o foarte scurta prezentare a dialogului romanesc
Romanul vrea sa te intimideze de la prima intalnire. Te jigneste un pic, te mahneste un pic, iti vorbeste de sus, isi marcheaza teritoriul fara pic de subtilitate. De la bun inceput, romanul vrea sa intelegi ca trebuie sa-l stii de frica, trebuie sa intelegi ca nu te tragi cu el de sireturi si ca nici nu-i poti inmuia inima cu una, cu doua. Vrea sa te doboare, sa te tina tintuit la pamant si abia cand esti intins pe jos sa inceapa discutia. Daca nu te lasi doborat, se lasa cu scandal de suprafata care se incheie repede dat fiind ca nu are savoare pentru agresor. Daca te lasi doborat si nu mai misti, pleaca, aruncandu-ti, eventual, cateva insulte care sa-l descarce complet. Daca te lasi doborat dar mai misti un pic dintr-o mana sau dintr-un picior, il intrigi si atunci ramane langa tine, iti ofera grandoman putina mistocareala. Te adulmeca, te mai bruscheaza un pic dar incepe, in scurt timp, sa relaxeze situatia cu glume. Te ameteste cu fraze fara noima, vrea sa te scoata complet din registrul pe care esti sigur si in care valorezi ceva, vrea sa te duca pe o strada laturalnica, unde sa te poata porcai in liniste. Daca te tii tare si nu vrei sa iesi din teritoriul tau, daca simte ca treaba aia cu “Die Gedanken sind frei” (“Gandurile sunt libere”) e pe bune, incearca sa se imprieteneasca un pic cu tine, macar pana cand isi da seama cum sa te loveasca din nou si cum sa nu mai misti de data asta. Se preface ca intra in discutie, se preface ca teritoriile se pot armoniza, ca se poate construi o zona comuna, ca te poti ridica, discutand de la egal la egal. Tu capeti incredere, nu pentru ca esti tampit, nu pentru ca esti sensibil, nu pentru ca ai nevoie de afectiune, nu pentru ca nu te pricepi la jocuri ieftine de putere ci pentru ca stii ca toata aiureala de pana acum este doar un semn de slabiciune din partea lui. Si te bucura faptul ca s-a detensionat situatia, chiar vrei sa ajuti, te agati de fiecare detaliu care-l face pe romanul de langa tine uman, de orice bucatica de potential uman din el si incerci, in virtutea educatiei si firii tale, sa construiesti, nu sa darami, cu toate ca daramarea este cel mai simplu lucru de pe lume. El se reabiliteaza, deja il deranjeaza ce faci, mai ales ca nu intelege exact ce faci. In plus, te-ai si ridicat de la pamant si asta il nelinisteste. Nu are argumente pentru a purta discutia, mai ales daca stai fata-n fata cu el. Incepe sa se gandeasca la o modalitate prin care sa te doboare din nou dar se gandeste ca ar fi mai bine sa vorbeasca asa cum vorbesti tu, incearca sa-ti imite limbajul asa incat sa fie complet neasteptata urmatoarea agresiune. Il enerveaza ca ai argumente, il enerveaza ca esti puternic, il enerveaza ca incepe sa se simta neputincios in fata mintii tale. Parca ii e teama sa te mai doboare. Nu poate sa stie ce asi in maneca mai ai, pe langa mintea limpede. Atunci incepe sa te linguseasca, iti pune poate si o mana pe umar, incearca sa-ti dea impresia ca ati putea fi chiar prieteni, iti da de inteles ca agresiunea anterioara a fost facuta pentru a te cali, pentru a-ti dovedi ca lumea nu este un loc armonios, ci o jungla, incepe sa te laude pentru cat de frumos ai rezistat tintuit la pamant, incepe sa te laude pentru demnitatea de care ai dat dovada. Iti spune lucruri care sa-ti arate ca si el e ca tine, la fel de inteligent sau poate chiar mai inteligent dar iti face favoarea de a lua in calcul si inteligenta ta. Spune ca cei inteligenti trebuie sa stranga randurile. Se retrage, lasand loc de “buna ziua”. Discutia ramane in aer, neinceputa, de fapt, si, evident, neterminata. Abuzul este in clipa asta mai evident ca pe intreg parcursul intalnirii. Pentru ca latura cea mai inspaimantatoare a abuzului este cea ca tu stii ca el poate incepe din nou, oricand, fara nici un avertisment. Nimic nu e lamurit, asa incat data viitoare sa se poata reincepe aceasta scena. De la zero, ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic. Si sa se repete pana cand romanul cu care discuti isi va desavarsi tehnica de a te dobori.
Later edit: Asta este sueta subtire? Probabil. In ideea ca nu se incheaga niciodata.




Ai descris impecabil multe din situatiile in care am fost pusa in dialogul romanesc.
Eu aleg sa raman din curiozitate de obicei.Sunt curioasa ce-i pune in miscare rotitele unei astfel de persoane.
Stef a spus asta la 16 octombrie 2008 la 8:29 am
Asa e. Problema e de ce? Sint mai multe cauze aici.
