a trai in pofida tarii
Nu as vrea ca nemultumirea mea legata de Romania sa se confunde cu nefericirea, cu incapacitatea de a-mi satisface dorintele, ambitiile, curiozitatile, poftele. Nu s-a pus niciodata problema asa dar mi-am dat seama ca s-ar putea crede ca sunt nemultumita, nefericita si in intimitatea mea, mi-am dat seama de asta citind unul dintre comentarii, un comentariu care imi spune ca la aceasta tara ma nemultumesc, de fapt, lipsa de sanse, lipsa de bani si ca tanjesc, probabil, dupa luxul si aparenta lejerete a vietii din alte tari. Nu este deloc asa, am mai punctat asta pe alocuri. Iar bucuria mea, implinirea mea exista. Insa am constatat o banalitate. Dar o banalitate care m-a clatinat asa cum numai banalitatile stiu sa o faca: eu mi-am cladit aceasta fericire, eu mi-am cladit aceasta viata in pofida tarii mele, nu in armonie cu tara mea, nu sprijinita de tara mea. Sigur, se poate spune ca si ceva teribil care iti da o reactie adversa puternica si constructiva iti este de ajutor. Da, asa este, dar vreau sa ne referim aici la un ajutor mai cald, mai prietenos, mai armonios de-atat, ajutor pe care tara asta nu mi l-a dat niciodata.
De mica mi-am vazut parintii facand eforturi supraomenesti pentru a ma proteja de tot ceea ce ne inconjura. De autobuze inghetate, de aglomeratia aia feroce din ele, de lipsa de mancare ca lumea, de pile puse copiilor slabi la invatatura, de stinsul luminii seara de seara, de tristetea care cuprinde o natiune lipsita de reactie. Era minunata viata noastra dar vesnic in pofida a ceea ce ne inconjura, vesnic pe ascuns, vesnic simtindu-ne amenintati. Evident ca ne dezvoltam fiecare puternic, deveneam pe zi ce trece mai cititi, mai concentrati, apetenta noastra pentru cultura se accentua dat fiind ca nu gaseam nici un alt refugiu, nici o alta forma de relaxare in siguranta.
Uneori cultura nu pare sa fi fost nici ea o optiune pura, ma intreb des cata autenticitate sta in lacomia mea pentru citit si cata lipsa de alternativa. Ma intreb ce as fi devenit daca as fi avut o viata normala, libera. Si nu atribui lipsa de libertate comunismului, din care nu am prins foarte mult. Lipsa de libertate, viata construita intr-un cocon se mentine si astazi, daca vrei sa ramai in mintile tale. Oamenii destepti, emancipati sunt inca nevoiti sa traiasca relativ ascuns, nu se simt inca siguri pe propriile picioare, nu merg cu liniste si cu mandrie pe strada sau in orice alt context. Oamenii rafinati inca sunt acoperiti de tarle, de prostovani, de imbogatiti aiurea, fie ca este vorba despre hotii noi, monstruosi, fara urma de scrupule sau despre hotii cu fata umana, cu bani obtinuti datorita comunismului, referindu-ma aici la oameni ca George Copos sau Nicolea Badea. Iar exasperarea mea nu vine din faptul meschin si irelevant ca eu nu am reusit sa am bani la fel de multi ca acesti oameni, nu m-am plans niciodata de situatia mea financiara, nu sunt o derutata, o neinteleasa care isi plange de mila. Nu as avea de ce.
Educatia mea a decurs, chiar daca greoi si cu sacrificii imense ale parintilor mei, exact ca educatia unui occidental sau poate chiar mai bine. Am intrat de mica, asa cum stiti, in sistemul de educatie german si vreau sa va spun ca am avut un soc teribil atunci cand am iesit din el. Nu ma suspectati de snobism sau de nas pe sus, v-ati dat seama intre timp ca nasul meu este ingrijorator de jos. Dar vreau sa ma folosesc de aceasta intrare si apoi iesire din educatia germana (gradinita, scoala si liceul) pentru a va explica mai bine modul in care am fost nevoita sa functionez si am convingerea ca multi dintre voi au patit la fel, cu nuante diferite, evident. Asa cum m-am simtit nepotrivita odata iesita din sistemul educational german, tot asa ma simt nepotrivita cam in fiecare zi cand ies din casa. Dupa o pregatire constiincioasa, facuta cu cele mai bune intentii si metode, sunt aruncata intr-o valtoare in care nici un element al pregatirii nu conteaza cu adevarat.
