci, tatuati, clasici, imbracati spectaculos, imbracati oribil, stridenti, discreti, nebuni, murdari, scosi ca din reviste, toti amestecati si stand bagati unii in altii in mijloacele de transport in comun, ca si cum ar face parte din aceeasi treaba. Si, de fapt, chiar fac. Doar ca nu mai sunt eu obisnuita ca lumea sa nu strambe din nas si sa nu construiasca ierarhii cu snobism revoltator. Nimeni nu pare deranjat de nimic, nimeni nu priveste nimic cu o atitudine rigida, preconceputa. Dar nu e armonie, e altceva.
Cred ca este cea mai reusita expresie a convingerilor mele: binele si raul bot in bot, mana in mana, ingramadite unul in celalalt, coexistand explicit, fara zone libere de unul sau de altul. Climatul pe care eu il consider singurul valabil. Nu cred in falsul sentiment de protectie, nu cred ca poti sa fii protejat de un context ci doar de cum il privesti, de cum il asimilezi.
In cartierul evreiesc neo-nazisti cu jachete pe spatele carora scrie mare “Ihr könnt uns nicht vernichten” (“Nu ne puteti distruge”). Stau si privesc sfidator in jur. Evreii nu au ce sa le faca dar nici ei nu au ce sa le faca evreilor. “Legea pare sa fie mai blanda in Berlin”, ne spune o fata. “De fapt”, completeaza ea, “locuitorii Berlinului refuza sa cheme Politia pentru orice greseala a cuiva, asa cum se intampla in alte orase germane. Orice, dar nu chemati Politia, totul se rezolva.” E subtire granita intre neimplicare macabra si armonie buddhista. O prostituata insarcinata, batuta mar, cu un ochi vanat, este fotografiata de un fotograf profesionist la un colt de strada. Un tip, Christian Boros, a cumparat un fost buncar nazist si expune acolo arta de toate felurile, nu a lui ci “Ich sammle Kunst die ich nicht verstehe” (“Colectionez arta pe care nu o inteleg”). Trebuie sa iti faci programare ca sa vezi ce este expus acolo. Nu am reusit sa gasesc locuri libere decat la inceputul lui mai.
Imi dau seama ca m-am facut mare, imi dau seama ca trebuie sa uit orice aroma de copilarie si de cocoloseala mic-burgheza, trebuie sa uit ideile mele prapadite in privinta confortului, trebuie sa imi redefinesc ideea de confort. Nu exista zona mea si zona lor, nu exista zone aici. Nu te poti plasa mai sus sau mai jos in raport cu ceva. Daca o faci, esti un inadaptat, un ridicol. Ceea ce am predicat ani de-a randul este sub ochii mei si ma simt demascata, in prima faza. Fanteziile mele cele mai intime sunt pe strazi, peste tot. Nimeni nu judeca pe nimeni, orice fiinta, orice situatie este un subiect valabil, nici bun si nici rau.
Incetul cu incetul nu te mai misca nimic in felul vechi, familiar, nu mai esti fiinta excesiv de sensibila, mediocra in trairi, cu duiosii de fata mare, nu mai esti in cautare de confort ci esti in cautare de pace sufleteasca si intelegi ca teoria ta chiar era adevarata: nu ai cum sa obtii o pace sufleteasca reala daca nu treci cumva printr-un mic sau mare infern, daca nu constientizezi realmente raul si binele deopotriva, daca nu stai in mijlocul lor fara sa le separi cu condescendenta fata de unul sau fata de altul. Iti deschizi mintea cu forta intai (nu ai cum sa o deschizi relaxat, din incheietura, pur si simplu – ea ti-a stat, de fapt, inchisa multa vreme, nu stii cat de reala ti-a fost deschiderea dat fiind ca nu ai avut cine stie ce provocari) si te dor tamplele in primele zile. Te dor la propriu.
E doua noaptea, te duci la un magazin cu produse bio si iei limonada bio, fursecuri bio, supe fierbinti. Pe strada numai biciclete si nici o masina. Foarte multi indragostiti. Se tin de mana fara pic de romantism siropos. Toata lumea pare sa contina doza de rau si de bine. Iar cei care nu o contin, asa cum sunt doar cele cateva doamne in varsta genul comunist, sunt niste fiinte derutate, merg pe strada ca niste caini pierduti, nu par sa stie nici macar de unde sa-si procure hrana.
Trisez, cel putin la inceput. Mi-am pus pe noptiera lucruri familiare (Arthur Schopenhauer “Ich trete die Kelter allein”, Sigmund Freud “Zur Psychopatologie des Alltagslebens”, Friedrich Nietzsche “Der Antichrist”, memoriile lui Simone de Beauvoir, tot in germana si ele, ca eu nu stiu franceza), cu care imi voi construi un mic colt de confort in urmatoarele zile. Nu ma arunc in Berlin cu tot curajul. De fapt, cred ca un gest eroic ar fi ridicol. Starea care trebuie atinsa este una echilibrata, o stare in care sa intelegi si sa simti ca poti face orice daca iti asumi acest lucru, unul din cele mai dificile lucruri de asumat. Multa lume crede ca cei care isi permit sa faca orice au o viata usoara si sunt norocosi. Nu. A-ti permite sa faci orice simti nevoia sa faci este cel mai dificil lucru cu putinta. A nu judeca ceea ce faci si a nu judeca ceea ce fac altii este infinit de greu. De-aici vine emanciparea. Si chiar daca sucul, climatul in care trebuie ea tinuta este dur si iti ataca in primele zile organismul, peste putin timp te simti intarit si iti dai seama ca ai trait ca un bolnav, cu notiuni stramte, cu spaime marunte. Cu toate ca ai fost educat de niste parinti emancipati, societatea nu a dat doi bani pe emanciparea lor si pe a ta, te-a facut sa crezi ca esti un dement, un razvratit, un inadaptat. Ti-a spus “o sa vezi ca o sa te linistesti”. Dar nu ai facut-o ci te-ai intors, intr-un tarziu, la esenta ta.