Prima ar fi originea latino-balcanica care pune mare pret pe a fi tare in gura. Nu prea da doi bani pe zis si facut. Daca ai spus ca esti cel mai tare si ii reduci pe toti la tacere prin puterea glasului inseamna ca asa si e. Nu conteaza ce faci pe urma, ti-ai marcat teritoriul.
A doua ar fi primitivismul societatii noastre. Incercam sa ne revenim dupa un cataclism social care a deformat valorile pina la stadiul pe care il percepem azi. Vezi Cernobilul si animalele diforme nascute dupa aceea.
A treia ar fi, si mi-e greu sa zic asta, reducerea masiva a numarului celor cu care merita sa dialoghezi. Au murit sau sint in alte parti.
@confruntadurerea
Te inteleg ca incerci sa-ti faci curaj cu plecarea, dar sueta subtire stii bine ca e altceva.
Bizaar a spus asta la 16 octombrie 2008 la 3:02 pm
@Stef: sa stii ca si eu raman in astfel de comunicari din dorinta de a intelege cum poate functiona un astfel de mecanism. Prietenii mei nu sunt de acord cu aceasta ramanere a mea dar eu nu imi pot schimba aceasta curiozitate. Sa nu ma crezi complet naiva dar de absolut fiecare data cand cineva face un lucru oribil, in comunicare sau altfel, eu studiez cat pot de atent motivatia. Din acest “studiu” vine si ramanerea mea prelungita.
@Bizaar: toate cauzele scrise de tine sunt adevarate.
Pentru tine, pentru mine, pentru cativa sueta subtire este altceva. Dar multi abuzeaza de aceasta titulatura, incercand doar sa-si scuze nivelul superficial al discutiei.
Nu mai am nevoie de curaj pentru a pleca. Am prea mult, caut sa-l diluez, ca sa pot avea o viziune echilibrata asupra plecarii.
confruntadurerea a spus asta la 16 octombrie 2008 la 5:08 pm
Cu cat trece vremea cred ca, de fapt, faci un experiment psihologic sau sociologic.
Ai plasat totul asupra romanului. Nu m-a apucat patriotismul. Toate “tertipurile” descrise de tine sunt general valabile, nu sunt specifice romanului, sunt specifice omului.
Cred ca de fapt ai de scris o teza de doctorat si faci ceva experimente pe cobaii online.
Si toata povestea asta devine trista. Nu zaresc deloc o raza de lumina. Si citesc zilnic. Cred ca daca n-ar fi perfect rational demersul tau ar scapa si sentimente in spusele tale.
Dar nu, totul este in negru, cel putin fata de Romania. Si fiecare argument logic care te contrazice e trecut sub tacere, pentru ca nu te intereseaza dialogul ci reactiile.
De asta spun ca totul este de fapt un experiment. Vrei sa vezi pana unde poate cineva suporta.
E un joc totul. Dar e un joc trist. Si mincinos.
Dan Selaru a spus asta la 16 octombrie 2008 la 5:58 pm
@Dan: cat se poate de sincer, nu am primit pana astazi nici macar un argument solid contra argumentelor mele. Iar dialogul, daca imi ingadui sa subliniez asta, nu reuseste sa mentina un fir logic decat foarte rar. Ma intristeaza ca din felul meu de a discuta alegi sa vezi ca nu ma intereseaza argumentele. Este o nedreptate greu de indurat dar o indur, evident.
Ma intristeaza si faptul ca poti crede despre mine ca mi-as putea stabili o miza atat de mica.
Ceea ce ai scris aici este, cred, cea mai dureroasa lovitura pe care am primit-o legat de felul meu de a gandi si de a scrie. Asa ca o sa o tin minte. Cu tot patetismul aferent, iti spun ca vei ramane fixat in mintea mea.
Nu mi-am propus sa vorbesc despre sentimente aici. Dar uite ca m-ai facut sa vorbesc.
Raza mea de lumina este plecarea. E un punct de vedere si atat. Nu mi-ai spus tu asa? Si ai avut dreptate. Punctul meu de vedere este cel ca raza de lumina este plecarea.
Daca citesti, spre exemplu, un articol ca acesta – http://cotidianul.ro/desertul_hobby-60809.html – consideri ca omul face un experiment?
Ma tem ca ceea ce deranjeaza la mine este consecventa, in primul rand. Si ma tem ca, desi ma acuzi pe mine de lipsa de flexibilitate, si tu dai dovada de lipsa de flexibilitate neacceptand ca unii oameni au ajuns, pur si simplu, la o saturatie reala.
confruntadurerea a spus asta la 16 octombrie 2008 la 6:15 pm
@Dan: Daca ar fi sa iau intregul blog in cheia unui experiment, singurul pe care l-as putea lua in calcul ar fi cat mai rezista ea si nu cat mai rezistam noi. Nu cred ca ea a postat asteptand sa fie convinsa sa ramana… asta as fi numit eu parsiv, spre exemplu. Dar sa zicem ca eu sunt subiectiv pentru ca am parasit Romania cu trei ani in urma.