S-au facut eforturi, am facut eforturi, totul s-a simtit chinuit, apasator, contra curentului in sensul istovitor, nu poti inota contra curentului toata viata, trebuie sa ai niste pauze macar, trebuie sa te incarci cumva de putere iar eu nu am gasit nici o modalitate de a face asta pana cand nu am plecat saptamani sau luni intregi in strainatate. Nu va inchipuiti ca la alte tari ma fascineaza bogatia sau ordinea, nici vorba. Ma fascineaza concentrarea, ma fascineaza felul adunat si constient in care se misca ei pe strada si in viata, luarea in calcul a ranirii sentimentelor celuilalt si, de ce nu, a ranirii la propriu a celorlalti, daca ne gandim cum se conduce in Romania sau cum manevreaza romanii cosurile de cumparaturi in supermarket-uri.
Am strans CD-uri, DVD-uri, haine zbanghii, picturi, cani, aparate de cafea, decoratiuni interioare, lumini, ciocolata amaruie de un anumit fel, ciocolata amaruie de alt fel, mirodenii indiene, convertirea mea, confruntarea cu orice adevar, punerea sub semnul indoielii a tonelor de tampenii care ne ingreuneaza mentalitatea dar am facut totul ca un spion, am facut totul pe varfuri. In continuare ma misc asa, este o adevarata aventura sa imi strecor adevarata fire, adevaratele gusturi, adevaratele placeri printre rude, mare parte din prieteni, de vecini nu mai zic. Este in continuare o mare dificultate sa exprim ceea ce sunt fara sa ma simt complet deplasata si nu mai cred ca tine de mine, nu sunt o balbaita, timida si asociala cu toate ca mi-am spus asta ani de-a randul, am alaturat SI motivul asta la incapacitatea mea de a ma incadra in curgerea societatii romanesti.
Am fost si sunt fericita, am reusit sa am viata mea, exact asa cum mi-o doresc, nu imi amintesc sa fi facut vreun compromis pana acum si sper ca varsta nu imi va aduce indoiala aia cumplita legata de propriile mele alegeri, de multe ori furtunoase.
Cand ma intind pe covorasul meu de yoga (nu, yoga nu inseamna baut de pipi si dementi nespalati, futaciosi ca Bivolaru, yoga nu este numai ceva facut intr-o sala care miroase a transpiratie si in care esti inconjurat de oameni cu parul lung si galbejit, yoga poate fi o chestie care miroase a parfum si in care te imbraci frumos) si stau in “pozitia mortului” simt ca am facut zi de zi un efort in raport cu tara mea. Nu am spus “am facut zilnic un efort”. Cred ca asta facem toti. Dar ma ingrijoreaza nuanta asta: “in raport cu tara mea”. Toate eforturile s-au raportat la o singura realitate, ceea ce, trebuie sa recunoasteti, nu poate constitui o autodefinire in care sa ai incredere deplina. Si imi este foarte, foarte teama de asta. Nu vreau sa traiesc asa la nesfarsit, nu vreau sa ma raportez in primul rand si, de cele mai multe ori, in singurul rand, la neajunsurile, lacunele, ororile tarii mele. Ma comport in continuare ca un om aflat intr-o tara cu mari probleme, cum ar fi razboiul, nu va ganditi la probleme minore, ca greva scenaristilor sau greva unor linii aeriene. Exista o suprimare perpetua, exista un abuz perpetuu care depaseste zona inertiei unei societati in curs de reabilitare si dezvoltare.
