cu fiecare incapatanat pierdut

Nu ca s-ar impune, da’ parca n-ar fi rau sa trag o concluzie, poate chiar cu un usor iz de melodramatism, o concluzie a vietii mele de pana acum in Romania. O concluzie trasa cu toata seriozitatea – asa ca, de fapt, nici macar nu incerc sa-i dau o nota melodramatica, va avea obisnuita nota seaca, obisnuita nota a sarcasmului, a uzurii nefiresti aduse de o societate care isi respinge in mod sistematic valorile si care nu conteneste sa refuze o privire atenta asupra trecutului, o intelegere a lui, o asumare a lui, ca premisa esentiala a unui inceput real. Poporul roman a fost si ramane o ghicitoare pentru mine – si am ales cu grija cuvantul, intentionat nu am spus “enigma”. Pentru ca “enigma” este un cuvant intens, adanc, cu greutate. Ghicitoarea e mai usurica si mai tampita decat enigma. Poporul roman ramane asadar o ghicitoare de nedeslusit pentru mine, oricum am incercat sa-i abordez felul de functionare, nu am reusit sa-i inteleg mecanismele, nu am reusit sa-i inteleg metodele de supravietuire, complacerea in greseala si abuz. Nu am reusit si m-am straduit constiincios ceva vreme, nu m-am lasat prada isteriilor marunte, nu sunt genul de om care sa se supere pe o tara pentru ca nu se circula fluent sau pentru ca nu sunt suficient de politicosi vanzatorii. Pe mine ma supara esenta tarii asteia, esenta care mie imi pare corupta. Si aceasta coruptie a esentei este elementul pe care am incercat sa mi-l explic. Ani de zile.
Inainte de a va spune cu ce gust plec eu de-aici, as vrea sa redau o bucata dintr-un text al lui Mircea Eliade, un text continut in volumul “Virilitate si asceza – scrieri de tinerete, 1928”. Textele acestui volum au fost scrise de catre Eliade la varsta de douazeci si unu de ani, inainte ca acesta sa plece catre India.
“Nu voi scrie asupra acelui an consumat 1927. Pentru un tanar, bilanturile sunt umiliri. Ce ne mai leaga acum de tot sirul zilelor si noptilor scurse in acelasi ritm meschin, cu aceleasi nelinisti mediocre, cu aceleasi dureri si aceleasi desfatari? Ce s-a petrecut vrednic de tinut in seama pentru noi, tinerii? Nu ne mai multumim cu studii adunate in volume cu eroism de gazeta, cu romancieri filozofand asupra tristetilor necesare? De ce sa comentam mignonele evenimente culturale, o carte, o polemica, un nume nou? Nu le putem privi decat cu dispretuitoare blandete. In acel an 1927, nici un tanar n-a naruit definitiv faima unui batran. In acel an 1927, nici un tanar n-a daruit tarii cea dintai dintre comorile sufletului nou.
Am zbenguit cu totii – sa o recunoastem – pe marginea aceleiasi prapastii, cu aceleasi gesturi mostenite, cu aceleasi strigate imprumutate. Nimeni dintre noi n-a avut nebunescul curaj de a se avanta asupra intunericului. Nimeni dintre noi nu si-a riscat creierul in vreuna din(tre) acele tainice experiente de pe urma careia ar fi putut smulge un autentic diamant pentru lesiatica noastra cultura.
Am fost toti mediocri, ingamfati de o jalnica veselie. (…) Nu trebuie sa ne pastram in fata decat drumul nostru. Ce ne pasa de toti netrebnicii juni ai generatiilor, de toti cheflii si gansacii imbobociti la Paris, de toate haimanalele culturale – cand simtim ca mediocritatea ne-a coplesit si pe noi, ca slabiciunile ne-au impiedicat sa ajungem eroi (…)?”
Si pentru mine bilanturile sunt umiliri dat fiind ca am trait in Romania si simt ca nu mai sunt legata de toata furia pe care m-a facut Romania sa o resimt. Nu sunt senina, nu sunt renascuta, nu sunt vindecata, sunt doar de un cinism feroce, nu mai cred in vindecarea poporului nostru, nu am gasit nici un fir, nici un indiciu care sa ma duca in directia unei rezolvari. Nu am dat si nu dau dovada de infantilismul care sa ma faca sa ma las iritata de mase, de pleava, de prosti. Stiu ca suntem un popor de tarani, stiu ca nu suntem educati, stiu ca suntem niste vite, in mare parte. Eu sunt suparata pe mediocritatea intelectualilor. Nu doar in creatie ci si in viata, sunt suparata pe delasarea lor, pe impacarea lor cu situatia romaneasca, pe fraternizarea lor cu sistemul, oricare ar fi el. Sunt suparata pe oamenii care ar putea sa schimbe ceva dar care se multumesc cu o minima comoditate si cu o micuta barfa. Sunt suparata pe oamenii care si-au gasit doar o modalitate de supravietuire, cand ar fi putut trai.
Am tras oameni dupa mine multi ani la rand. Am fost o energie atat de vie si constructiva incat uneori imi paream de-a dreptul ridicola in convingerile mele, in entuziasmul meu, mai ales in raport cu privirile indobitocite si lenese din jurul meu. Am facut tot ce se putea face in tara asta, de la munca pana la deschidere emotionala, am trezit scurt sisteme de gandire ca apoi, odata ce m-am indepartat putin de ele, sa le vad inchizandu-se la loc in comoditate si mediocritate.
Plec nelamurita. Asta cred ca este cuvantul cel mai potrivit. Nelamurita. Si nimic nu poate sa fie mai rau. Nu stiu de ce s-au petrecut si se petrec lucrurile asa in Romania, nu stiu care ar fi solutia redresarii demnitatii acestui popor, nu vreau sa ma intorc sa-l ajut. E discutabil daca el m-a infrant pe mine sau eu pe el. Discutabil pe dracu. E limpede. El pe mine. Faptul ca nu ma car cu coada intre picioare este doar o chestiune de forma, de stil, nu de fond. Plec pentru ca poporul roman ingroapa orice entuziasm, orice motivatie, orice incercare de lamurire a trecutului sau prezentului, orice incercare de a lumina si corecta, plec pentru ca lumea se simte bine aici, de fapt. Eu sunt outsider-ul, eu nu ma simt bine. Eu refuz sa gasesc o modalitate de colaborare cu aceasta tara. Si, da, refuz in perfecta cunostinta de cauza, dupa un indelungat studiu de caz, sa-i zicem. Refuz sa colaborez cu tara mea in forma ei actuala.