@confruntadurerea: consecventa deranjeaza in Romania. Pana si o cafenea care ramane neschimbata e ciudata la noi… daramite o convingere.
Dieter a spus asta la 16 octombrie 2008 la 6:54 pm
@Dan
Cred ca ai vrut sa fii un pic rau. Ea scrie prea patimas ca sa nu fie adevarat.
Eu am insa o intrebare pentru cei care scriu de dincolo (Vostok, Dieter, si altii). Cum e experienta voastra acolo? S-au rezolvat problemele de aici? Au aparut altele? All in all merita? Vad ca nimeni zice nimic. Mie nu mi-a iesit, m-am simtit nasol acolo. Mi-am facut prieteni extraordinari insa am venit inapoi si nu regret. Viata acolo mi se pare ca legumele lor: arata bine pe dinafara dar cind le maninci au gust de plastic. Merg insa regulat (1-2 ori pe an) sa-mi vad prietenii si va jur ca asa e cal mai misto. E cam costisitor, dar merita!
Bizaar a spus asta la 16 octombrie 2008 la 7:15 pm
De cand am descoperit blogul asta, l-am citit cu atentie si cu mare placere zi de zi. Pana de curand am citit cu placere si comentariile, pentru ca erau constructive. Dar flaming-ul asta pe care il fac unii useri mi se pare atat de deplasat si atat de anti-netiquette. Si nedrept fata de ceilalti care comenteaza. Romanismul transpira pana in mediul online si pur si simplu nu poate fi oprit.
fursecul mecanic a spus asta la 16 octombrie 2008 la 7:23 pm
Iti mai dau un citat din “marele” tau idol si ganditor (anti)national, ca sa te umfli in pene si ca sa dau apa la moara experimentului despre care vorbeste Dan Selaru:
“daca il contrazici, romanul se transforma intr-un rudimentar banuitor si posomorat, complet lipsit de rafinamentele acelei inteligente verbale, prin care, cat timp se simtea flatat, intretinea dansul cuvintelor: devine agresiv, confuz si elementar.” (“Politice”, pag.36)
Bravos! Calci pe urmele lui! Doar “romanul” e asa… restul oamenilor sunt numai zambet cand sunt contrazisi…
Radu a spus asta la 16 octombrie 2008 la 7:26 pm
@confruntadurerea: Simplul fapt ca lumea reactioneaza asa cum reactioneaza pe comentarii nu face decat sa intareasca ceea ce scrii. Ma bucur ca te-am cunoscut, sunt onorat sa aflu ca am ales amandoi aceeasi tara pentru a emigra si cu siguranta o sa ne vedem acolo, departe de toate isteriile astea ieftine.
fursecul mecanic a spus asta la 16 octombrie 2008 la 7:34 pm
@Dieter: nu, nu am deschis blog-ul pentru a fi convinsa sa raman. L-am deschis pentru a desfunda anumite tevi din gandirea imbacsita sau timorata a unora.
@Bizaar: si eu vreau sa stiu acelasi lucru de la cei care au plecat. Daca mai tii minte, eu am spus ca, in prima faza, plec intr-o convalesecenta. Si, dupa convalescenta, ce se va intampla? Cand va trebui sa traiesc propriu-zis. Este intrebarea cu care ma trezesc si cu care ma culc. Asa ca sper ca lumea plecata (mai ales Vostok si Dieter) sa dea macar bucati de raspuns acestei intrebari.
Si eu am facut ca tine in ultimii cinci ani. Am facut o naveta costisitoare intre Bucuresti si restul Europei, in special Germania. Si, pe masura ce trecea timpul, dorul de Romania se dilua, reintoarcerea acasa era mai putin confortabila.
@Fursecul Mecanic: sper sa fi luat decizia corecta, amandoi. Si cei care au mai luat aceasta decizie sau sunt pe cale de a o lua. In privinta desprinderii de Romania.
@Radu: nu ii calc pe urme lui Patapievici, e mult prea inteligent ca sa-i pot eu calca pe urme. Cat despre citatul din “Politice”, sunt de acord cu el.
Strainii contrazisi reactioneaza mai bine decat romanii dar nu cred ca este momentul sa tin o pledoarie pentru acest lucru. Nu ar reusi nimeni sa o creada. Si ar fi foarte lunga.
confruntadurerea a spus asta la 16 octombrie 2008 la 7:48 pm
Vad ca in afara de Dieter sunt un adevarat paria aici pentru ca indraznesc sa nu fiu de acord cu tine. E un soi de adunare adulatoare a faptului ca e rau. Am spus si eu ca e rau dar nu la modul absolut.
Cand o tara minunata ca Islanda da faliment si se imprumuta la rusi eu spun ca aici e mai stabil decat la ei.
Cand eu spun ca in Marea Britanie a inceput sa functioneze Sharia oficial, spun ca la noi e mai bine. Dar astea nu sunt argumente, astea sunt fictiuni din mintea mea ca si tepele economice date de nemti sau englezi. Eu vorbesc despre obiectivitate. Si nu te mai autovictimiza, ti-am distrus ce? Si da manipularea a mers.