In cartea lui Sartre pe care o citesc acum “Der Existentialismul ist ein Humanismus” (“Existentialismul este un umanism”), unul din capitole incepe asa: “Parain ist ein Mann unterwegs. Er ist keineswegs angekommen und weiss nicht einmal genau wohin er will. Wir können jedoch heute den allgemeinen Sinn seiner Reise schon erkennen: Ich würde sagen, es handelt sich um eine Rückkehr.” (“Parain este un om aflat pe drum. Nu a ajuns nici pe departe la destinatie si nici macar nu stie incotro vrea sa mearga. Putem totusi recunoaste astazi sensul general al calatoriei sale: as spune ca avem de-a face cu o intoarcere.”)



Si uite ca iarasi mi-ai dat mai multe subiecte asupra carora sa meditez. Ideea ca binele si raul se intrepatrund am intalnit-o deseori in ultima vreme si chiar m-am obisnuit sa gasesc exemple in jur, desi sincer sa fiu n-am asimilat-o pe deplin. Cine stie de cate reincarnari mai am nevoie.
pan a spus asta la 19 februarie 2009 la 5:30 pm
@Pan: si eu sunt in mijlocul asimilarii pe deplin a acestei idei. Asa cum spui tu, asa cum cred ca am mai convenit noi in comment-uri anterioare, cred ca avem nevoie de multe reincarnari pentru a functiona realmente in spiritul intrepatrunderii firesti a raului cu binele.
confruntadurerea a spus asta la 19 februarie 2009 la 6:34 pm
Eu nu simt nevoia niciunei reincarnari. E ceva in neregula cu mine? Eu nu cred si nu simt asta. Sunt convins ca o sa primesc tot ce este necesar intr-o singura viata. Deja simt ca am primit si am dat mult pana in acest moment,atat cat sa-mi dau seama ca o singura viata ajunge tuturor, daca ne dorim cu adevarat sa intelegem ce inseamna Viata.
No offence… uneori exagerezi, dar ai dreptate sa spui ce simti, e o lectie pentru noi toti. Pe mine ma deprima paragrafele tale pentru ca nu vreau sa cred ca e chiar asa cum spui tu. Si sigur nu e. E doar ce simti tu.
Seara buna!
Positive Thinking a spus asta la 19 februarie 2009 la 8:00 pm
@Positive Thinking: se intampla sa nu simti nevoia, e doar momentul in care te afli in evolutia ta. Unii oameni nu simt nevoia sa fie perfecti, desavarsiti pentru ca nu au ajuns nici macar in stadiul de a intelege ca altfel nu se poate. Nu au ajuns nici macar in stadiul in care simt nevoia de perfectiune. Sau poate ca tu esti pe finalul sirului de reincarnari. Nu cred. Cine este pe finalul sirului, nu spune ca simte ca a dat mult si nu respinge variante de existenta care nu corespund propriei variante. Eu macar recunosc ca mai am mult de lucru la mine si ma bucura faptul ca exista sansa asta.
Simt putina teama. Si putina tafna. De multe ori oamenii care se tem devin tafnosi in Romania iar asta ii blocheaza. Tafna nu e deloc buna, mai ales cand e mascata sub “am dat mult pana in acest moment”. Nu e sanatos si constructiv sa crezi ca ai facut destul. Si e si o atitudine care cere subtil o recompensa in loc sa se concentreze pe a da din ce in ce mai mult fara sa creada ca a dat deja. Tocmai, ar trebui sa te bucure posibilitatea de a te reincarna, ca sa iti oferi si ca sa oferi si altora mult mai mult.
Sigur ca e doar ce simt si cred eu. Vrei sa scriu ce simt si cred altii? Dar, daca e o lectie, e bine.
Nu vrei sa crezi ca e chiar asa? Asta iarasi denota o atitudine care mie nu imi place. Nu crezi sau nu vrei sa crezi? Si, daca nu crezi, trebuie sa imi explici de ce nu crezi, cu argumente.
Nu poti sa stii sigur ca nu e asa. In general. Cu atat mai putin in privinta post-ului de fata.
confruntadurerea a spus asta la 19 februarie 2009 la 9:07 pm
@positive thinking si confrunta durerea
Toti scriem ce simtim si ce gandim noi, si blogurile in general cam la asta servesc.
Eu astept sa vad cat timp o sa-i placa proprietarei blogului sa fie lasata in pace, the Deutsche way (nu se zice Weg in cazul asta, nu?). Momentan sunt în Canada de 4 ani si mi se pare deprimant, ceea ce citeam si pe blogul unei prietene virtuale de la Muenchen. Toate tarile au bunele si relele lor, în România relele seamãnã social si monden cu Italia si culinar cu Germania, bunele nu prea stiu cu ce seamana, poate maramuresenii cu inuitii, desi n-am fost nici in Maramures nici in Nunavut inca. Am vazut filme facute de inuiti insa, de maramureseni inca nu.
Nu cred ca trebuie sa fii budist ca sa crezi ca binele si raul, sau orice alte principii antagonice, se impletesc, poti sa fii si bogomil, chiar simbolul yin/yang cam tot asta semnifica. Cat despre boemie – o doamna ca tine, care apreciaza hotelurile si masinile fine, bucataria gourmet si organica, e cel mult emancipata fata de cloaca fitzelor românesti, dar cu siguranta iremediabil burgheza, ceea ce nu e neaparat de rau.;)
Vezi daca prinzi tango cu Oana Catalina Chitu prin Berlin, este feine Qualität.
Antoaneta a spus asta la 19 februarie 2009 la 10:11 pm
@Antoaneta (si, daca stau sa ma gandesc, si @Positive Thinking): va spun sincer ca nu inteleg despre ce vorbiti. Nu inteleg despre ce imi scrieti.
Ce am scris eu in post si ce imi scrieti voi? Nu inteleg, oricat m-as stradui, de unde v-a venit nevoia de a scrie ce ati scris. Am spus eu ceva extrem de entuziast despre Berlin? Am spus eu ca nu as fi devenit mic-burgheza si ca nu trebuie sa ma scutur de acest statut? De ce nu cititi atent ce scriu?
Cine a spus ca trebuie sa fii buddhist pentru a accepta senin raul si binele deopotriva? De ce atat de multa agresiune tipic romaneasca pe disciplina religioasa a cuiva? Se simte atat de clar aversiunea fata de aceasta optiune a mea, fata de optiuni ferme, in general. Disciplina de orice fel supara foarte tare romanii.