Sper sa o gasesc altfel cand ma intorc? Nu. As fi ipocrita sa spun ca da. Cred ca Romania va fi tara care va supravietui greoi, mitocanesc, fofilandu-se vesnic, nelasandu-se atinsa de nimic important, de nimic grandios. Cred ca refuzul sistematic al romanilor de a se autoanaliza va produce monstruozitati din ce in ce mai mari, cred ca mojicia, mizeria in care traim, batjocorirea oribila a putinelor valori pe care le avem, reactiile ambigue sau lipsa fata de structurile comuniste nedisparute, fata de mineriade, fata de un trecut care ne-a omorat intelectualii si ne-a desproprietarit nobilimea – cred ca toate astea ne vor ingropa din ce in ce mai adanc, modalitatile prin care ne agatam de marginea prapastiei fiind din ce in ce mai agresive si mai penibile.
Nu dau nici o sansa Romaniei. Nu agreez nici o modalitate de supravietuire aleasa de romani pana acum. Mi se strepezesc dintii de fiecare data cand vad cate un culcus presupus protejat si armonios, nu il percep decat ca pe o capitulare la noi in tara. Cine se culcuseste aici, inseamna ca s-a dat batut. Daca cineva alege o viata calduta aici, leganandu-se in coruptia generalizata, in lipsa de comunicare, in primitivism, in topenie, atunci eu nu vreau sa ii vad aceasta viata calduta. Si imi permit sa il condamn. Ca sa parafrazez un titlu de album (albumul unui mare cretin, din pacate): “Get the truth or die trying”, as zice eu. Nu poti sa te asezi peste o enorma panza de minciuna, nimeni nu ar trebui sa fie capabil sa isi gaseasca o modalitate de a supravietui intr-un asemenea context. Si imi permit sa ii condamn pe toti cei care o fac.
Da, suntem mediocri. Si suntem si ingamfati. Asa am fost intotdeauna. Mediocri, asa cum spune Eliade. Si un popor mic, frustrat, asa cum spune Cioran. Mediocritate, minciuna, coruptie, slabiciuni si refuzul consecvent de a recunoaste aceste lucruri, asa incat sa avem o sansa la vindecare. Nu ne-am schimbat deloc. De cand citesc eu despre tara asta si pana astazi nu ne-am schimbat deloc. Nu am avansat deloc. Iar alte tari au facut-o, sa nu ne mai mintim ca nu au facut-o. Au facut-o si o fac.
Nu doresc nimic Romaniei. Nu imi doresc decat mie sa pot sa ma implic cat mai putin in mersul ei. O relatie esuata te marcheaza, toate celelalte relatii vor fi sub semnul ei. Imi asum aceasta mutilare. O prefer celei zilnice, celei care nici macar nu iti da sansa de a te replia pentru ca este continua, in bucati mici. Asadar, plec mutilata si nelamurita. Coplesita de mediocritate si scarbita de complacerea in ea.
Plec si cu un sentiment de vinovatie pentru ca nu am putut sa fac relatia asta sa mearga. Se stie ca cel ca lumea dintr-o relatie isi pune problemele. Partenerul de cacat isi vede nestingherit de treaba lui, se arunca in alta relatie, considerandu-te pe tine vinovat ca l-ai parasit sau bucurandu-se ca a scapat de tine – de tine, cel care tot incerca sa-i clatine comoditatea, viata lipsita de coloana vertebrala.
*stiu ca poporul roman este plictisit de “incapatanarea” celor care nu tac, de incapatanarea celor care insista pe redresare – tot ce pot sa spun este ca acesti incapatanati sunt tot ce mai are poporul asta roman, sunt singura lui sansa; cu fiecare incapatanat pierdut, tara isi pierde din speranta
~ prin confruntadurerea pe 5 februarie 2009.
Postat in moarte psihica
Etichete: barfa, capitulare, coloana vertebrala, consecventa, entuziasm, ghicitoare, incapatanare, mutilare, relatie, scarba, trecut



@confruntadurerea: Am onoarea si placerea sa comentez primul. Si, cu riscul de a fi superficial, as vrea sa precizez ca, pe langa toate motivele pe care le-ai enumerat si cu care ma identific, eu sunt totusi si genul de om care sa se supere pe o tara pentru ca nu se circula fluent sau pentru ca nu sunt suficient de politicosi vanzatorii. Pentru ca ma indispun si mai tare decat sunt oricum din cauza motivelor mai grave, cand micile gesturi ar fi putut, tocmai, sa-mi mai fi dat cate o urma de speranta, din cand in cand.
Pe curand, in orasul ursului. Sper ca nu renunti la blog.
fursecul mecanic a spus asta la 5 februarie 2009 la 7:02 am
Tot ce ai spus aici face atata sens. Observ si eu aceleasi lucruri in fiecare zi si ma gandesc , probabil cum ai facut-o si tu de multe ori, la o solutie. Concluzia e ca nu prea ai cu cine. Prietenii mei se complac intr-o existenta materialista ducandu-se in fiecare zi la serviciu ca niste roboti si intorcandu-se spre seara storsi de viata. Nu gasesc un subiect care cat de cat sa imi gadile intelectul, ci doar conversatii inutile spiritului despre cat de mult ii enerveaza munca, scoala(unii mai fac mastere) si ca nu au timp de nimic. Lipsa lor de pofta de viata ma moleseste si pe mine.
Singura mea scapare sunt bloguri ca ale tale ce trateaza aspectele adevarate ale lumii in care traim fara perdea si cu doza de cinism care trebuie. Imi place la nebunie cinismul.
Si eu sper sa nu renunti la blog odata cu plecarea.
Alnivol a spus asta la 5 februarie 2009 la 10:54 am
Eu ii admir pe toti care au “parasit” Romania. Oameni destepti care refuza sa traiasca intr-un jeg infect.
Eu mai am vreo 4 ani si am sters-o.
Poate ne intalnim la Monaco, la o cursa MotoGP sau Formula 1.
O zi insorita va doresc!