Eu maine ma duc la a treia inmormantare a unui om pe care l-am iubit din acest an, oameni diferiti ca nu-i Elodia.
Iar tu traiesti drama dialogului la romani. Care nici macar nu e reala. Pentru ca nu ai amintit nimic de faptul ca smecheriile incriminate sunt general umane nu specific romanesti. Iar ai “uitat” sa spui de ce sunt specific romanesti, sa demonstrezi asta daca o afirmi.
Afirmatiile tale sunt la fel de sustinute ca afirmatia mea ca faci un experiment. Sunt similare ca logica, doua impresii.
Dan Selaru a spus asta la 16 octombrie 2008 la 8:27 pm
@Dan: nu ca ai avea tu nevoie de firimituri de umanitate de la mine dar iti spun eu (nu ca pura impresie) ca omul pe care l-ai iubit e fericit acum. Sarcasmul meu in privinta vietii romanesti se echilibreaza cu o convingere ferma: cea ca viata adevarata este dupa moarte. Nu cred eu in viata din Romania dar cred in viata dupa “moarte”.
Si, ca sa glumesc un pic, iti spun ca poate oamenii pe care i-ai iubit ar fi avut o moarte mai frumoasa si mai linistita daca ar fi existat o cultura sanatoasa a dialogului in Romania.
De cate ori sa-ti mai spun ca nu am ca tel absolut sa fiu perfect obiectiva?
O sa rada de tine omul ala care a murit vazand ca tii cu dinti de obiectivitate.
confruntadurerea a spus asta la 16 octombrie 2008 la 9:02 pm
Poti pierde un om si cand e chiar langa tine fizic.Poti pierde pe cineva drag indiferent de coltul lumii in care te afli,indiferent daca o faci din cauza mortii sau distantei sau stilului de viata.
De asemeni,te poti simti bine intr-un loc care provoaca dezgust total unei alte persoane.
Am pierdut recent un prieten foarte bun,cel mai bun.Lui ii place in Romania,il incanta mult mai tare decat a facut-o Olanda timp de un an,de exemplu.
In schimb mie nu mi-ar parea rau daca toti oamenii inteligenti ar parasi tara asta.Nu ma simt legata de ea decat prin familie si prieteni.De fiecare data cand am avut ocazia sa petrec macar o saptamana intr-o tara vestica,intoarcerea a fost un soc ametitor si mi-a luat ceva vreme sa ma obisnuiesc cu anumite obiceiuri locale pe care le uitasem fara regret.
Dialogul o fi asemanator indiferent de unde te afli,dar posibilitatea gasirii unor parteneri de discutie pe plac depinde in oarecare masura de locatie.In masura in care si mediul inconjurator are un aport important la modelarea unei persoane si nu considerati ca inteligenta e pur genetica.
Pe de alta parte,mi se pare mie sau obiectivitate rimeaza cu luciditate?
stef a spus asta la 16 octombrie 2008 la 11:05 pm
@confruntadurerea
Dupa cum vezi nu zice nimeni mai nimic. Am incredere in tine ca dupa ce pleci o sa spui sincer tot ce simti. Pentru ca esti sincera si asta te tzine. Sper sa ai o cu totul alta experienta decit mine. Who dares wins!
Bizaar a spus asta la 17 octombrie 2008 la 12:38 am
@confruntadurerea: “De ar da omul toate averile din casa lui pentru dragoste,tot n-ar avea decat dispret”
Am inceput cu aceasta cugetare pt ca de dragoste duci lipsa.De o dragoste autentica,de dragostea de oameni.Tu nu poti iubi oamenii asa cum sunt,ziceai intr-un post,dar oamenii nu sunt intodeauna asa,oamenii se schimba,totul se schimba,iubestei pentru ce pot deveni.
De fapt cad un om vede foarte repede unele lucruri se datoreaza faptului ca le are si el .Ca atunci cand iti cumperi un lucru nou,imediat il vezi la altul.
Tu crezi ca esti altfel,crezi ca esti diferita,dar nu esti si am sa-ti dau un exemplu:
“Nu imi place sa spun asta dar nu agreez deloc oamenii care fac asemenea greseli de gramatica. Scrii foarte aiurea in limba romana, nu este vorba despre maruntisuri ci despre greseli grave. Si imi arunci la fileu o rautate asa ca nu ma pot abtine si o scriu: poate ca daca nu ai fi citit doar Biblia, ai fi putut evita greselile astea. Sau tu intri in categoria celor care se bucura de acea reclama enorma si monstruoasa care troneaza peste tot in Bucuresti: “Degeaba stii sa citesti, daca n-ai citit Biblia.”
In plus, care iti sunt, de fapt, argumentele? Atat in discutia cu mine cat si in discutia cu Stef.”