Ce a insemnat pentru mine sa ma nasc in Romania? Parintii mei mi-au pus muzica clasica in fiecare zi cat eram la mama in burta, ea a mancat numai bunatati, a facut miscare, s-a uitat numai la filme frumoase, a citit carti de psihologie infantila, amandoi parintii mei au vrut sa ma aiba asa cum putini parinti si-au dorit sa aiba un copil. La maternitate a fost oribil, toate eforturile lor, toata iubirea lor a fost umilita un timp. Nu-i nimic, nu? Si acum e la fel. De ce? Nu stiu. Inertia, probabil. M-au adus acasa unde au fost nevoiti sa se lupte cu toate parerile alea imbecile si statute ale tuturor atunci cand apare un copil. S-au tinut tare, au facut cum stiau ei, adica au facut exact ce trebuie. Am avut o doctorita senzationala care, intr-o complicitate inteligenta cu mama, a hotarat cum sa cresc ca sa fiu sanatoasa. Si am fost. Sunt. Nu am avut niciodata probleme de sanatate. M-am dus la gradinita germana, toata lumea a spus ca este un cretinism, au mai incercat si alti prieteni de familie sa-si duca acolo copiii dar dupa cateva zile au spus ca e complicat si mai e si prea departe de locuinta lor. Serbari, carti, mama invatand si ea germana impreuna cu mine, cocolosirea mea infinita asa incat sa imi faca placere fiecare pas. Apoi scoala, liceul, chiulitul cu acordul sau chiar indemnul mamei mele doar pentru a-mi citi mormanele de carti care ma fascinau, olimpiadele, bursele. Trecerea ca un prizonier de razboi cu o cagula peste fata la facultate, in speranta ca voi reusi sa imi prelungesc starea de gratie oferita de gradinita, scoala si liceu. Facultatea. In frig, in ger (de cele mai multe ori), in praf, cu profesori comunisti ca Vicu Mandra dar si cu profesori spectaculosi ca Antoaneta Tanasescu, Monica Spiridon, Mircea Cartarescu, Mihai Dinu, toti acestia din urma fiind in permanenta timorati si intristati de Romania, spunand-o explicit in discutiile particulare. Job-uri tari, bani, calatorit, nici o infrangere explicita, brusca dar o infrangere freatica, mocnita, care a scormonit, care m-a surpat sau cel putin a incercat sa o faca. Si e frumos, e frumos sa scrii asta intr-un roman, e frumos sa scrii asta privind in urma. Dar nu e frumos, e chiar imposibil sa spui asta din mijlocul lucrurilor, simtind ca nu se va incheia acest trai in pofida tarii tale.
Imi place sa merg in alte tari din urmatorul motiv central: imi place sa vad ce sunt dincolo de traiul “in pofida”, ce sunt dincolo de strecurarea asta vigilenta prin necontenitul val de mizerii al tarii mele. Vreau sa stiu cum te simti cand nu faci nota discordanta, vreau sa stiu ce faci cand nu mai trebuie sa-ti protejezi identitatea ca pe un ou, vreau sa stiu cum se simte o identitate puternica si fericita intr-un mediu puternic si fericit. S-ar putea, evident, sa imi dau seama ca toata puterea mea si toata fericirea mea exista doar in raport cu oroarea de-aici. Dar cred ca sunt datoare sa stiu daca valorez ceva si dincolo de acest efort perpetuu care nu imi este, de fapt, propriu. El este propriu traiului in Romania.




Sa presupunem ca exista o tara in care sistemul este prietenos, care iti da toate oportunitatile pe tava si te ajuta, facand toate lucrurile extrem de simple pentru tine. Tabla inmultirii? Deschizi mobilul (14.99$) si pornesti aplicatia “calculator”. Goethe? Deschizi PDA-ul (299.99$) si dai un search pe Google sau, pentru oameni cu adevarat cultivati, deschizi un abonament la Encarta (9.99$/luna). Nigel Kennedy? Descarci pe IPod (49.99$) ultimele 3 albume (cu 0.01$/melodie).