Andreas a spus asta la 5 februarie 2009 la 2:21 pm
Citindu-te, m-am cutremurat azi mai mult ca niciodată. Şi sincer, mi-au dat lacrimile. Şi mă doare inima sau sufletul sau cum i-o mai fi zicând. Insist zi de zi să mă încăpăţânez, dar tot mă simt acum vinovată … Ai tăiat în carne vie, curge sânge şi doare. Rău. Şi îţi mulţumesc. Ştii tu de ce. Eşti mutilată, zici tu. Eu cred cu tărie că cicatricile pot înnobila şi oferă multă personalitate. Şi spun enorm de multe poveşti.
LiaLia a spus asta la 6 februarie 2009 la 12:36 am
@Fursecul Mecanic: dragul meu, ai dreptate cu presupusele fleacuri. Ele te adancesc si mai mult in exasperarea data de lucruri teoretic mai importante decat circulatia sau vanzatorii. In orasul ursului? Spre rusinea mea, uitasem ca asta este simbolul Berlin-ului. In orasul ursului sa fie, atunci. Nu renunt la blog, asa cum am mai spus, nu stiu daca el isi va pastra natura. Nu stiu ce se va intampla cu tonul. Mai ales cu cel interior.
@Alnivol: sa stii ca unul din lucrurile care ma indispuneau teribil la Romania era apatia asta a prietenilor, oameni cu care copilarisem, oameni cu care stabilisem, explicit sau nu, ca nimic nu ne va infrange si blaza, oameni cu care aveam convingerea ca urma sa lupt pentru vitalitate si corectitudine pana la sfarsitul vietii. M-a durut si ma doare in continuare sa ii vad facand o pace nepotrivita cu viata de-aici. Asa cum i-am spus si Fursecului Mecanic: nu renunt la blog. Sa vedem impreuna transformarile prin care va trece blog-ul.
@Andreas: si eu ii admir pe cei care au parasit Romania. Si nu doar pe cei care au parasit-o in ultimul timp ci pe cei care au parasit-o “dintotdeauna”, sa zicem. Pe cuvantul meu ca e o idee tare buna si tare plauzibila – cea cu intalnitul la Monaco. Mai ales ca eu sunt innebunita dupa Formula 1 de cand sunt mica.
@LiaLia: pai, bine, LiaLia, ce facem aici? Eu ma asteptam sa imi dai un contrapunct zdravan, sa imi spui ca exagerez, sa imi vorbesti despre umor si despre speranta si tu ce imi spui? Ca te-a durut ce am scris eu?
Cand eram mica, ma gandeam ca personalitatea este frumoasa fara fisura, fara cicatrizari. Acum trebuie sa imi regandesc perspectiva. Trebuie sa vad frumusetea (sau macar utilitatea) mutilarii.
confruntadurerea a spus asta la 6 februarie 2009 la 7:37 pm
Gata, mi-am revenit. Deh, eram şi eu mai sensibilă ieri, de aici lacrimile şi durerea
Mai văzusem şi un film unde la final ea moare şi el naşte. Mă înţelegi. Dar trebe să-ţi povestesc, sub influenţa textului tău, am ţipat azi zdravăn la o prietenă blazată într-o realitate a ei călduţă ca supa de spital. I-am spus să îşi tragă două palme, să-şi belească ochii şi să vadă că viaţa nu-i un tort cu frişcă la tub. Şi brusc mi s-a tăiat maioneza. Şi mi-am dat seama că refuz să mai fiu prietenă cu ea. De la ce a pornit nebunia mea? De la faptul că nu ştia cine e Nikita Mihalkov! Sunt, oare, snoabă? Spune-mi tu, taie în carne vie
LiaLia a spus asta la 6 februarie 2009 la 10:28 pm
@LiaLia: iti dau un raspuns diplomat, sa stii. Un adevarat buddhist o sa fiu. Pentru ca o sa-ti povestesc ceva si tu o sa iei numai si numai ce vrei din poveste. Iesisem cu o prietena si ii vorbeam despre cat de bun este filmul rusesc (e relativ nou, nu stiu daca l-ai vazut – daca nu, te rog sa-l vezi, o sa-ti placa, am convingerea asta) “Intoarcerea”. Si ea m-a intrebat: “Si vorbesc tot filmul in rusa?”. Iar eu i-am raspuns: “Da.” Si atunci ea mi-a spus: “Atunci nu pot sa ma uit.” De-atunci am rarit pe cat posibil intalnirile si acum sunt intrerupte. Lumea ar spune ca este inadmisibil sa judeci un om in functie de reactia asta si ar spune ca este inadmisibil sa judeci un om dupa o singura reactie, in general. Sa zicem ca o astfel de reactie este un semnal de alarma demn de luat in seama.
Asa ca treaba cu Nikita Mihalkov e inca suportabila. Poate ca fata are inca o sansa, poate are sansa de a descoperi filmele rusesti, poate are chiar sansa de a-l admira pe Nikita Mihalkov ca regizor sau ca actor. Dar cei care nu suporta ideea de a vedea un film vorbit integral in rusa ce sansa mai au?
confruntadurerea a spus asta la 7 februarie 2009 la 6:13 am
Eu am vazut un film vorbit integral in japoneza si de-aia tot nu mai am nicio sansa.
Andreas a spus asta la 8 februarie 2009 la 1:37 pm
@Andreas: stai putin. Daca e sa fim cinstiti, sa fim cinstiti pana la capat. Si eu am vazut de curand un film vorbit integral in coreeana si nu ma aude nimeni spunand “cand vedem urmatorul film in coreeana?”.
confruntadurerea a spus asta la 9 februarie 2009 la 12:33 am
Singuratatea te transforma intr-un egoist. Romania te transforma intr-un insensibil daca te lasi supus de “sistem”.
Cred ca in cazul asta nu mai am nicio scapare.
Andreas a spus asta la 9 februarie 2009 la 4:58 pm
Tragic ce spui tu! Sa fiu sincera, nu-mi place, desi sunt constienta de adevarul tau. Nu pot sa spun decat ca e alegerea ta, sa pleci; n-am inteles daca pleci pentru ca nu mai vrei sa ai de-a face cu Romania sau daca pur si simplu ti s-a oferit o sansa in alta parte. Sa zicem ai noroc sau ca ti-l faci tu cu mana ta si pentru asta bravo! Sunt insa oameni care “nu pot” pleca si lor nu le ramane decat sa se confrunte cu mediocritatea si mucegaiul despre care vorbesti tu si sa “tipe” in continuare cat ii tin plamanii ca lucrurile trebuie sa se schimbe. Si se vor schimba, de asta sunt sigura! Mult succes acolo unde mergi! Din experienta proprie iti spun ca o sa-ti fie foarte dor de Romania!