Spun a nu stiu cata oara, cu toate ca nu ar trebui sa ma justific: nu am cum sa ma plictisesc de felul german de a trai pentru ca eu am primit o educatie germana. Este atat de greu de inteles? Este atat de greu de inteles ca ma intorc la valorile pe care le-am calcat in picioare, de la emanciparea reala a ereditatii mele si pana la educatia germana? Ce o fi atat de complicat si de ce reactioneaza romanii atat de tafnos – chiar nu stiu. Daca cineva pleaca in Canada (ca Antoaneta) din motive care nu sunt atent mestecate – ce vina are tara ca nu o satisface? Care sunt motivele pentru care a ales tara aia? Asta nu spune nimeni, niciodata. Doar dezamagirea este expusa. Insa daca am afla toata povestea (asa cum eu am avut rigoarea de a explica pe blog-ul asta), ne-am da seama ca motivele depresiei, dezamagirii emigrarii erau usor de evitat.
Faptul ca romanii neaga orice directie clara, ferma de actiune, de gandire, faptul ca nu sunt stapani pe notiuni, pe ei insisi, pe educatia lor, ii face sa fie vesnic nemultumiti. Nu tarile in care pleaca, nu anturajul ci micimea lor mentala si sufleteasca pe care continui sa o sesizez. Romanii nu apreciaza sa fie lasati in pace pentru ca nu au ce sa faca atunci cand sunt cu ei insisi. Ca sa nu mai spun ca ei nu pot intelege ca si intr-o relatie intima trebuie sa fii lasat in pace, nu m-am referit in post-urile mele la indiferenta celor din jur ci la respectul celor in jur atunci cand am spus ca sunt lasata in pace.
Nu credem ca trebuie sa fim buddhisti, nu credem ca e bine nicaieri, nu citim cine stie ce, nu facem cine stie ce, nu reusim cine stie ce, nu suntem ceva anume, nu am fost ceva anume, nu tinem mortis sa devenim ceva anume, singurul lucru care le place romanilor este sa isi dea senzatia ca toata lumea este sau va ajunge in acelasi rahat. Si nu este asa. In clipa in care vor intelege asta, viata lor nu o sa mai fie deprimanta.
confruntadurerea a spus asta la 20 februarie 2009 la 12:23 am
N-am dat destul, n-am folosit cuvantul acesta, chiar l-am evitat cu atentie ca sa nu se inteleaga ce ai inteles tu, ca sunt tifnos. Am citit articolele tale, am citit discutiile voastre. De ce ai tot timpul impresia ca te ataca cineva cand unii nu fac decat sa-si spuna o parere a cote de scrierile tale si de subiectele pe care le provoci? In majoritatea cazurilor nu faci decat sa iti impui foarte agresiv punctul de vedere, sa-l impui celor care te contrazic intr-un fel sau altul, adica ei cam trebuie sa fie de acord cu tine or else…ne certam. Nu sunt bucuros ca exista ideea de reincarnare si stii de ce? pentru ca asta mi-ar oferi destul timp sa fac toate greselile posibile pe care le-as numi experiente de viata, sau de vieti, poftim! si nu m-ar lasa sa ma concentrez pe esential asa cum ar fi normal. Mi se pare asa ca o pacaleala mare, o tragere mare de timp ca o scuza ca nu suntem capabili sa esentializam niste chestiuni elementare.
Ce sa-ti argumentez? Cum as putea sa argumentez ce simt? De cand se argumenteaza simtaminetele? eu stiu sa le traiesc pur si simplu. Nu simt, a se observa “simt”, sa argumentez. Repet, e parerea mea. Nu trebuie sa te simti atacata la fiecare cuvant. Asta a facut Romania din tine, sa inteleg… am citit si despre asta de curand, parca tot la tine…
Nici macar nu sunt in Romania…sunt prea departe…dar mi-e dor de Romania, o vizitez la fiecare 2 sau 3 luni, pentru ca mama are nevoie de mine. Mi-s dragi oamenii, mi-e draga veselia lor, felul in care iti ofera un zambet, nu falsitatea si cliseele celorlalte tari europene. Eu ma bucur de toate lucrurile marunte din viata mea si a celor care imi dau voie in viata lor, mi-e drag sa ma schimb si sa schimb ceva cu fiecare persoana pe care o intalnesc. Pas cu pas… cu rabdare, cu voie-buna, cu muzica…cu iubire…
“…Sau poate ca tu esti pe finalul sirului de reincarnari. Nu cred. Cine este pe finalul sirului, nu spune ca simte ca a dat mult si nu respinge variante de existenta care nu corespund propriei variante. Eu macar recunosc ca mai am mult de lucru la mine si ma bucura faptul ca exista sansa asta.”
Simt nevoia de prefectiune, cu totii, fara exceptie, o simtim, chiar daca nu constientizam. Ca nu crezi tu? Crezi ca ma clatin pentru ca ai zis tu asta? Atata timp cat Nu este inca esenta prezentului tau, pot sa te contrazic? de unde ai taria asta extraordinara sa afirmi niste chestiuni atat de nesigure? si pana la urma, de unde ti-a venit ideea asta ca nu accept variante de existenta care nu corespund propriei variante? Eu sunt capabil in acest moment sa cred mai mult in reincarnare decat ai putea tu accepta varianta unei singure existente.
Nu mai revin pe blog, bag de seama ca te supara.
Numai de bine sa auzim.
Positive Thinking a spus asta la 20 februarie 2009 la 1:02 am
Wow! sa mai zic si eu ceva? Mi-e frica…
Esti in plina faza de redefinire, de recalculare, de replanificare, de re-tot, din cat observ. E bine ca o iei incet, cred… intelept. Eu m-as fi dus ca boul la-mpuns, din prima peste tot…
Haide, scrie! Sa colectionez si eu stari pe care sa le inteleg, de la tine…sa le recunosc apoi la mine…
E destul de socant, asa la prima citire, impactul cu arta, cum ii spui tu… Eu m-as fi contorsionat grav, din reflex, din reflex de romanca.