Acesta este o reactie tipic romaneasca,a celui care “vrea sa te intimideze de la prima intalnire. Te jigneste un pic, te mahneste un pic, iti vorbeste de sus, isi marcheaza teritoriul fara pic de subtilitate.”Recunosti cuvintele? Sunt din “iesirea de sub “jugul…”
Intodeauna cei mari au coborat la mintea celor mici,dar daca vezi doar partea goala a paharului,neghina din grau,rautatea,prostia oamenilor,vei dispretuii si cine daruieste dispret,primeste dispret.Cat despre prostie, ea stapaneste peste oameni,cineva spunea ca :”prosti fac prostii”,si cine n-a facut niciodata prostii?
trestie franta a spus asta la 17 octombrie 2008 la 12:43 am
@trestie franta: da, recunosc cuvintele. O sa pun aici link-ul cu intreaga discutie de-atunci:
http://confruntadurerea.wordpress.com/2008/08/30/iesirea-de-sub-jugul-barbatului-si-alte-peripetii/
Eu nu am iubire pentru oameni, ai inteles perfect. Sunt un monstru ateu. Nici macar un monstru. Sunt un nimic manjit cu un pic de ateism si cu un pic de rautate. Sterge-ma din mintea ta plina de bunatate. Sunt toate defectele poporului roman la un loc si de-aia vad defectele acestui popor, la fel ca toti cei care i le vad, la fel ca toti cei care i le-au vazut.
Un mic amanunt: eu nu te-am “intimidat” la inceputul discutiei ci la finalul ei. Nu am scris nimic despre lipsa dreptului de a incheia o discutie care ti se pare nepotrivita si pe care stii ca nu o vei mai relua de bunavoie niciodata. Eu scriam astazi despre abuzul nascut din amestecul de presupusa simpatie si agresiune, vorbeam despre lipsa de consecventa in comunicare, despre tertipuri, despre prefacatorie pana la gasirea unei solutii noi de a lovi. Iar eu nu am fost lipsita de consecventa in ceea ce te priveste.
confruntadurerea a spus asta la 17 octombrie 2008 la 1:43 am
@confruntadurerea
Boogie:
Cine sint oamenii astia?
Alea sint curve sau sint prietenele lor?
Nu, sint curve cu prietenii lor.
Lasa-i sa intrebe. Tot vor afla pina la urma…
Bizaar a spus asta la 17 octombrie 2008 la 4:22 am
@confruntadurerea: Te admir pentru faptul ca esti atat de rabdatoare cu dementii care intra aici si, in lipsa unei preocupari (ca sa nu spun in lipsa unei vieti), incep sa comenteze. (Nota: Nu, nu intelegeti ca ii consider pe toti de-aici dementi. Sunt, dimpotriva, chiar putini, dar tipul de specimene care se simt bine in lumea online, pentru ca le ofera anonimitate. Genul cel mai scarbos. Pe majoritatea ii simpatizez si respect, pe cativa ii cunosc si personal, sunt fani de fursecuri.) Am avut si eu genul asta de troll-i pe blog, dar spre deosebire de tine le-am explicat din timp ca a putea scrie comentarii pe un blog personal este un privilegiu, nu un drept. Ma amuza sa vad ca oamenii de la noi din tara (ca sa nu mai zic “romanii”, pentru ca vad ca unii sunt sensibili la formularea asta) prefera sa distruga inainte de a incerca orice altceva. E simplu, ofera satisfactie instantanee, nu necesita o procesare prea atenta a intentiilor celui caruia i te adresezi.
(Off-topic: Nu stiu daca ti-am mai zis-o, dar imi place ca blogul tau are activitate nocturna, ca si mine.)
@Dan Selaru: Smecheriile incriminate sunt, intr-adevar, general umane, dar nicaieri nu le-am intalnit cu frecventa atat de mare ca aici. Nicaieri in lume. Daca blogul meu nu ar fi despre fursecuri, as vrea sa am un post pe zi care sa contina cate un motiv pentru care consider ca nu mai am ce sa caut aici. Si as putea umple, lejer, cateva luni de zile numai cu post-urile astea.
@trestie franta: Eu as dori sa inchei cu o cugetare: “De ar invata omul gramatica limbii romane, mi-ar fi mai usor sa-i citesc comentariile.”
De fapt, nu inchei, pentru ca mai am ceva pentru tine: A fi obiectiv si corect nu este acelasi lucru cu a fi dispretuitor. (Sau ar trebui sa scriu “a fii dispretuitor”?)
fursecul mecanic a spus asta la 17 octombrie 2008 la 5:19 am
@all: stati, stati, stati… sa o luam pe puncte… deci sa inteleg ca ne manipuleaza confrunta durerea… futu-i… n-am stiut, bine ca mi-ati zis.
@Dan: ce importanta are ca islandezii se imprumuta de la rusi? Asta ii face mai putin civilizati.. si faptul ca noi nu ne imprumutam ne face superiori?
@trestie franta: mai bine nu… zau… mai bine nu. Ca am recitit si ce a fost si… mai bine nu.
@Fursecul Mecanic: nu vezi ca fata a dat inapoi, si-a pus cenusa in cap, a zis ca nu e obiectiva? Inseamna ca sprayul lacrimogen semicultural (semi rau de tot) care i-a fost imprastiat in fata i-a atacat simturile… ea a luptat, am vazut da’ a luptat gresit, adica a luptat elegant… bad girl, bad girl
@confruntadurerea: nu mi-ai spus inca de ce nu esti capitalista convinsa.