Te pup!
Numai bine!
Ada a spus asta la 10 februarie 2009 la 12:39 pm
[...]oameni care “nu pot” pleca si lor nu le ramane decat sa se confrunte cu mediocritatea[...]
Dorul de casa si incapacitatea de a accepta si a aspira la ceva “nou” e doar in capul nostru.
(nu subintelegeti smiley-ul, evident, glumesc)
Eu as spune ca dvs., Ada, sunteti prea comoda.
Andreas a spus asta la 10 februarie 2009 la 4:16 pm
@Ada: pai, cum n-ai inteles, Ada? Daca plec pentru ca nu mai vreau sa am de-a face cu Romania sau daca mi s-a oferit o sansa in alta parte? Eu despre ce scriu de luni de zile? Si de cat caracter, de cata coloana vertebrala as da eu dovada daca as incepe sa critic Romania la sange doar pentru ca mi s-a oferit o sansa in alta parte? Sa o porcaiesc nitel inainte sa plec la noua sansa, nu? Chiar a putut sa transpara lucrul asta din felul meu de a gandi, de a scrie? Nu am spus de nenumarate ori ca nu ai cum sa nu ramai marcat de Romania, nu am spus ca relatia cu ea ramane si ca a ramas, fie si sufocant, frustrant, pentru oricine a parasit-o? Si cand am spus eu ca nu imi va fi dor de ea? Dar dorul nu are foarte mult de-a face cu extraordinara calitate a unui loc sau a unui om, dorul e treaba destul de paguboasa, ca sa fiu sincera.
Dupa mine, nu exista “nu pot” decat daca ai o boala incurabila care te pune in imposibilitatea de a te misca. Si, chiar si atunci, eu am incredere in puterea mintii de a te duce unde ai chef. Eu nu prea cred in asteptari si in infrangeri si nu cred ca nu exista intotdeauna o alta sansa.
Cat despre schimbarea lucrurilor in Romania, iti spun cu toata convingerea ca ele nu se vor schimba cine stie ce, nu cred ca se vor schimba in esenta multe decenii de-acum incolo. Ar fi trebuit sa fie semne pana acum si nu sunt. Este un blocaj straniu al poporului roman, un blocaj care vine din nenumarate motive pe care am incercat sa le definesc aici pe blog.
E bine sa si stii cand sa parasesti o masa de joc. Este si asta o arta. Ceea ce poate parea eroism, este, in unele cazuri, doar dependenta. Si ceea ce poate parea dezinteres sau chiar, mai rau, lasitate, este eroism.
Putini oameni se dezradacineaza de locul in care au fost formati de placere, de bucurie, tu trebuie sa stii asta. Povestile emigrarilor, chiar si cele in conditii foarte bune, fara presiuni evidente, sunt niste povesti amare.
Nu ma suspecta de ceva oribil si anume de faptul ca dau cu sutul si cu gura in Romania doar pentru ca mi s-a oferit o sansa in alta parte. Ca nu mi s-a oferit nici o sansa. Am ales sa plec la Berlin fara sa am absolut nimic “sigur” acolo. “Sigur” in termenii comuni, eu nu cred in “sigur”-ul general, poate de-aia am si atat de putina teama de orice. “Sigur” este o notiune flexibila pentru mine. De fapt, cred ca este o notiune irelevanta complet. Nu caut siguranta. Caut demnitate. Caut un loc in care sa imi ramana intacta demnitatea.
Si nu cred ca a te desprinde de ceva care te umileste se poate numi noroc, venit de undeva sau facut cu mana ta. “Noroc” este alta notiune care pentru mine nu exista, ca sa fiu din nou sincera. Ce inseamna noroc? De fapt, daca ii luam definitia, cea de “soarta, destin” – da, in asta cred. Dar cu totii avem “noroc” in ideea asta. Vezi tu, de-aia nu inteleg cum cineva poate sa astepte sa aiba noroc si sa considere ca altii au.
@Andreas: da, si eu as numi comoditate ceea ce te lasa intr-o situatie care te apasa si pe care crezi ca o poti schimba doar cu o sansa exterioara fiintei tale.
confruntadurerea a spus asta la 10 februarie 2009 la 5:04 pm
Multumesc pentru raspuns. E luung!
N-am vrut sa ma intelegeti gresit.
sa-ti schimbi camasa rapid, si…pe drum sa afli ca mijlocul de transport care plecase cu cateva minute inainte, in care as fi putut fi eu, a fost facut praf? Eu am numit asta “sansa exterioara” de a mai trai inca! Sunt sigura ca tu ai numi-o altfel! 
Recunosc ca n-am citit tot ce-ai scris pana acum, deci n-am cum sa stiu tot ce spui de luni de zile, dar nu te suspectez de nimic. Eu ma bucur pentru tine.
Cand am spus ca o sa-ti fie dor, m-am gandit la cum vei fi privita in prima instanta cand vei ajunge acolo, pentru ca esti dintr-o tara destul de blamata de ceva timp incoace, ceea ce inseamna ca si acolo vei duce o lupta crunta sau poate nu?! Dar succes! Eu n-am putut razbate in Franta, n-am putut sa trec dincolo de “aparente”.
Vezi tu? Sansa am avut-o eu, am numit-o noroc pentru ca a aparut pe neasteptate, nu am muncit pentru asta, nu am visat asta la momentul in care personalitatea mea se dezvolta aproape pe deplin, atunci cad omul incepe sa-si faca planuri de viitor si asa mai departe, ci doar cand aveam vreo cativa anisori ( ” mi-as dori sa vad o tara straina”, mi-am spus). Probabil ca proiectia a fost atat de puternica incat dupa ani de zile m-a “lovit”. Eu
l-am numit atunci “noroc”pentru ca nu stiam cum altfel sa-l numesc.Si dupa ce am incetat sa-l numesc noroc, i-am spus “un ajutor de Sus”. Repet, nu ma intelege gresit!
Si, poate nu sunt in asentimentul vostru, poate sunt comoda, cum spuneti voi, insa cred cu toata fiinta mea in sanse exterioare fiintelor noastre. Ti s-a intamplat vreodata sa intarzii la o intalnire importanta, sa injuri de mama focului ca ti s-a stricat fermoarul la camasa fix in momentul in care te incheiai pe ultima suta de metri, sa te intorci, in pana mea!