Hmmm… Sunt un pic nerabdatoare…pentru ce va urma…
Nu scrii o carte? Una pe care s-o citesc pagina cu pagina, in fiecare zi, s-o stiu langa mine tot timpul? Sa-mi pice ochii de somn si sa adorm cu ea pe piept?
Pa, pa!
Ada a spus asta la 20 februarie 2009 la 1:14 am
Nu stiu de unde ai dedus tu ca am fost agresiva, din contra, mi se pare ca te complaci in ideea ca altii cauta sa te agreseze. Si chiar esti destul de agresiva si tafnoasa (la nebunie imi place cuvantul asta) tu insati, mai ales in ultimul paragraf pe care ni-l adresezi, daca in mod gresit l-am luat ca uni(sau bi) directional, scuze. N-ai fost excestiv de entuziasta in privinta Berlinului, dar il prezinti ca pe inceperea unei noi vieti, care te va scoate din starea de stres psihologic indusa de Romania, se pare ca inca te afli in acea stare dupa reactia la comentariile noastre. Budismul inseamna si o anumita stare de detasare, in fine, nu despre religie este vorba (eu cred ca orice religie iti poate deschide drumul catre pacea interioara, si daca nu o gasesti in tine, n-o vei gasi nici in Tibet).
Am calatorit si am trait destul de mult in afara Romaniei, si am vazut oameni dezamagiti de emigrare la Berlin, Paris, in Canada sau USA. Unii stau bine social si financiar, altii nu. Nici eu nu credeam ca relatiile umane sunt distante aici, cand imi povesteau altii. Asta ma deranjeaza in mod special, si lipsa aspiratiilor si a culturii, de care tu nu te vei lovi in Germania, la capitolul cultura, mai ales la Berlin, stau foarte bine. Integrare usoara, asadar.
Antoaneta a spus asta la 20 februarie 2009 la 1:19 am
@Positive Thinking: tot nu inteleg ce ai vrut de la comunicarea cu mine.
Eu imi spun cu fermitate punctul de vedere. Daca cineva nu este de acord cu mine, vreau sa imi argumenteze de ce nu este de acord. Daca doar imi flutura dezacordul lui pe la nas, ma supar. Pentru ca acest gen de atitudine, acest gen de aruncari fisureaza o comunicare constructiva. Si se face apoi confuzia pe care ai facut-o si tu: ca fermitatea mea (pe care tu o numesti agresivitate) este cea care face imposibil dialogul.
Ceea ce spui tu despre reincarnare suna bine teoretic. Dar practic e bine sa recunoastem ca nu suntem capabili sa “esentializam” intr-o singura viata. In pofida unui efort asiduu. Pe care, sa fim sinceri, putini il fac. Crezi ca poti sa intelegi fiecare durere pe care ai provocat-o cuiva, in detaliu, daca nu o simti si tu in detaliu? Astea sunt oricum discutii pe care nu are rost sa le adancesc cu tine – tu vezi reincarnarile ca pe o pacaleala, eu le vad ca pe singura sansa de a ma curata complet de orice impuritate. Daca tu crezi ca poti sa fii pur, perfect curatat la capatul vietii actuale, inseamna ca imi esti superior. Eu nu stau, nu lenevesc, balanganind un picior, relaxandu-ma cu gandul ca o sa fac in alta viata ce nu fac acum. Eu imi dau seama, realist, ca nu pot cuprinde totul intr-o viata, oricat de mult m-as stradui.
“Crezi ca ma clatin pentru ca ai zis tu asta?” Nu e rau sa te clatini din cand in cand. Am inteles ca nu e asta situatia care sa te clatine dar sa nu refuzi o clatinare ca lumea niciodata.
Despre ce lucruri nesigure am vorbit eu cu tarie? Si iti mai spun ceva: cum crezi ca s-a construit ceva in alte societati decat cea romaneasca? Am mai spus asta. Cineva a spus ceva cu tarie si altcineva l-a contrazis cu aceeasi tarie sau cu una si mai mare si apoi a venit raspunsul – toate ar-gu-men-ta-te. Altfel nu iese nimic. Sau iese Romania actuala.
Da, ma ataca modalitatea romaneasca de a comunica. Si cred ca am un radar sanatos – pot distinge intre critici argumentate, constructive si critici fara fond ca lumea, critici aruncate fara seriozitate.
Eu nu am intalnit falsitate in tarile europene, am mai spus asta de prea multe ori. Nu inteleg la ce te referi cand spui asta. Cele mai multe clisee, cea mai mare falsitate am intalnit-o in Romania. In absolut orice tara europeana in care am fost, am cunoscut oameni cu care am o relatie ca lumea, de profunzime, in care nu discutam rahaturi si nu ne oblojim slabiciunile. Poate asta deranjeaza la straini (ce deranjeaza si la fiinta mea): ca sunt selectivi, profunzi, concentrati, ca prefera o relatie adanca uneia cu pupaturi si voie-buna. Eu cred ca tu ai vazut doar zambetele de suprafata, zambetele vanzatorilor, de exemplu, nu cred ca ai incercat sa ai o relatie reala cu un strain. Nu cred. Da, o spun cu tarie. Pentru ca, daca ai fi avut o relatie reala cu un strain, nu ai fi putut sa vorbesti despre clisee si zambete false.
Eu nu ma supar daca revii. Nu ma supar nici daca nu revii.
confruntadurerea a spus asta la 20 februarie 2009 la 1:28 am
@Ada: cred ca si eu m-am contorsionat un pic, spre rusinea mea. De-aia m-am si franat si am spus sa iau totul incet, sa nu ma prefac ca sunt in elementul meu, sa imi amintesc, sa ma acomododez, sa fiu perfect autentica.
@Antoaneta: nu ai citit atent ce am scris. Nici in post-ul asta si nici in altele. Nu trebuie sa imi spui tu ca nu sunt inca un bun buddhist, nu trebuie sa imi spui tu ce caut la Berlin, nu trebuie sa imi spui tu in ce raport ma aflu cu Romania, nu trebuie sa imi spui nimic din ceea ce am descris foarte limpede. Si nu doar in ultimele saptamani ci de cand am inceput acest blog.