Vostok a spus asta la 17 octombrie 2008 la 6:16 am
@Stef: draga mea, ca intotdeauna, gandirea ta este limpede si corecta. Si sunt foarte linistita sa stiu ca ai parerile astea. Nicidecum pentru ca ele sunt asemanatoare cu ale mele ci pentru ca indraznesc sa cred ca nu vei lasa Romania sa te infranga.
@Bizaar: mi-a placut foarte mult citatul din “Boogie”.
@Fursecul Mecanic: am admirat intotdeauna intransigenta ta la tine pe blog. O admir si la mine pe blog.
@Vostok: nu am spus ca nu sunt capitalista. Sunt. Dar am nevoie de mai mult exercitiu.
confruntadurerea a spus asta la 17 octombrie 2008 la 6:39 am
Aiuritoare sunt salturile, de la minus infinit la plus infinit, in modul unora de a comunica (exista si un specialist al genului, frecvent pe acest blog, absent la prezentul post).
La un discurs coerent, sustinut cu argumente si lecturi bine asimilate raspundem cu te miri ce colaterale.Cat mai multe daca se poate. Sa se vada ca avem cultura si ca suntem informati.
Islanda e in faliment. La noi e mai stabil. Ca intr-un minut se pierd doua miliarde de euro pe bursa nu conteaza. Avem rezerve.Pentru zece minute, poate chiar douasprezece.
Suficienti si fuduli.
Ar trebui cenzurate zvonurile asta e problema. La cenzura ne mai pricepem.
nucu001 a spus asta la 17 octombrie 2008 la 11:28 am
Am spus ca la noi paharul e trei sferturi gol si la ei trei sferturi plin. Suficient si fudul. Mi-a placut, asa n-am mai fost facut. Indiferent ce zic eu, aici se discuta lucruri grave si adevarate. A transforma acest blog in comentariile din Libertatea e pur si simplu o rusine. Si daca da, intr-adevar, a comenta pe blogul altuia nu e un drept ci un privilegiu, atunci cenzura trebuie introdusa.
Iar ca logica esti total incoerent. Eu spun de bine despre Romania. Sa nu mai spun fapte reale despre Islanda? Sunt fapte nu zvonuri.
Si ca sa fiu total impotriva regimului mai bine cenzura decat prostii la liber. Mai era un cuvant dar m-am autocenzurat la sfatul tau.
Dan Selaru a spus asta la 17 octombrie 2008 la 4:53 pm
Era vorba despre dorinta bancherilor de a cenzura/sanctiona zvonurile privind problemele unor banci din Romania.
“Suficienti si fuduli” nu trebuia luata personal.
Te rog sa mai spui fapte reale despre Islanda.
nucu001 a spus asta la 17 octombrie 2008 la 5:09 pm
@confruntadurerea&Bizaar: exemplul meu, din punct de vedere al plecarii, nu este reprezentativ sau cel putin sper ca nu este. Bunicii mei au murit amandoi la canal iar mama mea a fost omorata pe o trecere de pietoni de catre un tip care nu a putut fi nici macar anchetat. Am incercat sa rezolv aceste lucruri cu mine insumi dar Romania mergea in ambele privinte contra mea, atat in privinta curatarii aparaturii comuniste cat si in privinta aplicarii legii. Eu am plecat din aceste doua motive si tara in care traiesc este o tara corecta si deloc corupta, de mai mult nici nu am nevoie deocamdata. Dar nu se poate spune ca am rezolvat problemele mele pentru ca ele tin de Romania, nu?
@Dan Selaru: nu inteleg foarte bine ce se intampla cu tine in ultimele commenturi. Ti-ai pierdut busola pe care o admiram la inceput si ai inceput sa vorbesti asemanator cu Corneliu Vadim Tudor. Si mi se pare ca te simti acuzat cand chiar nu esti. Ai intrat intr-o agitatie pe care ti-o alimentezi fals.
@nucu001: suficienti si fuduli, plus corupti si neinformati, ii consider si eu pe fostii mei compatrioti. Iar faptul ca pot calca in picioare nedreptatile care se fac pe banda rulanta la noi, venind cu exemple abracadabrante pe care le numesc argumente… ajung din nou la starea aia de neputinta cu care am plecat, romanii au un stil aparte de a te trage in jos.
Dieter a spus asta la 17 octombrie 2008 la 5:16 pm
Poate ca trec printr/o perioada mai grea. Iar vis a vis de Vadim exagerezi. Parerea mea. ca a lui Nicu Vacaroiu.
Dan Selaru a spus asta la 17 octombrie 2008 la 5:58 pm
@nucu001: asa cum ai vazut, probabil, in comment-urile mele, nici eu nu agreez salturile, deschiderea multor subiecte marunte in paralel, subiecte aruncate doar pentru a deruta si ameti, nicidecum pentru a lamuri. Doar pentru a-ti etala cunostintele, cunostinte care ar trebui sa se simta, asa cum am mai spus-o de nenumarate ori pe acest blog, fara atat de mult efort, efort ce devine deconcertant si inutil, pana la urma.