Nu stiu ce sa mai spun…
Ai mult mai mult realism in vene decat mine. Nu-ti urez deci noroc!
Ada a spus asta la 10 februarie 2009 la 7:07 pm
@Ada: din respect pentru tine si pentru a insuma ceea ce am scris pana acum pe blog am scris un raspuns lung.
A-mi dori mult succes, a spune ca te bucuri pentru mine e mult. Mai ales ca nu imi impartasesti convingerile despre Romania.
Cu riscul de a lungi si acest comment, iti spun ca am scris si despre stigma unei tari blamate dar am scris si despre faptul ca odata educat de mic in spiritul tarii in care pleci, lucrurile sunt diferite fata de o simpla aruncare in bratele unei tari pe care o contin propriile fantezii.
Eu nu sunt femeia care dintr-o micuta criza de frustrare pleaca undeva sa se linisteasca.
Nu ma duc sa “razbat”, Ada. Ma duc sa traiesc. Am scris si despre asta, despre cum ma raportez la plecare. Ma duc sa traiesc, pur si simplu. Nu le vreau job-urile, nu le vreau ajutorul, nu vreau sa ma impun in societatea lor, nu vreau decat sa traiesc intr-o societate care imi impartaseste valorile si care le respecta pe ale oricui. Si abia pe urma vad ce vreau sa fac. Am scris ca ceea ce voi trai la Berlin este o convalescenta.
Sansele exterioare despre care vorbesti tu: uite, citeste o carte despre asta. Numai si numai despre asta. S-ar putea sa iti placa. Este scrisa de Jonathan Cainer si se cheama… stai putin sa vad cum se cheama in engleza, ca eu o vad in germana la mine in biblioteca… se cheama “Cosmic Ordering”.
Care sunt “aparentele” dincolo de care nu ai putut sa treci? Ce s-a intamplat in Franta?
confruntadurerea a spus asta la 10 februarie 2009 la 8:27 pm
E prea lunga povestea cu Franta si motivele intorcerii mele nu au fost doar “aparentele” de care ti-am spus. A fost un dor de casa nebun, de oamenii mei, de prieteni, un dor care a invins, daca pot sa spun asa, nevoia de a sta. Nu m-am simtit bine printre straini, atata tot. Eram si mai tanara, ce pot sa spun? Dar am prieteni care au ramas si le e bine,poate, dar tot nu-mi doresc sa fi ramas pentru ca anul pe care l-am stat in Franta am simtit ca ma pierd cu totul… am trait atacuri de panica si experiente out of body cat pentru o viata intreaga, cred! (Exagerez, bineinteles!;) Unele ma ingropau, altele ma ridicau! In fine, astea sunt alte povesti!
Din ce-mi spui tu acum, dupa ce mi-ai explicat, inteleg mult mai bine plecarea ta. E greu de crezut ca ma bucur pentru tine? De ce?N-am spus ca nu-ti impartasesc opiniile, am spus doar ca mai cred intr-o sansa. Sansa in care tu nu mai crezi, atata tot. Fiecare dintre noi avem libertatea de gandire si de alegere, nu?
Mersi frumos pentru recomandare, o sa citesc cartea negresit.
Si… nu ma intereseaza ca nu ma crezi, eu tot ma bucur…
Ada a spus asta la 10 februarie 2009 la 11:54 pm
@Ada: Out of Body Experiences? Lasa imediat orice urma de retinere la o parte si povesteste-mi. Aici sau pe mail. Si sa imi spui daca ti-a placut cartea lui Cainer. Dar pana atunci povesteste-mi despre OBE-uri. As putea juca teatru si as putea adauga “daca vrei” sau “te rog”. Dar nu joc.
confruntadurerea a spus asta la 11 februarie 2009 la 4:13 am
Ok, iti povestesc pe scurt cate ceva si pe urma iti spun cea mai draguta experienta din Franta.
Totul a inceput cand eram printr-a zecea, si cand m-am speriat ingrozitor. Am vrut sa dorm de-amiaza ( in camera aia n-am mai dormit pe urma vreo cativa ani) si cand credeam ca aproape am adormit si ma simteam asa de relaxata, am auzit un zgomot infiorator, un fel de bazait ingrozitor, si senzatia ca ma afundam tot mai mult si o ameteala de nedescris… am vrut sa strig, am inceput sa ma zbat timp in care ochii imi erau extrem de grei si nu puteam sa-i deschid de tot, vedeam camera, si nu stiam ce sa fac sa ma ridic. Socul a fost cand mi-am ridicat mana si am constientizat cu stupoare ca mana mea era tot pe pat, dar eu o simteam sus, foarte sus. M-am speriat foarte rau. Mi-am dat seama ca agitatia nu facea decat sa inrautateasca senzatia si zgomotul, asa ca m-am linistit, cruce nu puteam sa fac ( ca m-am gandit imediat la varianta nereligioasa a experientei mele), crucea cu limba era la fel imposibila (o sa razi, da’ asa m-a invatat bunica sa fac in momente dificile), dar gandurile erau ale mele, vocea mea interioara era tot a mea asa ca am spus un Tatal Nostru larg, si am stat linistita sa vad ce se intampla. Starea de ameteala a disparut, incet incet zgomotul s-a transformat in forfota de-afara, si am inceput sa ma misc.
Starile nu au disparut, de-a lungul anilor, au devenit din in ce mai intense, n-am stiut sa le explic, mi-a fost teama sa povestesc celor din jur, doar bunicii si prietenei mele bune le-am spus. Preotul catre care ma indemnat bunica sigur stia mai mult decat mi-a spus, sau o fi crezut ca sunt prea mica sa pot intelege, mi-a facut niste rugaciuni si mi-a spus ce sa citesc in fiecare seara. Cu timpul am inceput sa fac experimente pentru ca simteam ca nu sunt simple vise cum credeau ceilalti. Si tot cu timpul am realizat ca nu trebuie sa-mi mai fie teama. Pentru ca teama era cea care nu ma lasa sa ma despart de corp.
N-ai cum, stiintific vorbind, sa fii un om odihnit si sa adormi in cateva secunde. Toata chestia se intampla in cateva minute, timp in care aveam toate simptomele astea si din care-mi impuneam sa revin.