Eu nu sunt un om bland, nu sunt un om curtenitor, nu pretind a fi o persoana calma. Eu am spus intotdeauna ca sunt incrancenata, contorsionata, nu consider in momentul de fata relaxarea totala posibila, eu sunt perfect sincera cu incercarea mea de a ma insanatosi. Imi asum riscul, dovedind ca am inca un dram de respect pentru poporul roman, de a-mi intarzia refacerea prin mentinerea acestui blog. Ce fel de persoana as fi fost eu daca la doar un an si jumatate de la convertirea la buddhism si la doar cateva zile de la venirea la Berlin as fi debordat de seninatate si relaxare? Eu nu joc teatru aici, Antoaneta. Acest blog este o radiografie, nu trebuie sa fie placut.
Eu am ales in perfecta cunostinta de cauza Berlinul. Asa ar fi bine sa faca oricine. Cu orice. Si sa fie sincer cu motivele pentru care a facut alegerile si cu locurile in care l-au dus alegerile.
confruntadurerea a spus asta la 20 februarie 2009 la 1:41 am
Tu insisti sa te certi cu mine si eu nu vreau sa ma cert cu tine. Esti o fata desteapta, avem preferinte literare comune, ne place NIN, avem si diferende, dar nu vad de ce ne-am certa virtual, chiar nu avem motive. Am citit chiar foarte atent ceea ce ai scris, dovada ca nu m-am limitat la un singur post. Eu nu iti spun ce cauti tu acolo, ci ceea ce cred eu ca ai cauta, cum si tu presupui ca mie nu-mi place Canada din x motive, care ti-ar permite sa ma treci in categoria oamenilor “nu citim cine stie ce, nu facem cine stie ce, nu reusim cine stie ce, nu suntem ceva anume, nu am fost ceva anume, nu tinem mortis sa devenim ceva anume, singurul lucru care le place romanilor este sa isi dea senzatia ca toata lumea este sau va ajunge in acelasi rahat.” Iti place sa te simti diferita si superioara (fina, rafinata si organica?:) Nu conteaza sa fii un bun budist sau crestin, ci un om bun, eu cred ca Dumnezeu e deasupra constiintei noastre si-l definim cum apucam. Dar daca iti asumi apartenenta la o anumita religie, atunci incearca sa te pliezi preceptelor ei. Cand eram adolescenta eram fascinata de hinduism si budism, si inca nu mi-a trecut. Mi-au placut foarte mult cartile lui Heinrich Zimmer, tu le poti citi in original. Accept posibilitatea reincarnarii, dar nu putem fi siguri de nimic pana nu dam ortul popii. Chiar mi-ar placea sa citesc mai mult pe blogul tau despre cum iti abordezi viata zilnica din perspectiva budista. E trist ca esti incrancenata si contorsionata, imi place ca budismul predica seninatatea, nu iluzia fericirii (how to live without fear and worry).
Cred ca toti ar trebui sa ne alegem locul in care traim pentru ca acolo ne simtim noi aproape de noi, ne ajuta sa ne cautam si sa ne gasim. Pentru tine e Berlin, e bine ca l-ai putut alege in cunostinta de cauza, eu as prefera Barcelona, Paris sau Roma, n-am stiut ca Montrealul e atat de american. Nu critic Quebecul sau Canada, e sistemul lor si functioneaza din punctul lor de vedere, pentru mine nu. Atat. Fara disperare si fara incrancenare. Have an Apfelstrudel mit Vanille Sosse for me, organic daca vrei.
Antoaneta a spus asta la 20 februarie 2009 la 6:46 am
I absolutely love your attitude! M-am saturat de dramoleta continua a romanilor-si nu numai a lor -atunci cand aleg sa plece in alta parte.
Parca e o clauza contractuala sa te plangi si sa nu te multumeasca nimic. Vine cu teritoriul emigrarii. Daca indraznesti sa spui ca iti place, ca ti-e bine si ca esti optimist, ai garantata eticheta de “integrat” si de dezradacinat. Doamne apara sa te convertesti la buddhism sau la civilitatea urbana ( for that matter)! Ai tradat matricea carpato-danubiano-pontica. Miorita o sa te judece si poate chiar si Eminescu o sa aiba ceva de zis. Ai uitat de unde ai plecat! Brrrr! Pacatul inexpiabil al emigrantului.
Cum sa spui ca iti place???? Nu e mamaliga de acasa, nu sunt semintele de la meci, nu sunt Carpatii fara filtru etc!Gasca a ramas in urma si sigur plange zi si noapte lipsa ta. Totul pute. Occidentalii sunt prosti, reci, scarbosi, inculti, nu apreciaza bancuri cu Bula si nici nu stau la sprituri pana cand ii uita Dumnezeu. Sunt prea seriosi sau din contra prea idealisti. Nu stiu arta cozeriei sau nu cunosc deliciile caterincii. Sa le fie rusine! Platesc insa binisor. Au laboratoare misto si biblioteci exceptionale. Ofera burse ( fara pile si umilinte) si uneori, deseori, te respecta pentru o treaba bine facuta. Hmmmmmmm! Ce lume stranie!
E simplu. Nu iti place, e deprimant, frustrant, alienant si alte feluri de “nant”, te intorci la patria muma. Ce mare lucru? Ne afisam nostalgiile cu voluptatea celui care isi expune viscerele existentiale in fata oricarui strain intalnit in personalul de Fetesti. Ii intelegeam pe cei cei care au fugit inainte de 1989. Cand scapi din iad nu te mai intorci sa bei o bere cu Satana. Acum e vorba de lasitate, comoditate sau pur si simplu ipocrizie. Well, you cannot have the cake and eat it!
Nu sustin ca trebuie sa-l imitam toti pe Cioran, dar nici sa tarasti dupa tine o Romanie fictionala si fictionara asa cum tarasc ocnasii ghiulelele alea de metal. Intre nostalgia fertilo-decenta si resentimentul obtuz e o mica diferenta.
Salutari din America de Nord, bafta in tot ce faci si Long live NIN!