@Dan: as vrea sa te gandesti, daca ai dispozitie si vreme, la faptul ca exasperarea nu poate fi contracarata cu argumente obiective.
Incercarea unora de a ma convinge (nu, nu a ta) prin aruncarea mea pe un teren pe care se spera ca nu sunt stapana, a fost plictisitoare, mai ales ca de partea cealalta nu exista informatia care sa sustina o discutie in zona in care fusesem adusa.
Tu trebuie sa fii multumit de faptul ca inca iti mai permiti obiectivitatea in cazul Romaniei. Nu incerc sa te iau peste picior, nu am incercat niciodata, nu e stilul meu, cu atat mai putin in ceea ce te priveste. Chiar te consider norocos ca inca iti mai permiti sa fii obiectiv in privinta acestei tari. Eu una nu imi mai permit asta si a durat cativa ani pana cand sa declar asta fara urma de indoiala. Nu mai pot fi obiectiva. Daca din saturatia mea lumea isi poate lua, isi poate trezi lucruri catharctice, utile, insufletitoare sau mai stiu eu cum, tot e un castig. Tu esti dovada vie a faptului ca un om care nu vrea sa paraseasca Romania, nu o va face din cauza presupusei mele manipulari.
In ceea ce priveste comentariile gen “Libertatea”, da-mi voie sa-ti spun ca nu consider comentariile de pana acum asa. Daca as fi sesizat un comentariu gen “Libertatea”, l-as fi sanctionat cumva. Dar nu am sesizat. Singura persoana care mi-a parut uneori instigatoare la un nivel paralel cu ceea ce sustin eu si cu ceea ce sustin cititorii mei este deroude. Asta nu mi-l face antipatic dar ii simt disponibilitatea de a initia o comunicare usor abuziva din cand in cand iar asta nu imi place. A, stai ca era sa uit de trestie franta. Dar am adus “sanctiuni” la ceea ce a scris, cred ca este singura prezenta complet nepotrivita in contextul blog-ului meu.
Repet, pe final: gandeste-te la cativa oameni ajunsi la exasperare in aceasta lume, daca nu vrei sa te gandesti la exasperarea mea. Si imagineaza-ti o discutie obiectiva cu ei. Dincolo de personalitati ajunse la exasperare, imagineaza-ti, spre exemplu, ca ii dai lui Dieter argumentul cu imprumutul islandezilor la rusi. Ca sa te citez pe tine: de asta ne arde noua acum?
@Dieter: faptul ca stiu ca nu se poate face dreptate aici este motivul principal al refuzului meu de a mai sta aici. Este centrul exasperarii mele si nu vad schimbari pe latura asta, asa cum spui. In aceasta imposibilitate de a face dreptate intra, pe primul loc, lipsa de sanctionare a comunistilor, securistilor, prezenta lor subtila sau nu in mersul lucrurilor in Romania. Nu s-a facut curat nici pana acum, ceea ce este monstruos si nu tine de mine sau de tine, nu ai cum sa te lupti realmente cu aceasta situatie. In plus, ai mai si vazut oameni sclipitori fiind batjocoriti pentru incercarea de a initia aceasta curatenie.
Nu am ce sa-ti spun pentru a te mangaia si nici nu cred ca ai vrea ceva care sa te mangaie din partea mea. Sper doar ca tara in care esti reuseste sa iti redea incredere intr-o minima umanitate, intr-o minima corectitudine. Lucruri de baza, pierdute de multa vreme la noi.
confruntadurerea a spus asta la 17 octombrie 2008 la 6:12 pm
@confruntadurerea: nu tine nici de mine si nici de tine, nici de Dieter sa curatam tara de comunisti. Eu unul nu vreau sa imi irosesc viata in iluzia ca as putea face asta. Parintii mei au trait toata viata cu iluzia asta si nu le-a adus mare lucru… eu nu mai vreau sa traiesc cu ea. Fara sa te superi pe mine si nu e pe subiectul comunismului: vreau sa zic ca esti putin tributara “oranduirii sociale” pe care o condamni, incercand sa impaci barbati care te calca in picioare.
@Dieter: ce e de zis? M-a sunat mama acum un sfert de ora… ca a citit pe blog aici ce s-a intamplat si m-a intrebat daca te cunosc ca sa-ti transmit curaj din partea ei. Nu te cunosc insa iti transmit in scris… cat curaj poate sa-ti dea ceva scris…
Vostok a spus asta la 17 octombrie 2008 la 7:32 pm
fursecul mecanic eu am citit si asta: “De cate ori sa-ti mai spun ca nu am ca tel absolut sa fiu perfect obiectiva?”si anticipat asta :”Eu una nu imi mai permit asta si a durat cativa ani pana cand sa declar asta fara urma de indoiala. Nu mai pot fi obiectiva.”
Cugeta in continuare dar fi corect si obiectiv.
trestie franta a spus asta la 17 octombrie 2008 la 10:00 pm
@all: cred ca am un stalker pe urmele mele.