Ai prefera sa traiesti acolo? Sau, sa pun altfel problema. Daca tara din jurul tau ar fi asa cum iti pofteste tie inima, cum ar fi?
p.s. Am intalnit si profesori mai spectaculosi decat Dinu. Mult mai spectaculosi. El, pe de alta parte, nu mi s-a parut mai spectaculos decat nimeni.
deroude a spus asta la 24 septembrie 2008 la 11:54 am
eu cred ca am fost nascuta aici pentru ca am un rost aici. a fost greu, e greu si va fi, probabil, greu. nu ma pot vedea, pur si simplu, traind in alta parte. nu e vorba de prieteni, familie, job. e vorba de dimensiunile unui trai in care simt ca ma incadrez. aici imi este bine, chiar si cand mi-e greu. ma simt fericita. ai dreptate, tara asta nu m-a ajutat cu nimic. poate nici eu pe ea. ne suportam reciproc, dar pana la urma nu e atat de rau.
shmeny a spus asta la 24 septembrie 2008 la 12:52 pm
@deroude: ma tot inchipui intr-o tara pe gustul meu si, cat se poate de sincer, nu ar fi corect sa spun cat de entuziasmata as fi acolo, nu pot sa stiu cum ma voi simti dupa o perioada lunga. Asa cum am spus si in post, mi-e teama ca imi voi da seama ca fitilul existentei mele este tara asta, asa impiedicata si greoaie. Dar nici atunci nu o sa stiu daca m-am defectat in continua-mi raportare la tara sau daca tara noua nu este pe cat de vie si pe cat de interesanta am crezut-o. Sper sa nu merg din tara in tara, ca pana la urma sa ma intorc jegarita sufleteste la tara mea, cerandu-i iertare. Dar, de fapt, ar fi bine si asa. Macar nu as trai cu invinuirea ca nu am fost in stare sa ma desprind. Fie si numai pentru a ma intoarce.
@shmeny: sa stii ca mi-ai amintit de o prietena a mea care mi-a spus odata ca eu, “profunda si buddhista”, ar trebui sa inteleg ca m-am nascut cu un motiv precis aici. Devenind mai dura de-atat, mi-a spus ca la nivelul asta sunt karmic si gata, trebuie sa suport tara asta din motive care imi vor fi dezvaluite mai tarziu. Mi-a spus ca a pleca constituie o lasitate sau, oricum, o sarire peste etapele dezvoltarii.
Dar ti-ai dat tu seama citindu-ma ca eu nu agreez relatiile in care oamenii doar se suporta reciproc.
Iti multumesc ca acum iti pot vedea, iti putem vedea si adresa blog-ului.
confruntadurerea a spus asta la 24 septembrie 2008 la 3:53 pm
nu vorbeam nici de suportare reciproca, nici de lasitatea de a-ti asuma, fortat, destinul nasterii intr-un loc sau altul. nici macar nu ziceam ca am gasit rostul acela pentru care cica sunt pe aici si nu in alta parte. spuneam ca ma simt bine aici. ca m-am invatat inclusiv cu cainii maidanezi de pe strada, care dorm la soare. pana la urma, sunt precum maimutele prin thailanda. coabitam
sunt multe lucruri care imi plac aici si multe care nu-mi plac. dar cred ca si daca as merge in Perfect Land, tot ar lipsi ceva.
aparitia adresei nu a fost ceva intentionat. m-a logat wordpress-ul automat si a aparut asa.
shmeny a spus asta la 24 septembrie 2008 la 5:02 pm
@shmeny: bine ca acum a aparut adresa blog-ului, nu spun politeturi negandite ci chiar ar fi fost o pierdere ca eu, ca lumea care intra aici sa nu citeasca ceea ce scrii.
Ma bucur ca nu crezi ca trebuie sa-ti asumi fortat locul nasterii, m-ai linistit un pic pentru ca ma gandesc serios si des la asta, la necesitatea acestei asumari si atunci desprinderea de tara este serios pusa sub semnul indoielii.