Cea mai adevarata experienta a fost cea din Franta, dupa care restul a fost usor.
Eram in pat, 1:13 minute, a doua zi aveam un examen urat, eram putin agitata, dar intotdeauna gandul la bunica mea si la felul cum ma tine in brate cand sunt suparata, ma calmeaza. Radioul era pornit, muzica era frumoasa, afara in parcul campusului erau niste colegi care se distrau si radeau…cred ca am atipit, am inceput sa percep cu fasait aiuristic ca si cum radioul inecrca sa treaca pe un alt post…de-afara nu se mai auzea nimic, si … m-am simtit alunecand din pat, cumva ma afundam, acum eram jumatate sub pat, jumatate afara…am simtit ca si cum cineva sau ceva ma atragea catre fereastra, am “zburat”usor prin fereastra, si urcam… trebuie sa recunosc ca mi-era teama, n-am deschis ochii decat cand am simtit ca nu mai pot sa respir bine, si mi-era frig, era ca si cum as fi respirat un aer foarte rece, foarte curat, de munte…si am facut greseala, sau nu, nici acum nu stiu, sa deschid ochii, sa vad o ceata densa si multa zapada sub picioarele mele. In momentul acela sa produs intoarcerea, intr-o fractiune de secunda eram inapoi in pat, senzatia de frig disparuse, ochii mi-erau grei, am inceput sa disting iar vocile de-afara si muzica de la radio… m-am ridicat din pat, m-am uitat la ceas, era 1:20. Tot ce-am remarcat dupa a fost o senzatie de relaxare pe care n-am putut s-o explic.
Aflasem ulterior despre calatoriile astrale, despre experientele in afara corpului, si aceea a fost prima si una dintre cele mai autentice de pana atunci.
O alta data mi-am socat un prieten dintr-o tara indepartata pe care l-am intrebat daca mama lui spalase cateva lucruri si folosise un balsam pentru rufe cu parfum de flori. Stiu ca e comun sa speli rufe si sa folosesti balsam de flori, dar care sunt sansele sa le miroase cineva de la 5000 si mai bine de km departare?
Ma rog, sunt multe si frumoase. Cert e ca m-am obisnuit cu asta, dar nu povestesc foarte des. Cum ti-a placut tie?
Crezi ca-mi poti spune mai mult decat stiu eu? Mi-ar fi de folos.
Multumesc.
Ada a spus asta la 11 februarie 2009 la 1:19 pm
Am uitat sa spun, ce-am inteles eu din experienta aia autentica a fost ca eram cumva in drum catre Romania, sa stau in brate la bunica. Ceata cred ca erau nori, iar zapada era de prin Alpi
sau de prin muntii nostri?! Probabil n-o sa stiu niciodata. Si voiam sa-ti mai spun ca am auzit de tehnici prin care iti poti induce iesirile, dar n-am facut asta decat o data, si am fost foarte neindemantica!
) Am vrut sa merg sa vad pe cineva, am trecut prin toate fazele, zgomot, detasare, zbor, orase, bla-bla, si cred ca m-am asezat foarte aproape de fata personajului si invers, pentru ca in momentul cand am fost constenta ca-l vad, cu susul in jos, si foarte de-aproape, m-am speriat de m-am zapacit!
Bye now! Astept un semn de la tine.
Ada a spus asta la 11 februarie 2009 la 1:31 pm
@Ada: acum scriu doar scurt, insa sper sa gasesc timp la noapte sau maine noapte pentru a scrie mai mult.
Esti un om foarte “norocos” (asta ca sa glumesc un pic legat de micutul nostru conflict) sa poti avea asemenea experiente neinduse, fara exercitii de respiratie, fara inducerea ghidata a unei stari de transa. Oamenii ca tine au un contact mult mai viu cu energia Universului decat oamenii obisnuiti, sa zicem. Si oamenii ca tine mor cu mult mai multa usurinta – in ideea in care sunt mult mai impacati cu trecerea in alta dimensiune, in ideea in care o fac cu lejerete si cu bucuria despre care ai scris in experienta pe care mi-ai povestit-o in detaliu.
Ma amuza un pic dar ma mahneste mult mai mult cum primitivismul poporului nostru recurge imediat la solutia mersului la preot, care trateaza ce se intampla ca pe ceva impotriva firii cand, de fapt, aceste lucruri sunt perfect naturale, oricum mult mai naturale decat statutul de preot sau decat religia crestina, in general.
Sper ca intre timp ai reusit sa resimti fericirea acestui statut privilegiat al tau, fericirea acestui contact firesc (pe care oamenii se straduiesc in fel si chip sa-l obtina – asta in cel mai bun caz; exista oameni atat de rupti de orice fel de adevar incat nici macar nu cred ca trebuie sa obtina aceste lucruri, considerandu-le prostii sau lucruri impotriva lui Dumnezeu si alte rahaturi).
Adaug inca un lucru: oameni ca tine sunt capabili, evident, de a se autoproteja mult mai bine decat altii in cazul unei suferinte fizice, putand sa isi paraseasca usor corpul, situandu-se acolo unde ne vom situa oricum cu totii si anume in afara lui.
Adaug si cliseul care nu este cliseu in acest context si anume: iti multumesc ca mi-ai scris.
Asta a fost scurt? Daca nu ar trebui sa plec in doua minute, as mai scrie.
confruntadurerea a spus asta la 11 februarie 2009 la 7:34 pm
Si vreau sa citesti o carte, trebuie sa gasesc cum se cheama ea in original, o carte a lui Elisabeth Kübler Ross, medicul psihiatru care si-a schimbat viata si sensul meseriei datorita unui OBE asemanator cu cel pe care mi l-ai descris tu. In germana se cheama “Sehnsucht nach Hause”.
confruntadurerea a spus asta la 11 februarie 2009 la 7:40 pm
De fapt, cred ca a scris-o in germana pe asta, va trebui sa vad daca s-a tradus. Inchid, inchid, inchid laptop-ul.
confruntadurerea a spus asta la 11 februarie 2009 la 7:41 pm
Multumesc si eu pentru raspuns, si imi pare bine ca te “inspir” sa-mi mai dai cate ceva de citit, ca in ultimul timp am fost cam lenesa. Dupa vreo cateva cartulii de-ale lui Omraam Aivanhov am intrat asa intr-o stare profunda de meditare; nu prea ma mai preocupa starea de fapt a Romaniei, nici aia mondiala, care ma infurie de fiecare data, ma preocupa un pic mai mult starea mea, eul meu, izolarea mea asa un pic, de tot ce-i in jur…mai ales dupa ce m-ai “certat” si tu un pic…
cam simt ca stau pe loc. Si nu e bine.