P.S Bea te rog o Berliner Weisse si pentru mine
Trent Reznor a spus asta la 20 februarie 2009 la 7:10 am
confrunta durerea:
Eu nu prea vad o aversiune “romaneasca” fata de buddhism, dimpotriva, imi pare ca tot ce este oriental are in momentul asta forta de atractie si capacitatea de a trezi sentimente religioase. Drept argument arat ca in libraria in care obisnuiesc eu sa intru (pentru a o agata candva pe librareasa) un raft mare este ocupat de carti privind yoga, buddhismul, hinduismul. Sper insa ca si crestinismul sa aibe partea sa…
cu drag,
pan a spus asta la 20 februarie 2009 la 10:56 am
Stiti ce ma gandesc, everybody? Fiecare dintre noi avem experientele proprii, durerile, furtunile, palmele peste ochi luate de la Romania sau de la Occident, fiecare are bucuriile, frustrarile, momentele de pace, de senin, de furie, de urat, de frumos, de contorsionari, ca tot vorbeam de asta si e un cuvant care exprim multa durere, cu atat mai mult ca cat ea e inauntru.
), ar fi mai bine sa ne izolam, ca e mai demn asa? Ei, bine, eu cred ca ai facut pentru Romania mai mult decat crezi, sau poate stii asta. Blogul tau e ‘vinovat’, nu?
Avem in sange crucificarea, e gena de la stramosii nostri sa judecam cu atata inversunare un om care are bunavointa sa ne invete cate ceva, si pentru asta are curajul sa se expuna cu totul, cu bine si cu rau, in fata tuturor.
Stii, confruntadurerea, cand spuneam ca daca nu putem face nimic pentru Romania, dupa ce am incercat tot ce se putea ( in fine, tu spuneai asta, nu eu
Recunosc, si eu am stari contradictorii cand citesc ce scrii tu,ti-am mai spus asta, ma doare , si vreau sa-ti spun asta, imi vin cuvinte urate in minte, si ma infurii uneori, dar cand incep sa scriu ma cuprinde o duiosie pe care n-o pot explica, doar imaginandu-mice fel de om esti, cum arati, ce fel de privire ai cand vorbesti cuiva, sau cand scrii textele pe care le scrii pe blog… nu simt durerea ta,pentru ca nu sunt tu, dar incerc foarte mult si asta ma opreste sa te contrazic atat de categoric pentru ca stiu ca ai dreptate. Si gata .
Ada a spus asta la 20 februarie 2009 la 11:24 am
@confruntadurerea, ma bucur ca ai plecat in sfarsit! Ma bucur din toata fiinta mea! Si te admir sincer pentru luciditatea cu care ai vazut mereu Romania. Si iti multumesc pentru a nu stiu cata oara pentru ce mi-ai dat, numai si numai pentru ca ai avut curajul sa faci acest blog, sa spui ce simti fatis. Eu nu am curajul asta. Trebuie intai sa fiu provocata ca apoi sa raspund cu furie. A trebuit sa imi dea Romania una peste bot inca o data, ca sa ma trezesc din coma. Postul asta al tau e ca o baie de lumina. Ma trezisem si orbecaiam, citind ce ai scris aici, am vazut limpede in ce ma complaceam!
Nimic nu ma irita mai tare decat intrebarea: cand te intorci? Si ma irita si mai rau reactia la raspunsul meu: niciodata! Sunt inca perplexa de mirarea si dispretul celor care nu inteleg cum pot trai departe de tarisoara mea hahaha(ras sarcastic) si cum pot fi si FERICITA ?..Dar cum imi permit asa ceva, nu? Nu am invatat sa imi tin furia in frau cand aud tampenii..:(
Tradatoare mica ce sunt eu! Hmmm
p.s Ieri mi-au dat grecii o lectie pe care nu o voi uita niciodata! O lectie care confirma tot ce ai scris despre straini.
agutara a spus asta la 20 februarie 2009 la 1:13 pm
@Antoaneta: iarta-mi sinceritatea, dar ceea ce faci tu este marunt. Nu ma cert cu tine ci ma irita sa imi fortez mentinerea la un nivel la care nu stiu cum sa ma comport. Imi place sa ma cred “fina, rafinata, organica”? Vezi tu, asta insumeaza atitudinea unei femei marunte, asta e o micuta topenie cu care eu nu imi pierd prea des timpul. Ai noroc ca azi e weekend si ca tocmai am mancat o supa organica de dovleac, un sandwich organic cu legume si am baut si o limonada organica. Mi-ar fi dezagreabil sa iti explic dimensiunile meschinariei, ipocriziei, topeniei continute in genul asta de fraze. In fraze ca cea din care am citat cateva cuvinte scrise de tine.
E ridicol sa iti iei un ton impaciuitor, nu are acoperire.
Te rog nu imi spune tu ca sunt o fata desteapta. Nu ai avea cum sa percepi lucrul asta. Si nu e cu suparare. Imi amintesti de o fata din Bistrita care incerca sa imi spuna cat de mult ma iubesc parintii mei, daca intelegi ironia paralelei.
Nu e trist sa fii incrancenat si contorsionat. E trist sa te minti. Important este incotro te indrepti, unde ajungi. Si cu cata sinceritate iti tratezi drumul.
Eu nu presupun cum e viata ta in Canada, tu o descrii direct sau indirect, aici sau la tine pe blog: nu stiai foarte bine cum e Montreal-ul si lucrezi prea mult intr-un birou. Asadar, comentariile tale despre Canada si emigrare nu sunt relevante pentru mine.
Nu incerca sa mimezi impacarea, linistea, renunta la aerul condescendent, pasivo-agresiv si renunta si la ideea ca am avea gusturi comune. Nu este asa. Poate este asa in ideea in care iti plac NIN pentru ca este trist sa vezi cat de incrancenat e Trent Reznor. Din nou, o ironie, sper ca realizezi.
Nu e un secret ca nu prea agreez femeile. Tocmai pentru ca majoritatea au o structura mentala subreda si nu vor sa se confrunte cu asta ci construiesc tot felul de strategii pentru a masca acest lucru in loc sa se gandeasca la o strategie de consolidare.
Am scris mai demult despre felul tipic romanesc de a comunica iar tu te incadrezi perfect in el. Mai ales in cel feminin. O prefacatorie cu iz pseudo-intelectual pe un fond de frustrare acuta pe care vrei sa o cosmetizezi dar nu iti iese. Cunosc cateva femei a caror viata nu a iesit si care isi gasesc refugiul in pilde usurele de revista, dandu-le sub masca mamoasa si impaciuitoare, ele ascunzand, de fapt, un micut venin ovarian.