Putine lucruri iubesc eu cu adevarat la Bucuresti. Dar cainii maidanezi sunt in categoria asta. Ei sunt bucuria mea in fiecare zi. Si cand nu-i intalnesc (se intampla rar), ii caut, ii chem, doar ca sa ma joc putin cu ei, sa-i mangai.
confruntadurerea a spus asta la 24 septembrie 2008 la 5:15 pm
animalele sunt singurele care ma induioseaza si ma distreaza mereu. au inocenta profunda chiar si cand te musca. asta a fost off-topic…
shmeny a spus asta la 24 septembrie 2008 la 5:17 pm
Inainte sa plecam din tara eu am avut o indispozitie mai puternica, ii spuneam mamei ca nu mai vreau sa fac nimic pana cand plecam, mama imi facea tot timpul ceva bun de mancare si ma lasa in pace, imi striga de la parter ca am mancare pe masa sau pe aragaz. Si a venit odata o prietena de familie si i-a zis lu’ mama: “Vezi, draga, ce-ti face daca nu l-ai invatat cu greutatile vietii?”. Cred ca daca nu esti invatat cu greutatile vietii romanesti ai sanse mari sa te tacanesti in mijlocul lor dar ai sanse si mai mari sa fii fericit acolo unde a-ti invata copiii cu greutatile vietii e ceva pentru prosti sau dementi.
Vostok a spus asta la 24 septembrie 2008 la 6:18 pm
Asta cu greutatile vietii ma scoate din minti. Am si eu niste vecini care mi-au spus cam tot acelasi lucru despre copiii lor. Ii vedeam carand plase grele, spaland masina familiei, stergandu-se isteric pe picioare inainte sa intre in casa si nu am inteles niciodata de ce i-ai face unui copil asa ceva, de ce l-ai invata cu presupusele greutati ale vietii. Poate pe unii ii vor ocoli la nesfarsit greutatile vietii, poate vor avea o viata nesimtit de senina. Glumesc un pic. Si oricum ar fi, din punctul meu de vedere, eu as lupta pana la epuizare pentru protejarea, pentru alintarea cuiva. Cand as muri eu sau cand nu as mai fi in preajma, poate ca omul ala va avea standardele ridicate si va cauta sa se protejeze si sa se alinte cumva in continuare sau, incarcat de protectia mea, va fi mai rezistent la “greutatile vietii”. Nu cred foarte tare in copiii derutati in clipa in care nu mai sunt iubiti. Si, in fond, cine naiba nu e derutat cand nu e iubit si de ce ar trebui sa luam in calcul varianta asta? In loc de “Get rich or die trying”, sa zicem “Get loved or die trying”.
confruntadurerea a spus asta la 24 septembrie 2008 la 6:32 pm
Subiectele astea apar tot mai des in discutiile mele de fiecare zi,poate si pentru ca de felul lor nu-mi prea dau pace nici in afara unui context de conversatie.Traitul in alta tara,iubitul in alta tara,studiatul in alta tara…Tocmai s-a terminat prost inca o discutie pe aceasta tema cu mama,tocmai ieri plangeam unul pe umarul celuilalt cu cel mai bun prieten din cauza asta(la figurat,desigur).De ce trebuie sa imi accept sau sa-mi reneg locul intr-o societate dupa credinta altora?De ce trebuie sa ma zbat sa fac o facultate cand imi dau seama ca de fapt nu asta e ceea ce-mi doream sa fac mai departe tot restul vietii,nu cursurile acelea imi vor aduce mai tarziu fericirea?De ce trebuie sa plec sa studiez afara,doar de dragul de a zice ca am facut facultatea afara?De ce sa imi asigur mai departe un viitor intr-o multinationala doar pentru ca voi fi bine platita?
Cunosc pe cineva care a plecat sau urmeaza sa plece la facultate in U.K.Va face arhitectura in Oxford,in conditiile in care renumita facultate din Oxford nu are cursuri de arhitectura.Va fi in acel oras,superb de altfel,dar la o facultate obscura.Pentru ce?Nu zic ca UAIM-ul este a dream come true pentru studentii sai,insist doar pe alegerea facultatii in cunostinta de cauza,nu doar de dragul numelui sau tarii.La fel ca si tara in care traiesti si ceea ce vei face in viata.