Trebuie sa-ti scriu citatul asta, e din Aivanhov,”Ganduri pentru fiecare zi” si uite ce e scris la 12 februarie, ironia sortii :
“Este adevarat ca exista multe lucruri de corectat in societate, dar aceste transformari nu trebuie sa se faca prin violenta. De altfel, adevaratele schimbari nu se fac niciodata prin violenta. Violenta antreneaza mereu lucruri mai rele decat acelea pe care pretinde ca le combate. Atunci, cum putem transforma societatea? Prin felul nostru de a trai. Schimbandu-ne mai intai pe noi insine, vom putea pune apoi in miscare intreaga lume. Este ceea ce ne arata Invatamantul Fraternitatii Albe Universale: el ne ofera toate regulile, toate metodele, astfel ca lucrand asupra noastra insine sa devenim intr-o buna zi dovada ca este posibil sa concepem o societate mai buna. Omenirea poate deveni o fraternitate, o familie, dar pentru aceasta trebuie ca unii sa dea exemplul si sa ajunga sa se impuna. Da, sa se impuna, dar nu prin violenta, se se impuna prin noblete, prin semetie, prin lumina, prin frumusete…acela care nu este capabil sa se impuna astfel nu poate pretinde ca va transforma societatea.”
Ce spui de asta? Cu ce esti de acord din toata pledoaria pentru lumina a lui A?
Ada a spus asta la 12 februarie 2009 la 9:35 pm
@Ada: eu sunt de acord cu tot, mai ales ca astea sunt si ideile de baza ale buddhismului (spuse altfel), am convingerea ca numai perfectionandu-te pe tine poti contribui cu adevarat la o societate, la energia universala. Doar ca pana si treaba asta a fost contrazisa in Romania iar personalitatile desavarsite sau aproape de aceasta desavarsire au fost batjocorite, simplu spus. Sigur, putem da dovada de eroism nesfarsit dar eroismul poate deveni foarte usor ridicol si isi poate pierde miza pe parcursul desfasurarii lui neoprite.
Ce vreau sa adaug la citatul tau, ce vreau sa adaug in continuarea lui, de fapt, este ca a da un exemplu, a fi incarcat (vrand sau nevrand) de noblete, a fi luminos si a te impune prin toate astea nu implica neaparat mentinerea ta intr-o groapa adanca si imputita. Luminozitatea si nobletea nu trebuie puse la incercare continuu, nu trebuie sa ne testam aceste calitati chinuitor zi de zi, mentinandu-le la nesfarsit sub presiunea urii si dispretului celorlalti. E frumos, sigur – insa, daca tot tinem la perfectionarea si desavarsirea noastra, nu cred ca trebuie sa cadem in plasa obligativitatii de a le mentine intr-o cloaca mediocra. Nici macar intr-o cloaca oribila, demonica ci intr-una care nici macar nu te provoaca.
Eu cred in retragerea intr-o intimitate productiva, am incredere in retrageri si multe lucruri importante ale lumii asteia s-au facut in retragere, nu in comuniune explicita perpetua cu o realitate apasatoare sau placuta. Buddhismul incurajeaza insingurarea atunci cand nu poti sa fii tu insuti in mijlocul unei realitati care te disturba.
Problema in Romania este speciala (o spun cu cel mai amar gust): sunt nenumarati oameni care se impun prin noblete, blandete, rafinament si luminozitate. Insa prea multi devin teribil de mahniti pentru ca sunt nevoiti sa poarte prea multe lupte marunte, de uzura, lupte care-i indeparteaza de la drumul lor.
confruntadurerea a spus asta la 13 februarie 2009 la 4:35 am
confruntadurerea romanii astia care te-au infrant,de care ai fugit ,sunt o natie rea si foarte impotrivitoare.Sunt mediocri incapatinati si foarte batjocoritori.Le lipseste bunul simt,de fapt caracterul crestin, care nu poate fi dobandit decat prin credinta care vine din cunoasterea lui Dumnezeu prin Isus.
De fapt “ma descurc” este expresia ce-l caracterizeaza.Crede ce vrea si ce-i place,este arogant si se bazeaza pe ratiunea lui limitata si corupta. Nu recunoaste nici o autoritate,chiar daca exista una ,se fofileaza el cumva ,ca doar e descurcaret.
Intr-una din scrisori ai pus un gand al unui om ilustru ce este insusit foarte bine de acest neam despre care vorbesc.Nu inteleg cum si l-a insusit ,probabil ca e in fiinta umana.De aceea am sa-l pun mai jos.
“Nu crede nimic, oriunde ai citi si oricine ar spune, nici macar daca eu am spus, atata vreme cat acest ceva nu este in acord cu ratiunea ta si cu bunul tau simt.”
Sa ai pace!
trestie franta a spus asta la 14 februarie 2009 la 7:30 pm
@trestie franta: asteptam sa vad unde e mizeria. O simteam, plutea in aer dar nu stiam cum se va materializa exact.
Dincolo de gluma, a nu intelege importanta si adevarul continut in ceea ce spune Buddha mi se pare infinit de trist.
Cum poate fi cineva deranjat de acest citat in loc sa fie inspirat? Este imposibil de inteles pentru mine. Cum poate cineva sa simta acest citat ca pe ceva rau? Din nou, este imposibil de inteles pentru mine.
Eu voi avea pace. Incearca sa gasesti si tu un drum catre ea.
confruntadurerea a spus asta la 15 februarie 2009 la 12:27 am
@trestie franta: adaug ca fiecare om este atotputernic. Nu trebuie decat sa aiba curaj sa descopere, sa inteleaga si sa foloseasca asta. Ti-am mai spus si iti repet: iti pierzi timpul cu prostiile de care te agati. Ceea ce gandesti este demn de mila.
confruntadurerea a spus asta la 15 februarie 2009 la 5:30 am
Spune-mi ca te referi la ideea de lege universala a atractiei cand spui “omul e atotputernic”, nu ai exclus puterea creatore din ecuatie, nu?