Nu incerca sa ma aburesti. Datorita incrancenarii mele triste, am o vigilenta imposibil de fraierit. Nu sunt un barbat pe care sa-l ametesti tu cu presupusa ta intelepciune si cu presupusa ta feminitate. Invata ca nu orice om poate fi ametit cu ipocrizie meschina. Si pe urma mai vedem cu religiile, cu emigrarea, cu toate – o iei de la capat cand ti-ai stabilit niste prioritati.
@Trent Reznor: are rost sa spun cat de mult imi place nickname-ul? N-are. E un text tare. Cel pe care l-ai scris aici. Un text tare, lucid, adevarat. Mi-a dat o stare de satietate mentala.
@Pan: m-as bucura sa fie asa. Adica, evident, existenta cartilor este reala, devreme ce imi spui despre ea. Dar ma tem ca romanii nu fac diferenta clara intre buddhism si Bivolaru, de exemplu. Sunt chestii stranii la care apelezi pe sest. Esti privit ca un sectant. Nu cred ca romanii au inteles realmente ca buddhismul este o disciplina religioasa pe acelasi nivel cu crestinismul. Chiar nu cred asta. Ci cred ca ei vad aceste “religii orientale” asa cum vad trusele de Feng Shui de la farmacii. Ca pe o alternativa relaxanta, nu ca pe o disciplina. M-as bucura sa aflu ca ma insel. Chiar m-as bucura. Un echilibru sanatos al disciplinelor religioase aduce intotdeauna relaxare si armonie intr-o societate.
@Ada: eu vreau ca lumea sa aiba stari contradictorii, vreau ca lumea sa reactioneze, vreau ca lumea sa imi explice cu argumente unde gresesc dar nu vreau vorbe aruncate aiurea, vorbe fara esenta, fara fond, nu vreau un simulacru de comunicare si, din pacate, uneori se mai strecoara aici cate o incercare de mimare a unui dialog iar eu condamn asta cu toata puterea. Asa ca te rog sa spui si cuvinte urate atunci cand le simti. Pentru ca stiu ca tu mi le vei argumenta.
@Agutara: cat ma bucur sa vad ca imi scrii din nou. Tradatoare mica ce esti! Sunt multumita sa aflu ca ai primit o lectie care confirma ce am scris despre straini. Nicidecum pentru ca imi canta in struna ci pentru ca stiu ca te simti bine acum. Chiar, cum iti permiti sa fii fericita in Grecia? Sa-ti fie rusine. Esti o tradatoare, intr-adevar. Te rog sa te intristezi imediat si sa scormonesti prin viata ta in cautare de nemultumiri mici si mari.
confruntadurerea a spus asta la 20 februarie 2009 la 5:18 pm
Vad ca ai ajuns si la jigniri “femeie marunta”, “o prefacatorie cu iz pseudo-intelectual pe un fond de frustrare acuta pe care vrei sa o cosmetizezi dar nu iti iese.” Iti place sa te simti unica si superioara, dar eu nu am de ce sa-ti demonstrez tie ca nu sunt toapa, nici pseudo-intelectuala. Dai cu categorisiri in oameni fara sa stii nimic despre ei, probabil ca problemele tale sunt de fapt cu tine insati si asta te face sa te simti bine. Noroc bun!
Antoaneta a spus asta la 20 februarie 2009 la 5:37 pm
Da.
confruntadurerea a spus asta la 20 februarie 2009 la 5:41 pm
@confruntadurerea, nu ti-am mai scris, dar te-am citit n-avea grija. Sunt cu ochiul pe tine!
Nu am sa mint. Nu sunt un om linistit..Am in mine furtuni mici si mari..Pe unele reusesc sa le domolesc, altele ma acapareaza, si atunci..cad in tacere..ma izolez, agonizez..Pe urma revin cu o forta si mai mare..si iaca-ma…pana la urmatoarea furtuna sufleteasca.
Si nu am sa mint nici ca nu iubesc furtunile astea. Mereu raman cu ceva bun de pe urma lor..Sunt dovada ca traiesc inca demn..ca sunt vie in adevaratul sens al cuvantului si nu ceva gen mortu’ viu. 
O seara placuta!
agutara a spus asta la 20 februarie 2009 la 7:24 pm
@Agutara: la cat mai multe furtuni, draga mea.
confruntadurerea a spus asta la 20 februarie 2009 la 8:10 pm
am ajuns aici, in spatiul tau virtual, din intamplare. la inceput, acum o ora, cred, nici nu-mi trecea prin minte ca voi posta un raspuns. am citit ultimul tau post din curiozitate. apoi pe penultimul. si nu m-am mai oprit. marturisesc ca e primul blog pe care l-am adaugat in lista mea, la favorites. nu va fi un comentariu polemic, fiindca sunt de acord cu (aproape) fiecare fraza scrisa de tine. nici nu voi scrie despre ceea ce gandesc sau traiesc eu, fiindca, din pacate, nu simt nevoia sa spun ceva. nu acum. scriu comentariul asta doar ca sa iti spun ceea ce tu stii deja: ai fost harazita cu o sensibilitate extraordinara si talent cu caru’. sunt impresionata si ma bucur ca existi. si mai e ceva: sunt incantata ca ma numar printre cei care apreciaza blogul tau
)
sara a spus asta la 21 februarie 2009 la 2:08 am
@Sara: iti multumesc foarte mult. Si pe mine ma impresioneaza puterea ta de a-mi scrie ceea ce mi-ai scris. Astept sa simti nevoia de a spune ceva, ca sa stiu ce gandesti, ce traiesti. Pana atunci raman cu ceea ce ai scris aici.
confruntadurerea a spus asta la 21 februarie 2009 la 5:02 am
Multumesc.
Pot sa te intreb ceva? Daca nu vrei sa raspunzi, te inteleg.
Mahayana sau Theravada?
Trent Reznor a spus asta la 21 februarie 2009 la 7:08 am
Hello! Azi sunt mai vesela decat de obicei, aici in Romania
, unde eu sunt aproape mereu vesela din variate motive!
pentru ca eu ( nu stii, dar iti povestesc acum) a trebuit sa renunt o perioada la Bucuresti ca sa vin acasa, sa am grija de mama si bunica mea. Ele sunt un pic bolnavioare ( o boala de nervi si o batranete de dus). Not easy stuff!