Chestia asta cu traitul samd se ramnifica in mai toate aspectele vietii.Daca imi permit sa traiesc in alta tara,atunci voi merge in Germania,sau U.K. sau poate in micul departament francez Reunion.Sau poate voi alege sa fug de civilizatie undeva la tara,sau in munti,in Romania.Daca imi permit sa ma imbrac cu orice,nu voi purta haine cu sigle cat mai mari ale firmelor doar pentru ca mi le permit.Voi intra intr-un vintage shop ca o casuta din turta dulce de apetisant.Si nu voi conduce un Hummer ci o bicicleta sau mai stiu eu ce,pentru ca la pachet cu conditia materiala am primit si cultura si cizelarea pe care doar banii ti-o pot oferi.Si doar pentru ca locuiesc in Romania nu inseamna ca voi asculta in mod voluntar manele,sau ca ma voi expune vreunei surse de manele mai mult de cateva secunde daca am o alternativa.Asta inteleg prin all inclusive.
Nu e vorba de bani,ci de alegeri.Tot ce am scris e o alegorie,o fabula la sfarsitul careia,in loc de morala,imi exprim crezul depre lume.
Asa ca de ce trebuie sa ma scuz in fata rudelor la nesfarsit,de ce ar trebui sa imi explic alegerile?Sunt ceea ce decid sa fiu,unde decid sa fiu pentru ca asa am decis sa fiu.Si daca decideti ca-mi vreti compania,inseamna ca imi respectati deciziile,fie bune,fie rele,cu interventia unor sfaturi sau opinii cat se poate de neutre.
Si,offtopic,iubesc cateii vagabonzi.Si pisicile.Si pescarusii loviti la un picior.Si orice om cu eul vatamat.Asta nu e chestiune de alegere.
Stef a spus asta la 24 septembrie 2008 la 10:55 pm
sunt pe deplin de acord cu tine. inca din anii de liceu eram privita drept “the freak”. asta pentru ca nici colegii mei mediocrii nici diriginta nu puteau intelege de ce am ales o vestimentatie insolita,accesorii sau vreo coafura mai putin conventionala. “scumpa dar tu esti asa de frumoasa ,arati ca o papusa,ce’ti trebuie tie freza asta?” asta e replica p care am auzit’o aaaani intregi.
asta de ce? pt ca alesesem sa nu raliez canoanelor din tara patrie,tara constituita dintr’o gama larga de cetateni constipati.
doar prima data cand am avut ocazia sa merg in vacanta in exteriorul tarii,drept cadou de la parinti pt absolvirea cu succes a BAC-ului si pt admiterea fara de cusur la facultate, la Paris, am vazut ca babutzele frantzoaice stiu sa iti zambeasca,sa’ti admire brosa bunicii din piept si parul razvratit cu fixativ. ba mai mult d atat,sa’ti sopteasca,la supermarket,sa nu mai stai la coada in spatele lor,sa pui produsele la casa inaintea lor, “caci tu sigur ai mai multe de facut astazi decat mine,eu nu sunt presata de timp”.
la noi babetele nu stiu decat sa prinda locul in autobuz inca de la intrare,aruncandu’si poseta de la distanta pe locul cu pricina.
in alta ordine de idei,cum sa nu detesti cu vehementa o tara in care cetatenii nu stiu ca nu este civilizat sa te holbezi la cineva in metrou,si in care rasuna manelele peste tot??
nu are legatura cu niciun aspect financiar nemultumirea mea,din contra,sunt dintre cei norocosi ce nu sunt nevoiti sa cunoasca lipsurile sau absenta vacantelor in strainatate.
pur si simplu consider ca merit sa mi se ofere salutul elementar la iesirea si intrarea intr’un magazin si d asemenea un zambet social.
ana a spus asta la 26 septembrie 2008 la 12:39 am
@stef: si eu iubesc orice eu vatamat, draga mea. Imi cer iertare ca nu am raspuns pana acum mail-ului tau dar o voi face foarte curand.
@ana: mi-a placut atat de mult sa povestesti ceea ce ai povestit. Atat de mult. Nici nu stiu cum sa descriu cat ma bucur ca ai plecat atunci la Paris. O iau ca pe o victorie personala, sa stii. M-a bucurat teribil sa aflu ce au facut parintii tai, sa mi te imaginez acolo.
Gesturile astea de minima umanitate pe care le descrii – ele sunt cele care imi lipsesc dureros zi dupa zi aici, in Romania.
confruntadurerea a spus asta la 26 septembrie 2008 la 6:57 am