Ada a spus asta la 15 februarie 2009 la 11:56 pm
@confruntadurerea:cu siguranta nu cu ochii mintii privesti,ci ai urechilor.Suna frumos ,te incanta pentru ca iti da senzatia de libertate.Insa te amagesti crezand ca exista libertate in afara Lui,a legilor Lui,a poruncilor Lui.
rice autoritate porunceste ,adica emite legi.Omul trebuie sa se armonizeze cu ele. Buddha insa indeanma la nesupunere la necredinta.
Exista in universul asta Cineva care a instituit legi dupa care functioneaza intregul univers. Pamantul cu tot ce e pe el functioneaza dupa legile Lui.Dar omul vrea sa armonizeze,daca se poate,legile lui Dumnezeu,cu ratiunea si bunul lui simt.Si pentru ca lucrul acesta e imposibil de facut,sfideaza pe Dumnezeu cu ratiunea si legile Lui, cautand un Dumnezeu permisiv.
“nici macar daca eu am spus,,vezi aroganta? Un om lipsit de autoritate duce lumea in ratacire.Dumnezeu chiama ,invata,indeamna,indreapta,mustra si porunceste pentru ca ne vrea binele,pentru ca ne iubeste.
Retine lucrul acesta
De curand povesteai desfasurarea unor evenimente dintr-o alta realitate. Realitate in care nu mai erai asa puternica.Ti-a cam fugit pamantul de sub picioare,liftul mergea altfel,totul era altfel.Spatiul sa schimbat nu la dorinta ta,ci ti-a fost dat. iar tu crezi in continuare ca esti atotputernica.
Mai retine un lucru :n-ai avea nici o putere daca nu ti-ar fi fost data de sus,dar important e ce faci cu ea.
trestie franta a spus asta la 16 februarie 2009 la 12:38 am
@trestie franta: nu incepe iar. E inutil. Fata de mine si fata de oricine. Ceea ce sustii tu este stupid.
Nu mi-a fugit deloc pamantul de sub picioare, nu ai inteles nimic din ce am scris. Sunt atotputernica. Orice fiinta e. Buddha indeamna la putere, inteligenta si discernamant, nu te mai caca degeaba pe tine.
Totul se schimba la dorinta noastra. Totul. Asta este cheia lumii asteia iar tu te tot tarasti in mocirla ta miloaga cu Dumnezeul tau care porunceste.
confruntadurerea a spus asta la 16 februarie 2009 la 4:03 am
@trestie franta: si invata sa scrii in limba romana. Mi-a spus Dumnezeu sa iti transmit. Deloc nu ii asculti poruncile. Ca parca ti-am mai poruncit prin mine si alta data.
confruntadurerea a spus asta la 16 februarie 2009 la 4:04 am
Da, totul se schimba la dorinta noastra! Sunt de acord! De aici, haosul!
Ada a spus asta la 16 februarie 2009 la 11:40 am
@confruntadurerea:Bine ai sosit in Sf schit Berlin! Ma bucur ca ai scapat de buddhistii din romania si ca de acum totul o sa-ti mearga bine.Iti multumesc pentru citatul lui Buddha,care ma ajutat sa inteleg ce fel de oameni sunt cei calauziti de ratiunea si bunul lor simt.
trestie franta a spus asta la 17 februarie 2009 la 10:32 pm
@trestie franta: sa citesti cat mai des citatul ala. Cine stie? Poate ca reusesti sa te salvezi cumva din gaura oribila in care te-ai baricadat.
confruntadurerea a spus asta la 17 februarie 2009 la 11:16 pm
am citit articolul asta de foarte multe ori, m-am regasit si m-am pierdut in el, l-am aratat catorva persoane capabile sa priceapa si dispuse sa citeasca o chestie mai lunga in care nu se injura. nu stiu ce ai simtit cand ai plecat din Romania, dar imi permit sa imi imaginez ca se aseamana cu ceea ce am simtit cand am incetat sa cred in Dumnezeu. Dezamagire, pentru ca te-ai amagit si ai sperat, confuzie si vinovatie pentru aici se incheie totul. Nu asa cum ai vrea uneori, nu poti sterge cu buretele toate faptele care te-au determinat sa actionezi intr-un fel sau altul, nu poti opri interbari si amintiri sa te bantuie, nu pleci in alta dimensiune in care nu vei mai auzi de asta, dar pui punct.
Nu stiu daca ma aseman catusi de putin cu tine, nu am avut bunul simt sa citesc si comentariile de mai sus, cel putin nu de data asta, nu stiu daca are sens ceea ce scriu aici, dar mai mult ca niciodata mi-a fost sete sa citesc articolu asta.
eu mai am de stat, lectia asta dura de supravietuire nu s-a terminat pentru mine. Ma zbat sa raman ceea ce cred ca sunt.
Ma cred unul dintre acei incapatanati, sunt pierdut mai mult de jumatate dar caut un motiv adevarat, nu un pretext, care sa ma opreasca.
nu stiu de ce am aberat aici. asa mi-a venit si pentru mine asta e un motiv destul de bun.
ps: ma bucur sa aflu ca ti-ai recapatat miza si te-as sfatui sa nu incerci sa-ti dresezi vanitatea.
roguefilthypunk a spus asta la 27 aprilie 2009 la 12:28 am
@RogueFilthyPunk: datorita tie si din respect pentru tine am recitit si eu post-ul meu.
Comparatia ta cu pierderea credintei imi pare foarte pertinenta. Iti pot spune ca pierderea sperantei in privinta Romaniei seamana mult cu pierderea increderii mele in crestinism. Asa ca paralela facuta de tine mi-a dovedit cat de bine ai inteles ce simt si, daca imi permiti, cat de aproape suntem ca mod de gandire.
Din cat te cunosc eu, pot spune ca esti unul din incapatanati. Suna atat de ridicol (dat fiind ca multa lume spune asta fara sa creada) dar eu iti simt, ti-am simtit intotdeauna puterea mintii.
Felul direct in care mi-ai spus ca te-ai bucurat sa afli ca mi-am recapatat miza m-a incantat extraordinar. Mi-ai spus doua lucruri (ca te bucuri ca mi-am recapatat miza si ca ma sfatuiesti sa nu incerc sa imi dresez vanitatea) si lucrurile astea spuse de tine au foarte multa autenticitate, le-am simtit intrandu-mi instantaneu in minte. Iti respect foarte mult autenticitatea. Foarte mult.
confruntadurerea a spus asta la 27 aprilie 2009 la 12:58 am