Oricum, treaba e ca sunt cumva mai intremata dupa o perioada in care am plans, in care m-am gandit la ce-ai spus tu mereu despre ce se intampla in jur, multe le-am observat pe propria piele,aici intr-un targusor select de provincie, unde ca sa obtii un job nu trebuie sa ai principii, o conduita morala decenta. Nu! Astea sunt bullshit-uri! Insa am trecut peste ele si intr-un fel sau altul imi dau seama ca am puterea sa lupt. Acum ma intorc in Bucuresti, peste cateva zile si ma bucur ca o sa-mi imbratisez prietenii care ma asteapta cu sufletul la gura.
???
Stiu, e ciudatel, dar jur ca esti prima persoana careia am vrut sa-i spun asta! Nu pentru ca n-as avea prieteni carora sa le spun, dar ei sunt un pic departe acum
Nu ti-am spus niciodata, si nici nu cred ca am citit pe undeva la tine asta ( daca n-am fost atenta, iarta-ma, te rog!), dar e mare lucru cand am oameni de incredere imprejur, oameni care sa ma mai scoata din lacrimi, care sa ma incurajeze cu drag, care imi demonstreaza ca merita sa lupt, sa nu mai plang, sa nu ma plang.
Pana la urma si numai pe considerentul asta, imi place ca stau aici. N-or sa-ti lipseasca prietenii? Cred ca, fiind crescuta in spiritul de care povesteai, ai deja prieteni acolo, si cred, de fapt, ca cea mai buna prietena a ta esti tu. Nu?
Cred ca mi-ar fi placut tare mult sa te am tovaras de conversatie macar o data, la o cafea, sa-mi dai cateva palme de realitate peste figura mea idealist-iremediabila.
Ha!
Si, cum e pana la urma? Mahayana sau Theravada?
Ada a spus asta la 21 februarie 2009 la 2:00 pm
De fapt ( ce idioata mica sunt!) voiam sa spun ca incep si eu sa realizez colectionarea unor stari pe care le inteleg, chiar daca la alt nivel decat la cel care te referi tu. E tot o colectie pana la urma, nu?
Ada a spus asta la 21 februarie 2009 la 2:03 pm
@Trent Reznor: dupa textul pe care l-ai scris, ai voie sa ma intrebi orice. Mahayana.
@Ada: prietenii mei cei mai buni sunt aici. Si, cu toate ca e greu de crezut, probabil, nu eu imi sunt cel mai bun prieten. Am un prieten mult mai bun decat imi sunt eu.
Am mai spus-o la un moment dat: nu vreau sa se inteleaga ca eu nu aveam multe momente de bucurie in Bucuresti. Ele erau chiar foarte multe. Dar, repet, traiam o viata foarte frumoasa in pofida tarii si nu impreuna cu ea. Iar asta imi parea o uzura inutila.
confruntadurerea a spus asta la 21 februarie 2009 la 4:00 pm
Mahayana sau Theravada? Ce importanta are? De fapt, ce legatura exista intre religie si acest blog? Daca ti-e frica sa nu fii “influentat” “manipulat”
)
)
), nu esti obligat sa-l citesti. Deocamdata blogul este detinut de o autoare (cu mult bun simt si cu un talent deosebit) care poate sa scrie ce doreste aici. E o problema de intimitate si nu inteleg din ce cauza atata inversunare. Chiar mi-as dori sa citesc un post despre experientele religioase ale autoarei; ar fi interesant.
constans a spus asta la 21 februarie 2009 la 4:46 pm
A, nu. N-am inteles asta, ca n-ai avut momente frumoase aici. Nici nu e greu de crezut ca ai un prieten mai bun decat esti tu pentru tine. Deloc nu e greu. Nu, nu…
Si cum sa nu fii Bucuros in Bucuresti?
Rad…singura… Uf!
Pa, seara placuta!
Ada a spus asta la 21 februarie 2009 la 5:38 pm
Multumesc. Eram doar curios. That’s all. Am colegi si prieteni din ambele scoli. Sunt oameni deosebiti. Eu ma ocup de o traditie religioasa plasata o lecuta mai la vest de India, asa ca era si un pic de curiozitate profesionala in intrebarea mea atat de indiscreta
Ma gandeam sa mai trec pe aici,dar vad ca intrebarea mea a generat niste asperitati discursive ( la care de altfel ma si asteptam. Nu vreau sa deranjez pe nimeni. Bafta.
Trent Reznor a spus asta la 21 februarie 2009 la 9:19 pm
@Trent Reznor: nu deranjezi pe nimeni. Daca te gandeai sa treci, treci. Nu fi copil.
confruntadurerea a spus asta la 21 februarie 2009 la 11:01 pm
Da, nu fi copil! Mai treci!
Avem “stomacul” psihic destul de puternic sa putem digera elemente noi si benefice desavarsirii noastre. Si daca avem indigestii, ne tratam fara sa aruncam aversiuni discursive , critici si ” nu e asa cum spui tu pentru ca asa vreau eu, deci ma deranjezi”!
Sunt putini oameni capabili sa urmeze cu strictete un singur sistem filozofic, si au muncit mult ca sa ajunga in acel stadiu in care constientizeaza ca acest sistem e un model de conduita sanatos. Facem un bors din toate filozofiile, dar avem nevoie de o structura mentala suficient de solida ca sa putem discerne si sa alegem ce ne este folositor.
In general, vorbim mai mult decat facem, ceea ce e in detrimentul nostru. Am citit asta undeva, nu mai retin unde, dar vreau sa impart cu voi.Avem o portocala: din punct de vedere teoretic, putem invata despre originea ei, povestea, greutatea, forma, culoarea, proprietatile ei, elementele chimice care o compun, poate chiar simbolismul ei. O conduita spirituala sanatoasa ne va propune insa nici mai mult, nici mai putin decat sa gustam portocala, adica esentialul. Si poate am reusit sa spun tot cu acest exemplu.
Mai treci, Trent Reznor?
Ada a spus asta la 22 februarie 2009 la 3:40 pm