Imi place foarte mult ca trestie franta a prins curaj sa dea din gura dupa ce a vazut ca am primit cateva lovituri sub centura. Nu a avut curajul sa faca un scandal de sine statator atunci cand apele erau mai linistite decat acum. O fi ceva crestinesc. Imi place si incercarea asta primitiva de infierare. E amuzanta in primele secunde si ingrijoratoare in toate secundele urmatoare.
confruntadurerea a spus asta la 17 octombrie 2008 la 10:30 pm
@confruntadurerea: stii ce mi se pare mie ingrijorator? Ca romanii nu raspund la ce spui bine, la ce spui argumentat, nu se pot tine de firul discutiei si nu se anima decat la scandal; la posturi ca cel despre vointa de putere nu era nimic de comentat, nu-i asa? Si vad ca gandirea romanilor este incetosata dar si animata de mizerii si in principal de a-si apara pielea fara nicio baza solida. Sunt atat de mahnit de aceasta reiterare a concluziilor mele din trecut… Iarta-ma ca iti scriu asa ceva dar ma indoiesc ca mare parte din cei care te citesc chiar CITESC ceea ce scrii. Cauta doar o samanta de scandal. Exclud din aceasta concluzie oamenii ca: Stef, Vostok, Fursecul Mecanic, Bizaar. Sigur am omis cativa sau cel putin asa sper.. Nu avem o cultura a dialogului? – esti draguta cand rezumi lucrurile asa.
Dieter a spus asta la 17 octombrie 2008 la 10:51 pm
@confruntadurerea: comunicarea cu romanii va ajunge DE FIECARE DATA in punctul in care a ajuns aici si sper sa-ti fie zilele astea invatatura de minte, sa-ti misti funduletul incoace si gata. Punct. Punct si de la capat fara naivitaturi din astea cu incercari si dari de sanse Romaniei. Te-ai lamurit acum? Zi, te-ai lamurit, da sau nu? Tu de ce crezi ca n-am io blog in romana?
Vostok a spus asta la 18 octombrie 2008 la 7:23 am
Vostok:Sper ca macar in privinta mea sa te inseli
Stef a spus asta la 18 octombrie 2008 la 10:44 am
Si e bine? Ca de fapt asta e intrebarea. E bine? In afara de binele personal cui foloseste? Parasirea corabiei foloseste altuia, parintilor, copiilor? Da, egoismul e motorul societatii occidentale. Dar e bine? Ce o sa simta parintii tai ma cherie?
Dan Selaru a spus asta la 18 octombrie 2008 la 7:20 pm
@Stef: sunt si exceptii, a fost greseala mea ca nu le-am mentionat… tu pari a fi printre ele.
Vostok a spus asta la 18 octombrie 2008 la 8:40 pm
@vostok:nu sustin ca sunt sau nu o exceptie.dupa cum spuneam,sper sa fiu una.
stef a spus asta la 18 octombrie 2008 la 8:58 pm
Ma cherie. Asta e raspunsul meu definitiv la toate disputele noastre.
Dan Selaru a spus asta la 18 octombrie 2008 la 9:03 pm
@Dan: dragul meu, am incercat cat am putut sa fac viata parintilor mei fericita. Imi este greu sa descriu aici altruismul meu, adoratia mea pentru ei, ar iesi ceva ridicol si de necrezut. Mama mea a murit cu tristetea teribila a felului in care se traieste aici, sper ca de dincolo sa aprobe desprinderea mea de Romania. As vrea ca tatal meu sa nu traiasca si apoi sa moara infrant de aceasta tara. As vrea ca nici eu sa nu traiesc si sa mor asa. Ma transforma intr-o persoana dezagreabila, vezi bine, ma impiedica sa vad lucruri mai importante decat nationalitatea, mai importante decat apartenenta sociala. Voi incerca sa tin acest blog din post-uri sincere despre perioada pana-n plecare (mai sunt doar trei luni pana atunci), despre ajungerea in Germania si despre tot ceea ce voi trai acolo. Sperand ca plecarea imi va reda obiectivitatea. Atat in privinta Romaniei cat si in privinta Occidentului.
confruntadurerea a spus asta la 18 octombrie 2008 la 9:53 pm
@confruntadurerea: cu toate ca ti-am scris acel mail prin care iti explicam ca nu voi mai intra niciodata pe comentariile acestui blog pentru ca nu mai rezist la a ma lasa din nou prins in inutilitatea modului de comunicare din Romania, intru acum o ultima oara pentru a te ruga, nu doar pentru a te indemna sa pleci. Asa cum ti-am scris si in mail, vorbim peste cateva luni. Sunt convins ca mama ta va fi mandra de tine odata ce te vei elibera de poveri pe care chiar nu ai cum sa le duci sau le dai jos de pe umeri in sistemul corupt romanesc.
Dieter a spus asta la 18 octombrie 2008 la 10:27 pm
Cred ca Jeremy Cricket s-a lepadat de tine.
Dan Selaru a spus asta la 18 octombrie 2008 la 10:36 pm